Met pony tussen paarden starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ForeverMe

Met pony tussen paarden starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 09:32

hallo,

Ik heb nu al een poosje op bokt gezocht naar een topic waar mijn vraag wordt beantwoord maar kon niks vinden. Dan maak ik er zelf maar een :Y)
Ik rijd nu een grote E pony die al jaren bij de paarden meeloopt en ik ben van plan wedstrijden (vooral springen) te gaan rijden. Ik heb zelf ook springles bij de paarden en sta ook ingeschreven als paardenlid (ik weet niet hoe je dat noemt) bij de rijvereniging. Ik heb al meerdere oefenparcourtjes met hem gereden. Ik ben trouwens 15 jaar, misschien wel handig om te weten ;).

Ik had het pas met de eigenaresse over wedstrijden rijden en zij zei dat ik zelf mocht kiezen of ik bij de paarden of de pony's wou gaan rijden, maar dat het bij de pony's net wat makkelijker zou zijn. En nu twijfel ik wat ik moet doen dus vraag ik jullie mening. Moet ik bij de paarden blijven rijden of overgaan naar de pony's en hoe kan ik dat doen?

alvast bedankt voor jullie reacties en ik hoop dat ik dit topic goed heb neergezet.

groetjes!

ponyparadijs

Re: Met pony tussen paarden starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:35

Je inschrijving bij de rijvereniging moet dan veranderd worden.
Als je lid bent van de rijvereniging moet je bij de paarden starten.
Ben je lid van een ponyclub dan start je bij de pony's.

Als ik jou was zou ik voorlopig gewoon lekker bij de pony's starten.
Je komt dan geen proffesionele ruiters tegen en het sfeertje is net wat gemoedelijker.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:36

Ik start met een Epony ook tussen de paarden (dressuur).
Dit gaat uitstekend!
Met springen is het denk ik echt het gevoel wat jij er van hebt, ik weet niet precies hoe het met afstanden in het parcours zit, dit zou je dan misschien eventjes na moeten vragen...
Of je galopsprongen vergroten/kleinen..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:41

Waarom zou je bij de paarden gaan starten terwijl dit nog niet hoeft? Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:43

ik start met mijn E pony ook bij de paarden. dit gaat tot nu toe goed.
rij nu M springen en ga over naar de Z. hiervoor heb ik altijd met deze pony bij de ZZ pony mee gedaan.
het is een keuze die je maakt. als je nu paarden start leert je pony direct die afstanden te rijden maar is het idd wat professioneler. anders krijg je straks een overstap die je moet maken.

ik was denk ik voor direct bij de paarden rijden gegaan. die overstap kost aardig wat moeite voor een paard.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:43

Als je 15 bent, zou ik lekker bij de pony's blijven rijden :)
Het scheelt dan misschien maar 10 cm in het parcours, ook de afstanden zijn makkelijker voor je bij de pony's :)

Daarnaast rijd je dan tegen leeftijdsgenoten wat natuurlijk veel leuker is :)
En de sfeer is idd heel anders.

Je kan je winstpunten e.d. die je gehaald hebt trouwens ook meenemen naar de paarden als je 18 bent :)
Weet niet precies hoe het zit, misschien moet je wel 1 klasse ofzo terug.
Maar het is niet zo dat als je nu bijvoorbeeld M springen wordt, je bij de paarden weer in de B moet starten ;)

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:48

pony's starten natuurlijk. Bovendien is het startgeld ook goedkoper :P
en kloppen de afstanden beter bij de pony. Je kunt altijd als je 18 wordt
nog de overstap maken he!

ForeverMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 09:49

bedankt voor de snelle reacties!
Ik spring nu al een jaar bij de paarden en ik heb het daar erg naar mijn zin dus ik hoop dat ik daar ook bij kan blijven rijden. de ponyclub en rijvereniging zitten samen dus het is hopelijk geen probleem.
Maar ik denk nu eigenlijk ook dat het wel goed is om pony's te starten. Ik vind het alleen even twijfelen omdat ik het hele jaar al bezig ben om te starten bij de paarden door oefenparcoursen en clubkampioenschappen. En de pony kan het allemaal gelukkig al dus ik ben degene die moet leren ;). De pony is ook echt net geen paard. volgens mij is hij zo'n twijfelgeval en hij heeft best wel een grote galop voor zo'n klein paardje haha.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:51

levert je toch dan bij de pony's alleen maar voordeel op!

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:57

dat hoeft geen voordeel op te leveren. als je steeds te dichte afstanden krijgt in de dubbels ben je ook niet blij.

ForeverMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 10:01

Ik denk dat ik er in mijn hoofd nog een groter probleem van maak dan het is maar bedankt allemaal!
De eigenaresse zegt ook dat tot de L makkelijk kan. M wordt te moeilijk met de afstanden van de dubbels enzo. Ik denk dat ik maar even de rijvereniging ga mailen om te kijken wat er allemaal kan. en dat van de prijzen is natuurlijk ook weer een pluspuntje ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:04

Ik zou bij de paarden blijven.. :j
Je bent nu al een jaar bezig met oefenwedstrijden bij de paarden, waarom zou je dan nu ineens terug gaan naar de pony's??
Ken genoeg meiden van 15 (en jonger zelfs) die gewoon bij de paarden mee rijden.. ik zie het probleem niet.. :n
En tegen die tijd dat je M wilt gaat starten is je galop ook weer verbeterd ;)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:05

ik zou bij de ponys gaan starten!
bij de paarden heb je toch met veel profs te maken en dat maakt het er vast niet gezelliger op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:10

Wat een onzin.. de professionals moeten ook maar gewoon rond zien te komen hoor.. ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:18

Toch is het sfeertje wel heel anders hoor Casarell

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:34

Tuurlijk is de sfeer anders.. maar dat is net wat de TS wilt.. ;)

Mij lijkt het onlogisch om nu bij de pony's te gaan starten en op een bepaald niveau te komen, en straks alsnog de overstap te moeten maken naar de paarden, waar datzelfde niveau ineens een stuk pittiger is..
Dan zou ik bij de paarden blijven en daar gaan groeien.. en daar is het onderling ook erg gezellig!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:49

ForeverMe schreef:
Ik denk dat ik er in mijn hoofd nog een groter probleem van maak dan het is maar bedankt allemaal!
De eigenaresse zegt ook dat tot de L makkelijk kan. M wordt te moeilijk met de afstanden van de dubbels enzo. Ik denk dat ik maar even de rijvereniging ga mailen om te kijken wat er allemaal kan. en dat van de prijzen is natuurlijk ook weer een pluspuntje ;)

De prijzen voor startgelden (en startkaart) zijn dan wel goedkoper, daar staat tegenover dat je geen prijzengeld krijgt (in de meeste gevallen) op wedstrijd.

Ik denk dat als je nu goed mee kunt komen in de les en op oefenwedstrijden bij de paarden, je net zo goed bij de paarden kunt starten. Aan de andere kant, ben je pas 15 en kun je nog 3 jaar ervaring opdoen bij de ponies. (als je nou 17 was, had ik gezegd, lekker bij de paarden beginnen!) Maar als je een grote E hebt (en ik heb ze groter gezien dan mijn paard van 164 :j ) kon je het wel eens lastiger hebben bij de ponies dan bij de paarden. Aangezien wij de gangen van je pony niet kunnen beoordelen, zul je voor de werkelijke beantwoording van je vraag bij je spring instructrice moeten zijn!
Uiteindelijk denk ik dat B nu net zo moeilijk is als M over een paar jaar: je groeit er in! Dus als M niveau te moeilijk is straks heeft dat meer te maken met de kwaliteit van de pony, als je begrijpt wat ik bedoel...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:54

In die 3 jaar tijd kan je wellicht het hoogst haalbare bij de pony's halen. Beetje afhankelijk van de regelmaat waarmee je gaat starten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:54

ponyparadijs schreef:
In die 3 jaar tijd kan je wellicht het hoogst haalbare bij de pony's halen. Beetje afhankelijk van de regelmaat waarmee je gaat starten.

En kwaliteit van ruiter en pony ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:59

Het hoogst haalbare in de E maat is het ZZ en dat is net zo hoog als het Z bij de paarden.. :+
Maar het Z bij de paarden vind ik veel meer zeggen als het ZZ bij de pony's ;)

En ja.. de kleintjes moeten leren 'galopperen' om met de paarden mee te komen..
Ben ik nu zelf ook mee bezig met mijn uk :+

ForeverMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:20

bedankt allemaal! ik begin nu een lijstje te krijgen van de voor en nadelen. dat helpt al een hoop :)
Is de dressuur eigenlijk heel verschillend tussen de pony's en de paarden? Want dressuur moet natuurlijk ook gereden worden;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:26

Bij de dressuur vindt ik het verschil veel minder

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:28

Ik heb het zelfde "probleem". Alleen ik moet bij de paarden rijden met mijn E-pony van 1.55m omdat ik 21 ben. Als je 15 jaar bent zie ik de haast niet om al bij de paarden te gaan starten ;) Dan zou ik nog lekker met de pony's mee rijden. Deed ik ook op die leeftijd met mijn verzorg E-pony van toen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:29

Kun je niet eens wat concoursen bezoeken bij de pony's en paarden? Vaak worden die in hetzelfde weekend gereden (althans buiten dan), dan kun je kijken waar je je het meeste thuis voelt.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:49

Loetie84 we rijden al dik 6 jaar bij de pony's en geloof me de tijd van bekertjes en voorwerpen die zijn er echt niet meer hier hoor....genoeg prijzengeld te halen . :') helemaal in verhouding met de startgeld.

en bovendien als je m bij de pony's springt kun je dacht ik in gemeenschappelijke hoogte overstappen naar de paarden