Paard verhuizen naar Zuid Afrika

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Paard verhuizen naar Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:10

Ik ben me aan het orienteren op een baan in Kaapstad en ben dus op zoek naar meer informatie omtrent het verhuizen van Babel naar Zuid Afrika.
Het is onwijs lastig om meer informatie te vinden (of ik kijk niet goed genoeg :+ ) dus ik vroeg me af of er mensen hier meer weten over het vervoer, de eisen, eventuele quarantaine en wat het ongeveer zou gaan kosten.

Hij zou niet gelijk mee gaan, ik wil me eerst vestigen maar een leven zonder Babel kan en wil ik me ook niet voorstellen. Daarbij vind ik het een veel te stoer idee om met mijn eigen Babel over het strand in Kaapstad te galopperen :D

Alle info en tips zijn welkom, ook over vergelijkbare reizen etc!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:12

Neem eens contact op met Bokker HippoLogic.

Zij heeft haar paard naar Canada verhuist.

Jes

Re: Paard verhuizen naar Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:35

Ik zal mijn man vandaag vragen hoe of wat precies qua eisen van Zuid Afrika.
Op de kliniek hebben we namelijk op dit moment een cliënt die heel veel paarden naar Zuid Afrika verkoopt, ik weet dat er in elk geval quarantaine nodig is, verschillende bloed onderzoeken, meerdere DA bezoeken over een bepaalde tijd (dus al voor de quarantaine).

pennyprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:39

Stoer, hoe vervoeren jullie hem? :wave:

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:41

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:44

pennyprinces schreef:
Stoer, hoe vervoeren jullie hem? :wave:

Vliegtuig :) In een kleine box:
Afbeelding

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:11

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:31

Ik kan je inderdaad ook Horse Service aanbevelen. Zij hebben veel ervaring met import en export van paarden dus ik zou eens met hun contact opnemen en eventueel ook een offerte aanvragen. Je zou ook enkele andere expediteurs kunnen aanschrijven.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:02

Je dierenarts moet je paard ontwormen en hier een verklaring van afgeven, evenals een behandeling tegen eventuele parasieten die in de vacht zitten.
Voor een hengst is ook sperma onderzoek vereist.
En zoals ik al eerder schreef verschillende bloedonderzoeken, DA bezoeken, gezondheids verklaringen en quarantaine. Mijn man zegt dat het allemaal vrij ingewikkeld is, maar goed je eigen maatje mee nemen zou mij het wel waard zijn.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:42

Dat kan je vragen bij de ambassade van Zuid-Afrika. Evt. zou je ook kunnen informeren bij de VWA.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:45

Vraag ook goed na of het paard nog wel weer mee terug mag naar de NL (mocht dat ooit aan de orde komen), er zijn landen waar dat niet mag!
Daar mag dan wel een paard naar binnen, maar niet meer er uit zeg maar.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 17:25

Dat klopt inderdaad, vanuit ZA zou een paard 6 maanden in quarantaine moeten :j.

Iedereen bedankt, ik heb wat offertes aangevraagd en ben nu aan het overwegen of het alle moeite waard is of niet.
Klinkt wellicht hard, maar Babel verhuizen kost meer dan dat hij zou opleveren en er zijn nogal wat voor-en na-delen die ik tegen elkaar zal moeten afwegen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:30

Over het geld zou ik me geen zorgen maken.... wel over het welzijn van je paard.

Besef je wel wat er gebeurd als je paard in quarantaine moet? Een half jaar in een box waar hij niet uitkomt? Ik vraag me bij een blessure van die duur al af of ik dat eerlijk vind naar mijn paard. Laat staan voor mijn eigen "plezier". Nu moet iedereen natuurlijk die beslissing zelf maken, als je je er maar bewust van bent.

Groetjes Kim

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:32

ik weet niet hoe met met Babel zit, maar mijn knollie zou ik ook echt niet blij maken door 'm mee te nemen naar een heul warm oord :)

Lastig he, dit soort dingen. Pff. Blij dat ik niet wegga...success!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 17:55

kippetje schreef:
Over het geld zou ik me geen zorgen maken.... wel over het welzijn van je paard.

Besef je wel wat er gebeurd als je paard in quarantaine moet? Een half jaar in een box waar hij niet uitkomt? Ik vraag me bij een blessure van die duur al af of ik dat eerlijk vind naar mijn paard. Laat staan voor mijn eigen "plezier". Nu moet iedereen natuurlijk die beslissing zelf maken, als je je er maar bewust van bent.

Groetjes Kim

Ik besef heel goed wat er gebeurd, zoals ik al zei, ik ga het rustig overwegen. Overigens hoeft hij geen half jaar in quarantaine maar "slechts" een maand.

Over het geld moet ik me helaas wel zorgen maken. Het groeit me niet op mijn rug en opnieuw beginnen in een nieuw land kost al genoeg.

Overigens is Babel niet onder de indruk van hitte, hij gaat er goed mee om. Daarnaast zou hij in Kaapstad komen te staan, waar een flinke zeebries staat en het dus wel warm maar niet benauwd is.

Nogmaals, ik neem alles in overweging!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:57

Ik wou net zeggen Kaapstad is het niet het hele jaar warm.. beetje nederland, maar omgedraaid :+ Anders klimaat dat wel.. maar niet overdreven warm het hele jaar.
mocht je B&B openen of uberhaupt een kamer. je hebt een klant :+

(goede vriend gaat er ieder jaar heen en nu inmiddels voor de 5e keer ''ff'' kerst en oud en nieuw vieren en gewoon zo jaloers op het leven daar!)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:01

Je kunt proberen of je contact kan krijgen met NicolleZA hier op bokt. Zij heeft van het najaar hier een paard gekocht en geimporteerd in Zuid -Afrika. Weet nog wel dat het dier een maand hier en een maand daar in quarantaine moest. Dat was ook een groot gedeelte van de kosten... Als ik me niet vergis kwam het zo tussen de 9 en 10 duizend euro met alle kosten inbegrepen. Twas uiteindelijk ook duurder uitgevallen als in eerste instantie gezegdt...

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:35

Vergis je niet v.w.b. de impact op het paard. Er is een Friezenstoeterij (er zijn er meerdere in ZA) welke paarden regelmatig importeren. De naam ben ik even kwijt, maar rondom Robertson zitten ze geloof ik, andere stal bij Drakenberg. Het wordt afgeraden om te importeren als je niet een bepaald risico wilt lopen. Paarden vanuit NL kunnen er erg ziek worden en het niet overleven. Bepaalde ziekte, waardoor ''x'' percentage van de geïmporteerde paarden naar Zuid Afrika binnen nu en een aantal jaar alsnog overlijden. Ik ben alleen even de oorzaak kwijt van de ziekte en of dat nu om een virus gaat of door mug/ongedierte wordt overgebracht. Iets om rekening mee te houden wellicht. En dan was er ook nog iets met het contact met de paarden die regulier gevestigd zijn in ZA zelf, als je contact met jouw geimporteerde paard ten alle tijden vermijdt, schijn je het risico te kunnen beperken. Misschien dat je op Google kan zoeken, google.co.za en je via die weg in contact kan komen met mensen die regelmatig paarden importeren naar ZA. Ik bedoel, het risico neem je misschien wel als je meerdere paarden gelijkertijd voor de handel importeert. Als het je enige lieveling is... moet je je wellicht vooraf nog beter informeren over de risico's. Succes, Kaapstad rules, ZA rules!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 12:20

Thanks voor de tip Willekes, ik ben me daar inderdaad van bewust. Heb vorig jaar op een stal in ZA gewerkt en verschillende ervaringen gehad en gehoord van mensen.

Helaas is nu het grootste probleem de kosten- zolang ik die niet eens op kan brengen hoef ik me ook geen zorgen te maken over de rest.
Rationeel gezien ben ik bang dat hij gewoon in Nederland een fijne eigenaar moet vinden, emotioneel gezien kan ik daar nog even niet bij.

adje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:25

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:56

quarantaine betekend overigens niet dat ze 24/7 op stal staan.
De quarantaine stallen (beter gezegd de bedrijven waar de quarantaine paarden komen te staan) zorgen echt wel goed voor je paard. Getraind zal er niet worden, maar naar buiten komen ze zeker wel.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:01

Je kunt je paard toch ook, hoe noem je dat toch, tijdelijk een andere eigenaar geven? Leasen heet dat ofzo.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 10:45

Dat zou inderdaad een optie zijn als ik zou weten dat ik terug zou komen naar Nederland. Als ik ga dan is het waarschijnlijk voor onbepaalde tijd.