help haflinger jaoers op zijn maatje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

help haflinger jaoers op zijn maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:11

ik zit met een probleem
sins 2 weken staat mijn haflinger (heb hem al van af 5 maanden ,nu bijna 4)
van uit de opfok op een eigen wei samen met een shetland merrie van 2 jaar
dit gaat eigenlijk heel goed samen
maar als ik bij ze kom om met 1 van de twee wat te doen of iest lekker te geven
dan word de haflinger zo jaloers dat hij haar gaat trappen of zo dicht bij haar gaat staan dat ze hier niet van gediend is
hoe kan ik dit op lossen ze krijgen volgens mij even veel aandacht maar hij denkt dus van niet
graag hulp

troi

Re: help haflinger jaoers op zijn maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:34

Hij is denk niet zozeer jaloers, want dat is iets menselijks, maar de baas en heeft dus de meeste rechten. Dat werkt zo in kuddes. En jij bent blijkbaar iets wat ze beide 'willen' en als baas heeft hij de meeste rechten en stuurt de shet, de ondergeschikte weg. Maar dat wil niet zeggen dat hij alles zomaar mag doen als jij erbij bent, want immers jij bent weer zijn baas en hebt daarom het recht om hem weer weg te sturen om dingen met de shet te doen als jij dat wilt. Dus, wees de dominante en stuur hem gewoon weg als hij te bazig doet. Mocht je dat lastig vinden, en velen vinden dat, dan kan je echt aanraden om grondwerk les met hem te nemen. Dan krijg je dat vlug genoeg onder de knie en je krijgt er een er goede band van met je paard.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:41

troi schreef:
Hij is denk niet zozeer jaloers, want dat is iets menselijks, maar de baas en heeft dus de meeste rechten. Dat werkt zo in kuddes. En jij bent blijkbaar iets wat ze beide 'willen' en als baas heeft hij de meeste rechten en stuurt de shet, de ondergeschikte weg. Maar dat wil niet zeggen dat hij alles zomaar mag doen als jij erbij bent, want immers jij bent weer zijn baas en hebt daarom het recht om hem weer weg te sturen om dingen met de shet te doen als jij dat wilt. Dus, wees de dominante en stuur hem gewoon weg als hij te bazig doet. Mocht je dat lastig vinden, en velen vinden dat, dan kan je echt aanraden om grondwerk les met hem te nemen. Dan krijg je dat vlug genoeg onder de knie en je krijgt er een er goede band van met je paard.

bedankt voor de uitleg maar hoe stuur ik hem dan weg
ik heb hem de straks een tik met de sweep gegeven toen hij de shet aan viel met een hap en een paar trappen omdat zij ook een stuk appel kreeg
en hij had al gehad hoor of moet ik hem dan als laatse geven
want een ding als we aan koem lopen naar de wel zijn ze dikke maatjes samen het gaat echt om mij en ik wil ook grondwerk met hem en haar gaan doen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:45

Wegsturen kan je doen met een zwaaiend halstertouw, brul of lichaamstaal. Op grondwerk les ga je er veel over leren gok ik zo. Uiteindelijk wordt je er zo goed in dat een blik genoeg gaat zijn. Dat is zo gaaf, ik kan je echt aanraden om dat vlug te gaan doen. Ook mede omdat zo te horen je paard eigenlijk niet vind dat jij de baas bent..

Tot jij echt de baas bent zou ik trouwens niks uit de hand gaan geven, dat trappen naar elkaar kan echt niet als jij erbij bent. Laat weinig respect naar jou toe zien en is ook nog eens gevaarlijk..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:46

Er heeft een tijdje geleden bij het voorpaginanieuws een bericht gestaan dat het wetenschappelijk is aangetoond dat paarden wel jaloers kunnen zijn. Ik heb dat bij onze eigen paarden ook al meerdere keren geconstateerd.
Maar wat je er aan moet doen weet ik niet.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:51

Sammyoo schreef:
Er heeft een tijdje geleden bij het voorpaginanieuws een bericht gestaan dat het wetenschappelijk is aangetoond dat paarden wel jaloers kunnen zijn. Ik heb dat bij onze eigen paarden ook al meerdere keren geconstateerd.
Maar wat je er aan moet doen weet ik niet.

weet je dat topic nog te vinden meschien
en ik ga zeker met grond werk aan de slag

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 07:55

Daar is inderdaad een studie naar gedaan, door Machteld van Dierendonck. Een heel verhaal dat neerkomt op: paarden bouwen relaties op met andere paarden, en als ze hun vriendje met een ander paard zien kroelen, proberen ze dat te verstoren, ook al hebben ze op dat moment niet eens zelf zin om gekroeld te worden. Hier een samenvatting: http://igitur-archive.library.uu.nl/dis ... /index.htm

De studie richtte zich niet op jaloezie als het om relaties met mensen gaat, maar het lijkt me logisch dat het daar ook speelt. Veel paarden laten zich ook liever door een mens kroelen, want die weet alle jeukplekjes veel beter te vinden en krabt met zachte handen in plaats van met lompe tanden. Maar goed, dat denk ik dan, heb er geen studie naar gedaan.

Mijn paard is ook jaloers als ik m'n andere paard kroel. Als ik bij de wei aankom wordt degene die het eerst naar me toe komt het eerst gekroeld. Meestal is dat wel de leider, de ander weet haar plaats. Maar als de leider toevallig achter staat en de ander dichtbij, gaat zij eerst.

Als ik nog met niemand aan het kroelen ben, mag hij haar van mij verjagen om als eerste aan de beurt te komen, hij staat nou eenmaal boven haar en dan moet ik niet gaan doen alsof het anders zit. Maar als ik al met haar bezig ben, is het een ander verhaal.

Hij wordt dan jaloers en kan proberen zich op te dringen, ik ben niet zo streng en laat het soms toe (hij gaat ook niet trappen of zo), dan kroel ik ze tegelijk. Maar in jouw geval zou ik toch een tijd met een zweep de wei in gaan en heel duidelijk aangeven dat hij niet in de buurt mag komen als je met een ander bezig bent.

Meppen hoeft dus niet, maar gewoon (met stem) waarschuwen als hij op een jaloerse manier naar jullie toe komt, met zweep zwaaien als hij dichterbij komt en als hij dan blijft komen helaas toch een tik. Niet leuk om te doen, maar kan wel nodig zijn. Net zoiets als een kuddeleider die met vriend 1 staat te kroelen, die zal het ook niet pikken als vriend 2 dat opeens ruw probeert te verstoren. Maar vriend 2 zal zijn 'verstoorpoging' meestal al afbreken als de kuddeleider een keer z'n oren platlegt of met z'n staart zwiept om te waarschuwen.

Sorry voor het lange verhaal!