Rits in leren laarzen laten zetten / kuitmaat vergroten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Rits in leren laarzen laten zetten / kuitmaat vergroten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 10:53

Hallo,

Ik heb leren laarzen van Petrie, maar ik kom er zo lastig in en uit. Ook zouden ze voor het fijne net iets ruimer mogen op de kuit. Ik kom er wel in, maar ze zitten me wel strak. Ik heb ze heel lang (jaar) niet aan gehad.
Ik denk eraan om er een rits in de laten zetten, maar dan wel een schuinvoor. Achter vind ik dat de laars zijn stevigheid verliest. Kan je schuinvoor een rits in laten zetten?
En kun je hiermee ook de kuitmaat iets vergroten? Kan me voorstellen dat de breedte van de rits gebruikt kan worden om de kuit ietsjes breder te maken?
Wat zijn ongeveer de kosten?

Zijn oudere laarzen, dus moet even zien of het de kosten wel waard zijn.

groetjes Patricia

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:20

Ik heb het jaren terug ook laten doen bij mijn petrie rijlaarzen. De rits vergroot de kuitmaat wel een beetje en anders kun je ze ook altijd nog een keer laten oprekken of een klein stukje elastiek ertussen laten zetten. Ik heb mijn rits wel achter laten zetten, kostte mij geloof iets van 35 euro voor beide laarzen. Heb ze wel regelmatig laten vervangen. De ritsen zijn erg kwetsbaar en snel stuk. Maar ik ben er wel blij mee het aan en uittrekken gaat stukken makkelijker!

Sanne_zepp

Re: Rits in leren laarzen laten zetten / kuitmaat vergroten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:24

Ik heb het ook bij mijn petries laten doen. Ze zaten inderdaad prima, maar vond het zonder rits lastig aan en uittrekken. Daarnaast heeft het een klein beetje de kuitmaat vergroot (denk een halve centimeter ongeveer). Ik heb het gewoon bij een schoenmaker laten doen, was rond 50 euro kwijt dacht ik.
De ritsen zitten bij mij aan de achterkant, de schoenmaker vertelde mij dat het aan de voorkant niet kan, omdat daar geen balein (?) loopt en aan de achterkant wel. Ik ben er heel blij mee, ze zijn nog nooit kapot gegaan en heel stevig!

chantalxoxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:25

Ik heb in mijn derby rijlaarzen een rits laten zetten omdat naar 2 jaar echt te strak zaten.
Heb er toen 40 euro voor betaald. Het hielp een week of 4/5 daarna waren ze weer te strak dus heb ze helaas weg moeten doen.
Rijd nu met chaps.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:04

Heb je al eens geprobeerd met een plastic zakje om je onderbeen/voet? Als je niet teveel geld kwijt wilt zijn omdat de laarzen al wat ouder zijn, dan zou ik eerder gaan voor het oplaten rekken van de laarzen icm een plastic zakje (als dat dan nog nodig zou zijn).

Wil je toch een rits erin dan zou je eens kunnen bellen met Huet in Bunnik. Met hem heb ik goede ervaringen. http://www.rijlaarzen.nl/nl/index.html Hij heeft een eigen herstel"atelier" aan huis. Hij heeft bij mijn laarzen een rits erin gezet. Weet alleen echt niet meer wat het kost.
Een andere mogelijkheid is een spie aan de achterkant. Dat geeft veel meer ruimte om te verbreden.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:40

Gooya, dam kun je beter pantykousjes aandoen die zijn veel gladder en zitten goed om je voet en je kuit.
Ik had eerst ook plastic zakjes, vond dat niet zon succes. Gaan snel stuk en het zit gewoon niet lekker in je laars.