Paard loopt in stapmolen naar ander vak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiwie

Paard loopt in stapmolen naar ander vak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 21:02

Ja slim of dom :+ ponylief kan van vak veranderen. Van de week voor het eerst de stapmolen
geïntroduceerd. Ik ben de eerst twee rondje mee gelopen en daarna pony alleen verder.
Het keren had ze snel door maar toen besloot ze dat ze niet meer wilde. Stond stil en toen gingen
de flexibelen plastic buizen zo over haar rug tot 2x toe en stond ponylief 3 vakken verder. Heel
fijn dus. Dit deed ze meerdere keren. En nu? Hoe kan ik dit oplossen? Ben bang als ze met andere in
De molen komt te staan dat ze steeds vakje gaat schuiven. Op stal hadden ze dit ook nog nooit mee gemaakt. En nee er staat geen stroom op buizen. Dit had ze meteen door. IK wil de Stapmolen als afwisseling gaan gebruiken maar zo gaat dit niet lukken }:) ow en heb nu de eerste keer alleen het stap programma aan gehad misschien dat als de combi draf/stap aan gaat het beter gaat want dan komen de buizen iets harder tegen haar billen aan. Of zou dit niet helpen?

jaap_2005

Re: Paard loopt in stapmolen naar ander vak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:05

Ik vind het al heel slim van jou paard dat hij het door heeft :)
Ik zou zelf niet weten wat je ermee aan moet. wellicht andere bokkers wel.
Ik wil je in elk geval veel succes wensen!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:05

Mijn paard doet dat ook, ondanks stroom op de buizen
Hij loopt niet gewoon een vakje verder, maar gaat in galop van vak naar vak :P
Na twee pogingen heb ik het opgegeven, ik vind het te gevaarlijk

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:07

Ga lekker zelf met je pony stappen.

Die stapmolen is voor luie paarden eigenaren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:10

Ariebren schreef:

Hahaha en ik vind de stapmolens helemaal niks.

zet je paard lekker met vriendje in een paddock, beweging zat en ga er mee wandelen en of rijden/ longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:10

Is er niet een mogelijkheid om haar/hem met een touw vast te binden aan het rek voor haar zodat ze druk op het halster krijgt als ze stilstaat? Of zeg ik iets doms, ik heb TOTAAL 0,0% ervaring met de stapmolen.
Alleen als ie draait moet je dan je pony omzetten of niet dan...

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:12

Ik zou kijken wat er met stroom gebeurd.
De meeste paarden hebben dan er wel respect voor.

Wel slim van e pony. Misschien een andere pony voor haar in het vak zetten. Tenzij je er eentje hebt die verschillende kanten op gaat.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:13

Ariebren schreef:

Lekker nuttige bijdrage :+

Doanique: Nee, dat kan niet, de molen draait eens in de zoveel keer. :)

@TS: Misschien kan je een zeiltje oid tussen de spijlen/buizen door halen..?
En anders stroom..

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:13

Doanique schreef:
Is er niet een mogelijkheid om haar/hem met een touw vast te binden aan het rek voor haar zodat ze druk op het halster krijgt als ze stilstaat? Of zeg ik iets doms, ik heb TOTAAL 0,0% ervaring met de stapmolen.
Alleen als ie draait moet je dan je pony omzetten of niet dan...

Dat is ongelofelijk gevaarlijk. Je pony zal maar struikelen. En dan krijg je een ruk aan der nek. en dan heeft ze een negatieve ervaring er mee.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:15

Hebben de buren niet toevallig een molen waar wel stroom op staat? Misschien kun je dan een paar keer in een andere molen trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:16

Oh, dat kan dus niet. Heb geen flauw benul hoe zo'n ding werkt en wat je er mee kan, ik heb/gebruik er geen en heb die mogelijkheid ook niet haha.
Ik zal nog is nadenken, misschien een mat aan de onderkant van die spijlen hangen die net de grond niet raakt? Dan word het moeilijker om er onderdoor te kunnen lijkt me?

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:17

Ragdollcat schreef:
Ariebren schreef:

zet je paard lekker met vriendje in een paddock, beweging zat en ga er mee wandelen en of rijden/ longeren.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn paard heeft heel erg snel last van stal benen, dus spreek ik met de stal eigenaar af dat ze 's ochtends in de stapmolen gaat en dat ik 's middags lekker ga rijden/aan de hand stappen/longeren. In de padock staat ze maar een beetje te niksen dus dat heeft voor haar benen totaal geen zin. Dus de stapmolen is voor haar ideaal. Ik denk dat je niet meteen de conclusie kan trekken dat het voor luie paarden eigenaren is, ik doe het voor het welzijn van mijn paard, en dat heeft niks te maken met het feit dat ik lui ben!

kiwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 21:18

Arieben: ja handige tip hoor. Ik vroeg om tips niet om commentaar. Iedere zijn eigen manier toch ;) dit
gebeurd niet dagelijks ;)

De molen draait idd om de zoveel rondjes. En vriendje voor haar zou kunnen alleen wat nu als ze vakje op gaat schuiven naar hem toe. Ik heb geen idee of er stroom op de molen kan. Zeiltje is wel een idee dat ze meer tegendruk tegen haar billen voelt. This dat de buizen bij het minst geringste al opzij gaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:20

Zelfs een paddock van 5 bij 10 meter geeft het paard al voldoende ruimte om van zijn stalbenen af te komen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:23

Ariebren schreef:
Zelfs een paddock van 5 bij 10 meter geeft het paard al voldoende ruimte om van zijn stalbenen af te komen.

Je punt is duidelijk. :)

TS kiest toch voor een stapmolen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:23

stroom erop zetten
dat kan bij bijna alle stapmolens met de zwarte plastic buizen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:24

Nou als ik mijn pony in de paddock zet gaat ze niet lopen hoor haha! Is er geen mogelijkheid dat jij, of iemand anders, met het paard gaat stappen op de verharde weg ofzo?
Wellicht een lief pennymeisje in de buurt die het fijn vind om te tutten en te wandelen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:26

Ja geweldig die stapmolens voor luie paardeneigenaren, ik ben er dol op.

Die van mij heeft dat dus ook gedaan met zijn deken, ja voelde hij geen stroom.
Tot ik zijn deken om had geslagen en vast had gemaakt en hij in de winter in zijn blote kont
in de molen liep, waar ik het stroom op had gezet. :D :D

Sinds die tijd doet ie het niet meer want die stond ook gewoon in andere vakken dan waar ik hem had ingezet. _O-

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:28

Wij hebben ook stroom op de stapmolen staan. Weet niet of dat bij iedere stapmolen mogelijk is.
Misschien dat juist een ander paard erbij goed werkt? Misschien is het een poging waard met een paard waarvan je weet dat het niet snel in paniek raakt en niet zal schoppen of iets dergelijks als je pony ineens bij hem in het vak staat.

En even offtopic:
Stilstaan kan mijn paard ook wel in stal, alleen met beweging worden ze dunner en dat bereik ik niet als mijn paard op 1 plek blijft staan in de paddock omdat ze er geen ruk aan vindt. Maar ieder natuurlijk zijn kijk op dingen en zijn mening!
Maar daar gaat het topic niet over dus verder zal ik er niet op in gaan.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:29

Bij ons gebeurd dit ook nog wel eens met paarden die het niet kennen. Ondanks stroom. Het hielp wel om er 1 bij te zetten. Zal het gewoon proberen, en er dan wel bij blijven.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:28

Ragdollcat schreef:
Ariebren schreef:

Sluit me bij allebei de voorgaande berichten aan!

En ook al vraagt TS hier niet om, dat wil niet zeggen dat deze opmerkingen niet geplaatst mogen worden. Puur om
eigenaren beter te laten nadenken waarom ze eigenlijk hun paard op zo'n saaie manier beweging willen geven. Ze krijgen
er echt geen betere conditie door. Het stompt ze alleen maar af, dat domme rondjes draaien.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:25

Waarom wil ik mijn paard op een saaie manier beweging geven...
Even nadenken... want dat wordt aangegeven. Denk denk denk....

Chronische vermoeid, herseninfarct gehad, wel 4 dagen werken en een paard erbij doen... huishouden, enz enz dan is mijn energielevel in de avond toch wel af en toe gedaald naar erg weinig.

Ben ik dan zo slecht om hem af en toe in een stapmolen te zetten.
Ik kan ook denken..poeh ik heb het wel gehad voor vandaag, weet je wat hij heeft toch vanochtend lekker in de paddock gestaan ik ga maar niet.
Nee dan ga ik dus wel en geef hem nog een uurtje beweging in de molen....

Niet zo snel oordelen.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:39

Heel misschien is het een optie om een verzorger/ster/bijrijder te zoeken?
Die kan wellicht het paard de (extra) beweging geven die je zoekt. Het lijkt mij heel gevaarlijk om verder met stapmolens te gaan experimenteren met dit paard, er zijn toch ook wel gevallen bekend van paarden die er in vast zijn blijven zitten met t hoofd met alle gevolgen van dien.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:51

Ik ben ook niet voor de stapmole, als je geen tijd hebt om je paard beweging te geven of er geen tijd voor wil maken wat wil je dan met zo,n dier?
Zoek dan een stal waar ze dag en nacht buiten staan of in elk geval heel de dag zodat ze kunnen bewegen naar behoefte en idd dan bewegen ze niet zo heel driftig maar lopen toch heel wat en dat lijkt me beter en fijner dat de stapmolen en dan die stroom erop hoe diervriendelijk is zo,n ding dan eigenlijk?
Je staat even stil en je krijgt een opdonder, ik zou zeggen ga zelf een uur in de bak rondjes lopen met je paard als je perse wil dat hij loopt, kijk hoelang je dat volhoud.

Of zo,n molen voor luie eigenaren is miss , maar in elk geval wel voor mensen die geen zin hebben om te lopen en het excuus dat je het druk hebt of ziek ben of wat dan ook vind ik geen excuus, wat ik eerder zij zoek dan een stal waar het dier buiten kan of creeer ruimte om het dier heel de dag buiten te houden, dat is namelijk op elke stal mogelijk, als je maar wil.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:58

Ariebren schreef:

Hmmm schuif mij dan onder de luie paarden eigenaren.
Voor sil is een stapmolen de ideale aanvulling op zijn training.
Ik heb domweg gewoon niet de tijd en het geld om sil iedere dag te longeren en te trainen.
Ik ben daarom ook heel blij dat ze dit bij ons op stal doen en dat sil het ook erg leuk vind.

TS : ik zou kijken of je er toch stroom op kan krijgen misschien helpt het.
Maar bedenk je wel dat niet ieder paard een stapmolen begrijpt.