Buitenrijden: Ergernissen van paardenleken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Buitenrijden: Ergernissen van paardenleken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 16:17

Pff moet nu na een hele tijd toch mijn frustraties kwijt. Ik rijd eigenlijk altijd buiten met mijn pony.. beestje is 4 jaar en voor een 4 jarige
erg mak. Natuurlijk schrikt ze af en toe nog wel en is ze wat nerveus bij nieuwe dingen maar dat hoort erbij.. ze is nog harstikke jong!
Nu erger ik me echt groen en geel aan paardenleken die het goed bedoelen.. Herken je jezelf in de voorbeelden of heb je zelf een voorbeeld en hoe handel je in zo'n situatie want ik heb wel eens de neiging erg chagerijnig te worden hoewel mensen het goed bedoelen. Twee voorbeelden van vandaag:

- Kind ziet mij en mijn pony aankomen dus kind roept: Kijk pap een paard!! zegt papa REN er maar snel naartoe dan kun je hem nog aaien.. Alles prima maar mijn pony is echt bloednerveus als iemand op dr afgerend komt dus raakt in paniek. Ik had daar totaal geen zin in.. zag dat het kind aankwam maar ben gewoon weg gedraafd.. niet netjes van mij maar kon even niet bedenken hoe die man het in zijn hoofd haalt kinderen op een paard af te laten rennen!
Als het van dichtbij gebeurd stap ik meestal af en zeg ik dat paarden niet willen dat iemand op ze af rent.. ze schrikken daarvan. Dan krijg je meestal erg rare reacties terug.

ander voorbeeld:
- Als er een auto aankomt stuur ik mijn paard altijd de berm in zodat auto's gemakkelijk kunnen passeren en ik voel me hier ook veiliger bij. Nu zijn er mensen die dus hun auto helemaal de andere berm in rijden waar stenen liggen dus altijd veel meer herrie maakt dan dat ze op de weg blijven rijden.. ik snap dat dit goedwil is maar eigenlijk maakt het alleen maar meer herrie. Vandaag lagen er lekker veel plassen in de berm wat resulteerde in opspattend water wat veel geluid maakt.

- auto die achter je blijft rijden tot je gebaard dat die erlangs mag.. ik rijd toch niet voor niets in de berm?? super dat ze rekening met me houden hoor.. maar je gaat elke fietser toch ook niet afwachten tot die gebaart erlangs te mogen?
In mijn ogen zijn dit twee voorbeelden die heel logisch zijn om niet te doen maar blijkbaar heb ik het mis?

Duuk2011

Re: Buitenrijden: Ergernissen van paardenleken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:21

Jeetje jij kunt ook weinig hebben zeg. Ben blij dat die mensen proberen rekening te houden met je! Hij had ook toeterend en scheurend voorbij komen vliegen haha. Dan zoek lekker een rijbak om in te rijden. Mensen zullen ook niet altijd even blij zijn met jou paard op de weg.
Leven en laten leven dus.

Ik heb liever behulpzame mensen die mee denken dan van die botte mensen die totaal geen rekening met je houden! Ik snap wel dat het voor jou niet altijd handig is, maar ze proberen het tenminste..

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:23

Dobel schreef:
In mijn ogen zijn dit twee voorbeelden die heel logisch zijn om niet te doen maar blijkbaar heb ik het mis?

Hoe logisch is het voor jou om de waterdruk te controleren als je cv ketel het niet doet? Wat voor de één heel logisch is, is voor een ander compleet onbegrijpelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:23

Ik vind dat nou juist de goede leermomenten voor het paard. Dus ik kan daar absoluut niet chagerijnig om worden en zit er zelf op met het idee van; zo kun je het ook gelijk leren paard!

Iets met shared space :)

Ik moet wel altijd erg lachen om de vrouw die zo bang is voor paarden dat ze letterlijk een meter opzij springt en haar man stevig vastgrijpt :') ik sta dan altijd netjes stil en laat hun mij passeren :)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:25

Vooral dat voorbeeld met dat kindje herken ik! Toen ik in dit voorjaar een fijn buitenritje aan het maken was met een wat schrikkerig paard, wandelden er mensen op het pad naast het ruiterpad. Prima. Maar daarna zag hun zoontje op z'n snelle fietsje ons en kwam vanaf de voorkant keihard op ons af gefietst om daarna met stuifzand te remmen... tja, paard draait zich in no time om en daar lag ik;) mensen gauw verder lopen... niet eens een sorry.

Nog iets waar ik mij enorm aan erger is wanneer mensen (met of zonder hond) achter een boom gaan staan, omdat zij denken dat dit minder eng is voor een paard. Ik zeg dan altijd gewoon: wilt u even achter die boom vandaan komen, want mijn paard kan u niet zien... snappen ze niets van.

Zoals met de auto... ik vind dat dat eigenlijk ook best in de theorie van een rijbewijs naar boven mag komen, hoe je een paard het beste kunt passeren...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 16:26

@ post 1 ik zeg in mijn post toch ook dat ik het super vind dat ze proberen rekening te houden met me.. wat ik alleen niet snap is dat paardenleken niet het inzicht hebben wat leidt tot deze situaties het lijkt mij zo logisch om deze dingen niet te doen.

Ja mensen met honden die bang zijn of mensen die zelf bang zijn laat ik ook passeren en natuurlijk zijn het goede leermomenten alleen ik denk dan soms hoe kom je er op zoiets te doen ook al bedoel je het harstikke goed.

ik dacht trouwens ook dat je leerde met lessen hoe je een paard mocht passeren maar zou niet meer weten hoe haha ja mensen die achter een bosje gaan staan roep ik ook altijd even of ze tevoorschijn willen komen haha ook zo onlogisch lijkt me

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:26

Ik ben het wel eens met vuurneon, zo'n situaties zijn juist goed om je paard te leren kennen in onverwachte situaties, en je paard er aan te laten wennen, zodat hij niet op het minste schrikt. Desensibilisatie zeg maar :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:28

vuurneon schreef:
Ik vind dat nou juist de goede leermomenten voor het paard. Dus ik kan daar absoluut niet chagerijnig om worden en zit er zelf op met het idee van; zo kun je het ook gelijk leren paard!

Iets met shared space :)

Ik moet wel altijd erg lachen om de vrouw die zo bang is voor paarden dat ze letterlijk een meter opzij springt en haar man stevig vastgrijpt :') ik sta dan altijd netjes stil en laat hun mij passeren :)

Helemaal mee eens, ben blij dat ze rekening met je houden. Het kan tegenwoordig veel erger, dat lees je ook regelmatig op bokt. Dus als mensen mij rustig passeren of achter me rijden steek ik altijd even mijn hand op. Fijn dat ze rustig inhalen ipv vol gas langs scheuren. Paard moet het maar leren.

Het zijn overigens niet voor niets paardenleken, die hebben waarschijnlijk nooit een paard van dichtbij gezien, laat staan dat ze weten hoe zo'n dier in elkaar steekt. En met rijlessen nog nooit een paard tegengekomen, kan me ook niet heugen dat het in mijn theorieboek stond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:30

Ik ga er niet vanuit hoe anderen reageren; ik weet het alleen van mijzelf en aardig van mijn paard. Niet vanuit gaan dat anderen je direct begrijpen.

Ik heb ook geen verstand van honden, moet ik mij daarom maar volledig gaan inlezen als ik een stuk ga wandelen? Nee joh, ik ga ervanuit dat de eigenaar de hond kent en rekening met mij houdt. En als ik het per ongeluk dan niet volgens 'hondenlogica' doe, is dat echt met de beste bedoelingen. Het is aan de eigenaar om het dier onder controle te houden (onder normale omstandigheden).

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:32

Daarvoor rijd ik ook juist veel buiten, zodat we weten wat er in bepaalde situaties kan gebeuren, want zulke dingen als hierboven beschreven gebeuren zooo vaak! Over het algemeent vind ik het ook niet zo erg hoor, behalve als mensen hun hond niet onder controle kunnen houden.

Is dat er al in het rijbewijs? dan heb ik dat stukje even gemist denk ik ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:33

En zelfs paardeneigenaren missen nog kennis; werd ingehaald in draf. Prima hoor, ik heb mijn dier wel onder controle maar netjes vond ik dat niet. Was er niet minder vrolijk door hoor :D

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 16:34

hmm mijn broertje heeft 2 weken terug theorie gehaald en had daar een vraag over zij hij hij had 3 opties wat hij kon doen.. de goede was geloof ik snelheid minderen voor u het paard passeerd en dan constant op veilige afstand langs het paard rijden constant betekende dat je niet moest schakelen ofzo als je passeerde? Had er ook nooit van gehoord.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:36

19marjo90 schreef:
Zoals met de auto... ik vind dat dat eigenlijk ook best in de theorie van een rijbewijs naar boven mag komen, hoe je een paard het beste kunt passeren...

Helemaal mee eens! De meeste mensen lijken erg asociaal maar volgens mij is het merendeel gewoon totaal niet bewust van het feit dat een paard een levend dier is en dus kan reageren. Als ik mensen tegen kom zoals met het rennende jochie, dan probeer ik ze altijd duidelijk en vriendelijk te vertellen hoe je WEL op een paard moet reageren.

Het lastige hierbij is dat iedereen weer wat anders lijkt te willen... TS noemt twee voorbeelden waar vele ruiters juist blij mee zouden zijn! Een auto die keurig in de andere berm gaat zodat er zat uitwijkruimte is, daar zou ik erg blij mee zijn. Dan hoef ik niet bang te zijn dat mn paard tegen de auto komt indien hij opzij springt. Dat de auto vervolgens herrie maakt door stenen of water, tja, dat vind ik persoonlijk iets waar je paard tegen moet kunnen als je langs de weg rijdt. Wat nou als de auto dat niet doet, en dus dichter erlangs gaat, en op dat moment juist over een paar steentjes of door een plas rijdt? Dan stuitert je paard er dus wel onder of tegen.... Je kan gewoon niet verwachten dat andere weggebruikers geen (onverwachtse) geluiden maken! Wel dat ze de situatie zo veilig mogelijk houden en imo deden deze mensen dat juist.
Zelfde verhaal voor de auto die erachter blijft rijden. Ik begrijp dat het ergerlijk kan zijn, maar bedenk je dat deze automobilist juist zijn of haar best doet om rekening met je te houden. Netjes gebaren dat ze erlangs kan en klaar ben je.....
Beetje tolerantie naar elkaar in het verkeer, daar wordt de weg veel fijner van!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:39

Waar ik altijd juist om moet lachen bij paardenleken is dat ze dan heeeeeeel voorzichtig je inhalen met een sukkelgangetje...

...en vervolgens een flinke dot gas geven >;) Ja! Dat heeft zin! Maar het is vaak goed bedoeld, denk ik dan maar.

Paarden horen niet meer in het straatbeeld, dus dat daar niet onwijs veel aandacht voor gevraagd wordt, vind ik niet eens zo raar. Vaak is een boel met gezond verstand op te lossen toch?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:40

Vind niet dat je je daar aan moet ergeren. Die mensen bedoelen het goed.

Als kinderen een paard zien krijg je idd vaak de reacties 'paaaaaaaardje' en ze komen afstormen. In de tijd dat ik vaak zo'n kinderen tegen kwam reed ik een oude (maar niet suffige, ex polo pony, reken maar dat die snel kunnen draaien als ze willen) merrie. Ik liet de kinderen wel komen maar ze moesten rustig doen en tegen de ouders zei ik dat ze het goed in de gaten moesten houden. Kinderen mochten ook alleen maar aan hoofd of schouder (voor de kleinere exemplaren) komen, zeker niet aan benen, buik of achterhand. Merrie maalde er niet om, kind blij.
Je had dus ook tegen kind kunnen zeggen dat ze alleen maar mocht aaien als ze rustig deed. Heb daar nooit rare reacties op gekregen.

Voorbeelden van de auto's die achter je blijven rijden of overdreven uitwijken kunnen die mensen ook niets aan doen. Ze proberen het juist goed te doen in hun ogen en zeker als paard dan wat begint te stuiteren weten mensen vaak niet meer hoe nu verder.
Zo ook wel eens half piafferend/stuiterend door de berm gegaan omdat paardlief er nerveus van werd dat auto achter hem bleef rijden (dat was idd een 4 jarige en dan ook van het nerveuze stuitertype). Paard naar een breder stuk gereden, daar stilgezet en hoofd naar auto gedraaid en chauffeur gebaard dat hij kon passeren. Paard stond te beven als een rietje maar bleef wel bij me. Chauffeur reed heel voorzichtig voorbij helemaal tegen de andere kant gedrukt en had hij in z'n auto zich nog meer tegen de zijkant kunnen drukken, hij had het waarschijnlijk gedaan. Buiten mezelf had de rest blijkbaar maar weinig vertrouwen in de situatie (paard en chauffeur).
Vergeet niet dat veel leken ook gewoon bang zijn van paarden en echt niet weten hoe ermee om te gaan.

Heb met meerdere jonge paarden op de weg gereden (in onbezonnen tijden) en ja die moeten wennen maar het is dan ook aan de ruiter om de kalmte te bewaren. Enkel met de stuiterbal reed ik uiteindelijk niet meer (en al helemaal niet op de weg), sloot van dichtbij bekeken en sprintjes over het asfalt waren nu niet echt ontspannend. Met hem ook nooit 'last' gehad van kindjes die wilden aaien :+ .
De andere jonge paarden gingen over de baan zoals elk ander verkeersmak paard, af en toe wat kijkerig, meer niet.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 16-10-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:41

Wat ook zo is: wanneer je voor je ruiterbewijs gaat (was tenminste 6 jaar geleden zo) leerd je van die gebaren dat een voertuig langzamer moet gaan door je arm op en neer te doen. Wat ik mij afvraag: zijn er wel niet-paardrijdende automobilisten die dit gebaar kennen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:43

19marjo90 schreef:
Wat ook zo is: wanneer je voor je ruiterbewijs gaat (was tenminste 6 jaar geleden zo) leerd je van die gebaren dat een voertuig langzamer moet gaan door je arm op en neer te doen. Wat ik mij afvraag: zijn er wel niet-paardrijdende automobilisten die dit gebaar kennen?

Ja, is een algemeen gebaar :) maar moet het wel duidelijk zichtbaar zijn en t kan ook best zijn dat iemand denkt dat je gek aan het zwaaien bent :+ dus ik ga er niet vanuit dat iedereen het kent of goed gebruikt.
Ik leerde het al op de basisschool, tijdens het fietsexamen dat je zo kon aangeven dat het verkeer moet vertragen.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:47

vuurneon schreef:
19marjo90 schreef:

Ja, is een algemeen gebaar :) maar moet het wel duidelijk zichtbaar zijn en t kan ook best zijn dat iemand denkt dat je gek aan het zwaaien bent :+ dus ik ga er niet vanuit dat iedereen het kent of goed gebruikt.
Ik leerde het al op de basisschool, tijdens het fietsexamen dat je zo kon aangeven dat het verkeer moet vertragen.

Ohja? Tegenwoordig is het volgens mij bij het fietsexamen niet meer zo, hihi. Als ik geen ruiterbewijs gedaan had, had ik dit gebaar nooit gekend.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:48

Die laatste 2 voorbeelden vind ik juist heel fijn dat mensen zo over je nadenken om je zo min mogelijk tot last te zijn! Jammer dat ze dan net niet doen wat voor jou in die situatie beter zou werken, maar andere ruiters zouden dit misschien juist wel erg op prijs stellen. Fijn dat ze in ieder geval de moeite nemen, hulde aan dat soort mensen *\o/*

Die eerste getuigd echt wel weer van 0,0 verstand van dieren uberhaupt, ook lekker veilig voor je kindje om die zomaar op vreemde dieren af te laten rennen. Sommige diersoorten kunnen daar ook nogal agressief van worden, en sommige paarden halen zonder pardon uit. Goede oplossing van jou om gewoon weg te draven, schreeuwen of roepen is ook niet echt netjes dan, en daark an je paard ook ineens van schrikken

Zelf blijf ik liever vrij breed uit op de weg rijden als mensen hard aan komen rijden met de auto, als ik uit voorzorg al netjes aan de kant in de berm ga rijden denken veel automobilisten juist dat ze lekker kunnen doorscheuren hier in de omgeving

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:50

Heerlijk al die stoppende auto's. de gene die heel hard langs je scheuren zijn toch veel gevaarlijker. Maar aangezien in op het moment vooral wandelend buiten kom erger ik me vooral aan de 'Je kunt er beter op gaan zitten' opmerkingen...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:51

Dobel schreef:
wat ik alleen niet snap is dat paardenleken niet het inzicht hebben wat leidt tot deze situaties het lijkt mij zo logisch om deze dingen niet te doen.

Je zegt het nu zelf al: het zijn mensen die geen paardenkennis hebben en daardoor misschien verkeerd handelen. Jij weet precies hoe je met paarden om moet gaan omdat je er veel mee bezig bent. Je kan het ze moeilijk kwalijk nemen dat ze rekening met je proberen te houden. Ik vind je een beetje zeuren eigenlijk.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:08

Je hebt mensen die zich nergens wat van aan trekken, en mensen die het goed bedoelen, maar waarbij het wat onhandig uitpakt. Dat iemand een brommer stilzet en de motor uitdoet als hij je ziet aankomen, vind ik echt enorm vriendelijk meegedacht, maar als hij vervolgens het ding weer start als je een halve meter langs hem bent, dat is dan weer niet zo handig :+ (hetzelfde met dichtslaande portieren etc.). Het beste is om als de situatie dat toelaat, even uit te leggen hoe en wat, zoals bij mensen die compleet in de struiken kruipen als je eraan komt, waardoor het paard ze niet meer kan zien. Dat wordt wel gewaardeerd en zij zullen er dan de volgende keer rekening mee houden. Maar ik geef toe, ik doe dat ook niet altijd, soms staat mijn hoofd daar even niet naar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:32

Dobel schreef:
wat ik alleen niet snap is dat paardenleken niet het inzicht hebben wat leidt tot deze situaties het lijkt mij zo logisch om deze dingen niet te doen.

Hoe zouden ze dat inzicht moeten ontwikkelen? Als mensen die zich regelmatig bezighouden met zich door het verkeer te bewegen (vrijwel iedereen dus) al vaak zo'n gebrek aan verkeerstechnisch inzicht hebben, hoe denk je dan dat ze inzicht moeten krijgen in dingen waar ze zich nooit mee bezighouden? Kansloos :j
De kunst is dus voor jou om te zorgen dat je de opleiding van je jonge paard zodanig opbouwt dat het met dit soort situaties kan leren omgaan. De simpelste manier om dit te doen is gebruik maken van een ervaren paard bij buitenritten en niet alleen op pad gaan. En als je wel alleen op pad gaat, neem een veilige route waar je ruimte hebt, loop eventueel naast het paard op stukken waar het wat lastiger is. Een jong paard opvoeden kost gewoon tijd en inspanning en moet je niet in een willekeurige verloren 5 minuten willen doen. ;)

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:41

vind juist dat mensen heel veel rekening houden met een paard in het verkeer, een boer met haast daar gelaten..
Heb echt goede ervaringen, of ik nou op mijn ventje zit of naast onze Enter of Twenter loop..!!
Ze remmen af, halen beheerst in etc..
Zelf neem ik geen risico neem altijd met een tweede persoon mee wandelen je weet nooit wanneer een jong paard zijn grens bereikt heeft..
Ik pak in eerste instantie de "rustige"tijden qua verkeer en bouw dat langzaam op.
En volgens mij ook niet geheel onbelangrijk ik zwaai altijd bij wijze van groet of bedankje..waardoor ze de volgende keer weer rekening houden met het dier en mij..

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:15

19marjo90 schreef:

Dat gebeurd ook, ik kreeg letterlijk dit:
Foto van ruiter met paard.
Vraag: Hoe kan je hier het beste passeren:

A: Versnellen en voorbij gaan
B: snelheid minderen en voorbij gaan
C: Claxoneren en voorbij gaan.

geloof me, beide foute antwoorden zijn weleens gekozen door mensen.