vraag juryleden: wie geeft er een 6 voor verzorging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

vraag juryleden: wie geeft er een 6 voor verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:36

Ik heb een vraag aan juryleden: Wie geeft er standaard een 6 voor verzorging en waarom?
Vandaag had ik een wedstrijd in Bakkeveen en tot mijn grote verbazing had iedereen in de L2 een 6 op verzorging. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat dit praktisch niet voorkomt.
Het gaat mij er niet om dat ik daardoor mijn winstpunt niet gekregen heb, ik had 177, dus met een 8 was dit 179 geworden.
Ik hoorde geruchten dat dit een vorm van nieuwe regels zijn. Als dit zo is prima, maar ik heb dit nergens gelezen en ben dit ook niet eerder tegengekomen.
Wie kan mij hier opheldering over geven?

Anoniem

Re: vraag juryleden: wie geeft er een 6 voor verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:42

Ik ken weinig jury's die standaard een 6 geven voor de verzorging. Ik geef standaard een 8 mits er eea aan schort waardoor het minder wordt. Er is iig niets veranderd in de regels :n

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:54

Dank je Relaxed, ik vind het ook echt vreemd, en vraag me echt af wat de reden hiervoor was....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:56

Nergens nieuwe regels voor wat betreft verzorging. Ik geef alleen een 6 als ik vind dat er iets netter had gekund, bijv. vuile staart of niet goed getoiletteerd ofzo. Maar meestal is het een 8 of een 7.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:57

Hier ook nog nooit een 6 voor de verzorging gehad. Wellicht doet deze jury dat altijd met de gedachte dat je niet met de verzorging je score omhoog haalt? Dat is het enige wat ik kan bedenken..

Agossie

Ik vind het ook wat vreemd, maar als je naar de hele proef kijkt is een 6 normaal voor het correct uitvoeren van een oefening. Dus correcte verzorging zou dan ook een 6 zijn, tenzij je beter dan slechts "correct" bent...

Maar eerlijk gezegd, vind zou ik het niet leuk vinden om een 6 te krijgen, helemaal als je super je best hebt gedaan voor de verzorging...

Anoniem

criollolover schreef:
Dank je Relaxed, ik vind het ook echt vreemd, en vraag me echt af wat de reden hiervoor was....

Waarschijnlijk vind diegene het gewoon beter om standaard een 6 te geven, die wil misschien niet dat mensen door de verzorging een wp krijgen die ze op hun rijden niet hadden verdiend.. Ik zou me er verder niet te druk om maken iig :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:01

Ik weet dat er jury's bestaan die een hekel hebben aan punten geven voor verzorging (heb daar wel bij geschreven in het verleden)
Die geven dan vaak een 6 zodat het een neutraal punt is dat nooit bij kan dragen aan een winst of verliespunt. Flauw is het wel, maar als je netjes rijdt heb je er geen last van.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:03

monica08 schreef:
Hier ook nog nooit een 6 voor de verzorging gehad. Wellicht doet deze jury dat altijd met de gedachte dat je niet met de verzorging je score omhoog haalt? Dat is het enige wat ik kan bedenken..

Dat zou kunnen kloppen, dit hoorde ik ook in de kantine, maar het is afwijkend, iedereen doet zijn/haar best om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Mijn Appie was vandaag iets in de schijt, ik heb wel 10 x als het niet meer is haar kont schoongemaakt, maar daar gaat het bij deze jury niet om denk ik.
Persoonlijk vind ik het belachelijk om standaard bij iedereen een 6 te geven op verzorging als daar geen nieuwe regels voor zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:07

Ach, schouders ophalen en snel M worden, dan krijg daar sowieso geen punten meer voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:10

criollolover schreef:
monica08 schreef:

Dat zou kunnen kloppen, dit hoorde ik ook in de kantine, maar het is afwijkend, iedereen doet zijn/haar best om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Mijn Appie was vandaag iets in de schijt, ik heb wel 10 x als het niet meer is haar kont schoongemaakt, maar daar gaat het bij deze jury niet om denk ik.
Persoonlijk vind ik het belachelijk om standaard bij iedereen een 6 te geven op verzorging als daar geen nieuwe regels voor zijn.

Als je gewoon goed rijdt maakt dat puntje voor de verzorging geen snars uit. Zoals Sizzle zegt, schouders ophalen en lekker verder rijden. Zo is er bij iedere jury wel wat en 'we' doen het toch nooit goed :n ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:20

Relaxed, ik ben het met je eens hoor, in de loop der jaren heb ik het wel geleerd, maar ik rij vanaf mijn 12 de wedstrijden, dus zo ongeveer 35 jaar wedstrijden en dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Ik kan mij ook niet verplaatsen in deze jury. Iedereen weet toch wel wat een voorbereiding inhoud voor een wedstrijd, daar doe je echt je best voor, althans de meerderheid.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:25

criollolover schreef:
Relaxed, ik ben het met je eens hoor, in de loop der jaren heb ik het wel geleerd, maar ik rij vanaf mijn 12 de wedstrijden, dus zo ongeveer 35 jaar wedstrijden en dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Ik kan mij ook niet verplaatsen in deze jury. Iedereen weet toch wel wat een voorbereiding inhoud voor een wedstrijd, daar doe je echt je best voor, althans de meerderheid.

Misschien is het een idee voor de volgende keer om eens aan de betreffende jury te vragen waarom hij/zij ervoor kiest om een 6 voor verzorging te geven (ik ben stiekem ook wel benieuwd! ;) ).

Persoonlijk geef ik vrijwel standaard een 8 voor de verzorging, vanwege de moeite die men er vaak voor doet, tenzij er echt een essentieel onderdeel ontbreekt, oid, maar dit gebeurt eigenlijk zelden.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 14-10-12 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:36

Somebody, ik was ook geneigd om naar de jury toe te lopen, maar de groep was best wel groot en om nu tot het einde te wachten was het mij niet echt waard. Ik ben, als ik een wedstrijd heb, uren van te voren zoet met het wassen en vlechten van mij behoorlijke witte Appie. Ik wil netjes voor de dag komen.
Dus uiteindelijk wil ik ook graag naar huis als ik geen winstpunt/prijs heb.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:29

Belachelijk. Op de jury cursus is me al geleerd dat je gewoon een 8 geeft als de combinatie er netjes uit ziet. En ook op alle bijscholingen gaat dat zo. En als iemand met een 8 daardoor 180 punten haalt dan is het gewoon een winstpunt, klaar. Het punt telt nou eenmaal mee.
Ik ga wel omlaag als er iets aan de verzorging mankeert. En ik ben daardoor ook weleens op een 5 uitgekomen, maar dat is heel zelden.

En dat dit nieuwe regels zijn is mij nog niet bekend, maar ik ben nog niet op een bijscholing geweest dit jaar.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:48

criollolover schreef:
Somebody, ik was ook geneigd om naar de jury toe te lopen, maar de groep was best wel groot en om nu tot het einde te wachten was het mij niet echt waard. Ik ben, als ik een wedstrijd heb, uren van te voren zoet met het wassen en vlechten van mij behoorlijke witte Appie. Ik wil netjes voor de dag komen.
Dus uiteindelijk wil ik ook graag naar huis als ik geen winstpunt/prijs heb.

Zelfde gedachtegang :')
Ik begreep ook weinig van die jury maarja..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 17:02

Scum schreef:
Belachelijk. Op de jury cursus is me al geleerd dat je gewoon een 8 geeft als de combinatie er netjes uit ziet. En ook op alle bijscholingen gaat dat zo. En als iemand met een 8 daardoor 180 punten haalt dan is het gewoon een winstpunt, klaar. Het punt telt nou eenmaal mee.
Ik ga wel omlaag als er iets aan de verzorging mankeert. En ik ben daardoor ook weleens op een 5 uitgekomen, maar dat is heel zelden.

Kijk zo mag ik het horen! (zien) :) Naar mijn idee is dit dus ook de normale gang van zaken!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:51

Ik heb ooit serieus een keer een 5 gehad omdat ik de staart niet had ingevlochten (vind ik niet mooi).

De staart kam ik tot op de puntjes uit, er was niet van gegeten, gewoon mooi gekamd.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 19:50

Een 5?? Oh dat is wel heel erg!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:30

Ik geef inderdaad(wel eens) een zes voor verzorging. Maar niet standaard. Ik geef sowieso geen ''standaard'' cijfers, dat vind ik een raar verschijnsel.
Dus die zes die ik geef, geef ik vanwege nalatigheden in de verzorging. Net zo als een een acht of negen voor klasse verzorgde combinaties.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 18:06

CharleyT schreef:
Ik geef inderdaad(wel eens) een zes voor verzorging. Maar niet standaard. Ik geef sowieso geen ''standaard'' cijfers, dat vind ik een raar verschijnsel.
Dus die zes die ik geef, geef ik vanwege nalatigheden in de verzorging. Net zo als een een acht of negen voor klasse verzorgde combinaties.

Dit is zoals het hoort! Thanks!

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:09

Slecht verzorgd is gewoon een 5 en als het er erg mooi uitziet een 8 of een 9

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:06

Gister wedstrijd gehad,

Ik zat in het secretariaat dus zag dat de jury iedereen een 6 gaf voor de verzorging.
Vindt het wel echt laag, je doet toch je uiterste best om er netjes uit te zien.
En of je dan een wp haalt daarom of niet, het is wel leuk als je beloond wordt voor je tijd die je er in stopt om er netjes uit te kunnen zien...

en ik snap wel, als je er rommelig uitziet dat je een lager cijfer krijgt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:37

Ik hoor sommige zeggen standaard een 8. Dat vind ik behoorlijk hoog.

Ik krijg meestal een 7, heel soms een 8.
En bij een 7 is het witte ook echt wit (inclusief benen), de staart op zijn mooist, in de vlechten, tuig/kleding/eigen haar netjes in orde en mijn paard heeft een normale conditie/bespiering.

Mij lijkt een 7 een mooi standaard punt :j En dan kijken of het een puntje extra of minder waard is.
Ik vind ook dat het niet doorslaggevend moet zijn voor wel of geen winst. Eigenlijk moet dit punt gewoon als eerste op het lijstje komen te staan :D

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:57

Merrr schreef:
Gister wedstrijd gehad,

Ik zat in het secretariaat dus zag dat de jury iedereen een 6 gaf voor de verzorging.
Vindt het wel echt laag, je doet toch je uiterste best om er netjes uit te zien.
En of je dan een wp haalt daarom of niet, het is wel leuk als je beloond wordt voor je tijd die je er in stopt om er netjes uit te kunnen zien...

en ik snap wel, als je er rommelig uitziet dat je een lager cijfer krijgt.

Oei! Wie was de jury?? Een mevrouw toevallig?? Begint met een D?? :D