Wel of geen deken en wel of geen transportbeschermers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Wel of geen deken en wel of geen transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:28

Ik kon hier nog geen topic over vinden, dus vandaar...

Na vandaag ons eerste wedstrijdje te hebben gereden, ben ik nu toch wel van plan om vaker te gaan.
Nu was dit gewoon een thuiswedstrijd (heel fijn dat federatiewedstrijden ook op thuisterrein worden georganiseerd!), maar ik ben ook van plan om op pad te gaan met de trailer. Alleen zit ik mij af te vragen of ik m wat om moet doen tijdens de rit op de trailer.
Hoe vervoeren jullie je paard? Hebben jullie transportbeschermers om? Krijgt je paard een deken om? En zo ja, wat voor een deken? Ik heb bijvoorbeeld een fleece-deken en een wollen deken, maar die gebruik ik nu alleen voor als meneer heeft gezweet.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:16

Vandaag was ik toch verschrikkelijk blij dat mijn paard transportbeschermers om had, dus ik raad je ook echt van harte aan om deze om te doen. Ook al is het maar voor een klein stukje..
Ik wilde vandaag naar de binnenbak, op de één of andere manier gleed paard met rechterachterbeen onder het tussenschot, zat klem en kwam liggend in de trailer terecht. Ik kon wel janken toen ik hem zag liggen! Beschermers kapot, een paar oppervlakkige wonden, maar als hij geen beschermers om had gehad....brr.

Ook gebruik ik altijd een deken, meer omdat dit een gewoonte is en hij zich weleens wat te druk maakt in de trailer en gaat zweten. Ik gebruik een cooler deken.

hesterve

Re: Wel of geen deken en wel of geen transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:20

Als je paard onrustig is op de trailer zou ik hem beschermers om doen> de mijne krijgt altijd zijn peesbeschermers en springschoenen al om ,waar ik ook mee rijd staat verder wel rustig maar meer voor het geval dat. Overigens staat ie bij zn eigenaar altijd zonder beenbescherming op de vrachtwagen. Omdat ie rustig op de trailer staat is het bij mij zo dat als ik hem al opzadel dat ie een uitrijdeken op krijgt (bij warm weer een dunne en bij koud weer 1 dikke wollen deken) en als ik hem op locatie opzadel laat ik de deken op die die al op heeft.
Ligt dus ook een beetje aan de situatie hoe ik hem inpak.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:40

Ik vervoer mijn pony niet vaak, maar als ik hem vervoer heeft hij áltijd (hoge) transportbeschermers om. Waarom? Hij draagt beschermers met rijden en longeren, en dus ook in de trailer :) Laatst zijn we verhuisd van stal, de nieuwe stal lag aan de andere kant van de weg, en dat was hooguit 200 meter. Omdat hij toen niet verkeersmak genoeg was om dat rotstukje te lopen, hebben we hem met de trailer gebracht en ook voor die 200 meter kreeg hij transportbeschermers om.. Vind ik toch fijner aangezien ze zich toch wel kunnen verstappen tijdens het uitladen.

Deken ligt eraan. 's Zomers met hitte krijgt hij natuurlijk geen deken om, maar nu staat hij op stal onder een deken en zal ik dus wel, afhankelijk van de temperatuur een dekentje op doen. Dit kan varieren van een fleecedeken tot een fleecedeken met dun staldekentje erop..

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:37

Ik heb op dit moment geen transportbeschermers voor mijn paard omdat ze niet vervoerd wordt, maar mochten we ooit weer op wedstrijd gaan schaf ik ze direct aan. Je paard hoeft maar een poot verkeerd te zetten en ze kunnen zich flink open halen aan de trailer. Beter voorkomen dan genezen denk ik altijd maar. :D

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:22

Ik gebruik geen transportbeschermers, mijn paard krijgt wel z'n peesbeschermers om die ik ook altijd om heb met rijden. Dat vind ik voldoende.
Op de heenweg heeft mijn paard meestal geen deken om. Hij staat ook in de winter gewoon buiten zonder deken, dus vind het niet nodig om dan in de trailer wel een deken om te doen. Als ik klaar ben met rijden en hem weer op de trailer zet, dan krijgt hij wel altijd een zweetdeken om. Die haal ik er dan thuis weer af.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:28

Mijn paard krijgt in de trailer een zweetdeken om, behalve als het echt warm is. Mijn zeil staat wel altijd open (behalve met harde regen)
Van transportbeschermers ben ik geen fan, mijn paard bescherm ik met peeskappen en springschoenen (voor en achter)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:30

Bescherming in de wagen altijd om puur voor de pezen en kogelranden.

Verder een deken erop ligt aan het weer en wat voor een wagen. Heb er nu vaak wel een op een dunnen fleece deken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:04

Ik heb 2 pony's, roza, de kleinste, staat meestal met peesjes, strijklappen en voor springschoenen om op de wagen. Maar niet altijd. Korte kleine stukjes gaat ze meestal zonder bescherning de wagen op.
Niarda, mijn andere pony, gaat of met niks of voor peesjes en achter lage transportbeschermers. Net hoe het uit komt...

Ik durf bij de kleinste helemaal geen transportbeschermers meer om te doen en bij niarda voor niet meer omdat ze ze altijd uit trekken en zo zichzelf meer verwonden als dat ze niks om hebben. Heb ook nog nooit GOED passende transportbeschermers kunnen vinden voor mijn pony's.

Dekens; afhankelijk van het weer. Meestal gewoon waarmee ze ook op stal staan. Ze zweten niet op de wagen en staan altijd rustig, dus zweetdeken is niet nodig. In de zomer gewoon lekker kaal in de wagen dus.

Gisteren heb ik ze beiden van stal verhuisd en beide alleen.met regendekentje op de wagen gehad. Geen bescherming om dus.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:58

echte transportbeschermers zorgen volgens mij voor meer leed dan wat anders.

Mocht je beschermingwillen denk dan aan een peesbeschermer+springschoen..maar niet van die idioot lompe transportbeschermers waar de meeste paarden ook nog raar van gaan lopen..

Sascha_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:02

Ik gebruik voor mijn pony ook geen transportbeschermers, ik vind het ondingen hij loopt er altijd zo raar mee en wilt dan de trailer niet in en ze zakken altijd af. Hij staat in een 1,5 paards trailer dus hij kan niet onder een schot komen met zijn benen. Een deken doe ik alleen op als het koud is of als hij erg zweet.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:02

Fatsoenlijk transportbeschermers doe ik altijd om bij een ritje met de trailer. Deken afhankelijk van de temperatuur. Wanneer meneer al onder een dunne deken staat op weide en stal, dan meestal een (dunne) fleecedeken en wanneer het kouder wordt en hij continue onder de 300grams komt te staan meestal ook een dikkere deken op de trailer...

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:57

Transportbeschermers altijd. Deken afhankelijk van seizoen een heel dunne of dik (winter, geschoren).

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 17:14

bedankt voor alle reacties!

Het blijft toch lastig of je wel of geen bescherming om doet. Ik denk dat ik wel transportbeschermers ga aanschaffen.
De zwaarte van de dekens vind ik nog wel lastig in te schatten. Hij staat nu bijvoorbeeld buiten met een 150 grams deken, maar in de trailer zal hij het minder koud hebben doordat hij zijn evenwicht moet bewaren. Wat zouden jullie dan op doen?
En als hij straks een 300 grams deken op heeft. Wat zouden jullie dan op doen?
En leggen jullie dan een regendeken of staldeken op?

(fijn he, die onzekerheid ;))

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:59

gwn dezelfde deken oplaten maar ala ie zich druk maakt kun je een fleesedeken en dan die andere eroverheen. heb ik ook gedaan met mijn merrie.

ik gebruik wel volledige bescherming, gisteren zijn mijn twee minis van 70 en 80 cm op de trailer meegeweest. de 1 had om alle benen transportbeschermers om en de andere pees en strijklappen e. hoefschoenen om.
ze hadden allebei een deken op (100 grams) die ze normaal ook ophebben en de staart heb ik in vlecht gedaan en opgeknoopt. dit om te voorkomen dat ze met hun staart blijven hangen.

bij mij dus volledige bescherming. misschien wat overdreven met de staart (heb giater al commentaar gehad dat het zielig zou zijn) maar ik qil niet dat de ponys een pluk van hun ataart moeten misaen omdat ze bleven hangen..

RubyAlice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:52

ik doe altijd transport beschermers om, voor de zekerheid en ook een fleesedeken

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:01

Peesbeschermers in combi met springschoenen of niets.
Zou je paard wel van tevoren wennen aan de transportbeschermers om te voorkomen je paard de trailer afbreekt en zichzelf alsnog pijn doet.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:22

's winters gaat mijn paard mee met fleecedeken op, in de zomer gewoon bloot.
Transportbeschermers doe ik niet om, hij is onrustiger met bescherming om dus ik laat het liever zo. Als je echt wat wil omdoen kan je ook peesbeschermers en springschoenen gebruiken, maar daar zou ik hem ook geen 8u aan een stuk mee laten staan.. (als je bijvoorbeeld een lange dag weg hebt)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:42

Altijd transportbescherms om, hij staat heel rustig in de trailer. Maar je weet nooit wat er kan gebeuren, plots remmen oid. Verder in de zomer staat hij gewoon zonder deken, en nu in de winter met een fleece, de dikte aangepast aan het weer. Zoals nu zou hij een dikke fleece omkrijgen (geschoren) maar als het wat zachter weer is gewoon een normale.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:44

Ik doe altijd alleen 4 springschoenen om als ze samen op de trailer staan, en als t koud is of geschoren, een zweetdeken, ligt eraan of ze alleen of samen op de trailer staan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:19

Ik heb eigenlijk altijd beschermers om, maar dan in de vorm van gewone peesbescherming (cross beschermers) voor en achter, en eventueel springschoenen erbij. Geen transportbeschermers, want die vind mijn paard enorm rottig zitten en ik heb het idee dat ze ook onrustiger staat (niet goed in balans) met die dingen (misschien omdat ze minder snel opzij kan stappen met die ondingen??)

Verder ligt het aan het weer of ze een deken op krijgt. Maar wel een stuk dunner dan als ze bv nu overdag gewoon thuis aanheeft. Ik doe dan een zweetdekentje op, omdat ze in de trailer toch ook in beweging zijn en daardoor wel warm blijven/worden. Iig mijn paard dan. Dan is haar gewone deken veelte warm, maar om gelijk bloot te zetten vind ik ook niets, dus dan maar een zweetdekentje.