HELP! Onbestuurbare pony!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_B

HELP! Onbestuurbare pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 22:19

Altijd als ik in het bos rij pakt mijn pony d'r bit vast en neemt ze een loopje met me?
Daardoor kan ik bijvoorbeeld niet met vriendinnen lekker hard door het bos crossen, want als ze dan onbestuurbaar of onrembaar is kan er iets heel ergs gebeuren...
Wie weet wat ik hieraan kan doen?

Laatst was het zo erg dat ik met haar een autoweg over vloog, en ik wil niet dat er iets met mij of mijn pony gebeurt!

Alsjeblieft, helpp me!

Freefeelster

Re: HELP! Onbestuurbare pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:39

Reageert ze uit angst of dominantie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:40

is de pony onbestuurbaar of kan de ruiter niet rijden?Dat zijn twee verschillende dingen namelijk.
Misschien les nemen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:10

Ten eerste: NIET meer buiten rijden. Je paard en jij hadden al dood kunnen zijn.

Ik zou eerst maar eens zorgen dat je pony naast jou aan de hand rustig en zeer scherp aan je hulpen staat. Idem voor rijden in de bak.

Heb je les?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:11

Waarom moet je perse crossen?
Als je het langzaam opbouwt en begint met stapritten (nog goed voor de conditie ook) dan is het probleem waarschijnlijk zo over.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:13

@ silence , ik denk dat ze bedoeld gewoon een stukje een galopje.. Zou ik ook leuk vinden!

Miscchien moet je vaak in de bak proberen stap-halt draf-halt galop-halt dan helpt dat misschien al wat meer

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:14

Als je paard te controleren is wel ja, anders wordt het inderdaad een (onverantwoorde) crosspartij.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:14

Pony moet leren luisteren. Jij moet leren rijden.

Dus ik zou zeggen: ga maar eens flink aan de les. En voorlopig niet naar buiten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:17

Standaard antwoord: les nemen en deze vraag aan je instructeur stellen.
Je kunt pas de weg op (en het bos in) als je je pony kunt rijden, dus gas, stuur en REM erop hebt zitten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:43

Paarden kunnen nou eenmaal buiten of in het bos heel anders zijn. Beetje realistisch blijven..

Zou even streng zijn wanneer je voelt dat hij het weer wilt doen. Omtrekken aan een teugel. En voor je eigen veiligheid tot hij luistert niet meer hard gaan galoperen..

Verder is les sowieso altijd wel handig. :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:19

De vraagsteller blijkt helemaal niet meer te antwoorden.
er is maar één oplossing voor jouw probleem, en dat is zoals ook anderen al hebben aangegeven, les nemen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:03

les nemen en eens tandarts naar laten kijken

Karlijnxs16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:38

Mis kan je er samen met iemand naar kijken?
Die gene heeft er misschien een anders zicht op.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:42

jeetje, toen ik de titel zag dacht ik dat het mijn oude topic was, nietdus

wij hebben dat probleem ook gehad, als je iets wil weten stuur je maar een pb :)

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:36

Pfoe, ik zou in dit geval niet zomaar weer naar buiten gaan. Heb je je pony in de bak wel volledig onder controle? En hoe is ze als je aan de hand naar buiten gaat? Als je pony dit alleen maar buiten doet moet ze leren dat buitenrijden niet alleen maar crossen betekent. Dus rustig gaan stappen, iemand ernaast die in kan grijpen. Vervolgens veel overgangen oefenen (nog steeds met iemand ernaast) en elke keer dat je een overgang terug vraagt MOET ze direct reageren. Pas als dit helemaal goed gaat kan je het een beetje gaan uitbouwen naar misschien weer echte buitenritten. Maar pas alsjeblieft op. Ik heb ook zo'n type paard gereden, ging ook vrolijk naar buiten en dat is toen heel slecht afgelopen. Achteraf heb ik mezelf wel duizend keer voor de kop geslagen dat ik ooit buiten ben gaan rijden op een paard dat ik niet volledig onder controle had.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:27

ik ga mee met alles hierboven, les nemen dus, dan het liefst prive les, pas als je hem helemaal onder controle kan houden naar buiten gaan, en niet in je 1tje gaan.

Emma_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:50

Freefeelster schreef:
Reageert ze uit angst of dominantie?

Nou, als ik in de bak rij NIKS aan de hand, als ik in het bos rij gebeurt er (volgens mij) niet echt iets waar ze van kan schrikken?
Ze schrikt ook niet echt, ik draaf gewoon rustig en dan ineens gaat ze ervandoor of pakt ze haar bit vast...

Emma_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:53

geerke schreef:
is de pony onbestuurbaar of kan de ruiter niet rijden?Dat zijn twee verschillende dingen namelijk.
Misschien les nemen?

Je klinkt best bot, maar misschien bedoel je dat niet zo? :P
Ik heb 3x per week les, en er zijn al meerdere mensen mee naar buiten geweest om het te proberen, maar ik denk dat het probleem misschien in haar verleden zit...
Ze ging vroeger bijna nooit het bos in en had een hele strenge, stang in dr mond, dus als ze ook maar iets deed kreeg ze wel een scherpe reactie door het bit
Misschien doet ze het daarom? want ik gebruik een heel lief bit, enwil niet de harde hand gebruiken

Emma_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:07

Emma_B schreef:
Altijd als ik in het bos rij pakt mijn pony d'r bit vast en neemt ze een loopje met me?
Daardoor kan ik bijvoorbeeld niet met vriendinnen lekker hard door het bos crossen, want als ze dan onbestuurbaar of onrembaar is kan er iets heel ergs gebeuren...
Wie weet wat ik hieraan kan doen?

Laatst was het zo erg dat ik met haar een autoweg over vloog, en ik wil niet dat er iets met mij of mijn pony gebeurt!

Alsjeblieft, helpp me!

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!
Wat ik ga doen; les nemen, dat deed ik al maar ik heb op google gezocht en er bestaan ook speciale lessen voor in het bos rijden enzo
Dus ik ga het met mijn ouders overleggen en als het mag ga ik dat doen!
Heel erg bedankt voor alle tips, ik heb veel overgangen gemaakt en gezorgt dat ze zowel in de bak als ernaast goed naar me luister, en in het bos krijg ik haar nu al iets sneller terug als ze er vandoor gaat

Dankjullliiewel!!! *D