Scheren als ze de hele dag buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jaap_2005

Scheren als ze de hele dag buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 20:19

Hallo Bokkers,
ik zit met een nogal brandende vraag.
Mijn pony (new forest) heeft nu alweer een enorme wintervacht ontwikkeld (lees: als je je hand op zijn hals legt, zie je je hand niet meer) Omdat ik best fanatiek rijd, en ik toch wel een enorme hinder aan de vacht ondervind, zou ik hem graag willen scheren. Echter, hij staat de hele dag buiten, dus ik weet niet of dit kan? meestal gaat hij 's ochtens rond 8 uur naar buiten en 's avonds om 6 uur naar binnen. het probleem is dus, dat als het om bijvoorbeeld 4 uur begint te regenen, hij niet eerder naar binnen kan. kan dit kwaad? hij staat achter de geluidswal van de snelweg, dus wel beschutting. Qua diktes van dekens heb ik niet zo'n probleem. Daar ik ik gerust 500 gram mee maken moet het nodig zijn (2 dekens dan)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en mijn vraag kunnen beantwoorden.

ferropaard

Re: Scheren als ze de hele dag buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:25

Mijn paard staat in de winter van 10 tot 4 buiten, En die scheer ik altijd helemaal. Dikke dekens en hals deken op. En dat gaat bij die van mij prima! Moet er wel bij zeggen dat als t echt slecht weer is dat ze dan binnen blijven.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 21:31

bij ons is het wel zo, dat als het 's ochtens regent, ze pas later naar buiten gaan, en als het slecht weer blijft, blijven ze een dagje binnen. dus denkt u dat het kan?

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:51

Zo doen we het bij ons op stal ook. Ik zou t gewoon doen! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:54

Toen ik wedstrijden reed waren ze ook allemaal kaal en gingen gewoon van 8 tot 6 naar buiten, in weer en wind, dikke regendeken op met hals eraan en niks aan het handje.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:00

die van mij worden ook geschoren en staan om zeven uur buiten. tot een uur of zes krijgen een hals op gaat prima doe het al jaren zo.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:03

Als je nu scheert, groeit er nog wel een nieuw laagje op voor het echt koud wordt.
En je vervangt de vacht door een deken als ik het goed begrijp? Dan zie ik geen probleem. Als de deken maar waterdicht is.
Zoals wij ze onderstoppen met dekens hebben ze het eerder warm dan koud.

Ik weet niet of je veel buiten rijd. Want dan moet je ook rekening houden met het in- en uitstappen als hij verder "kaal" is. Om deze reden kies ik voor het gedeeltelijk scheren (kaak, hals, borst, bovenste gedeelte voorbenen en een gedeelte buik), zodat ik gewoon met regen, kou en wind kan rijden zonder met een deken te moeten werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:05

Als je scheert, zorg voor een modelletje of zorg voor een deken. Nu scheren in de hoop op nog een beetje vacht en dan niet met dekens werken: niet doen. Paard gaat het koud krijgen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:07

In de OP staat volgens mij dat de pony een deken op krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:14

Op het moment dat een dier een deken opkrijgt, geen probleem. By all means, helemaal kortwieken.
Omdat een dikke vacht tegen je kan gaan werden bij intensief rijden, en je UREN bezig bent om hem droog te krijgen na het rijden. Op het moment dat je met dekens gaat werken, dan zorgt het gewicht voor de deken voor dat de haren niet overeind kunnen komen als het dier het echt koud gaat krijgen.

Als je paard echter de winter buiten staat met maatjes, dan hou er rekening mee dat de deken bestand is tegen paardentanden van weiland/paddockgenootjes. Je kon zomaar in de winter een aantal dekens nodig hebben. Omdat er tussendoor eentje nat wordt omdat hij net in een plas heeft liggen rollen. Omdat een ander paard de tanden in zijn deken zet. En alle ander scenario's die je je kunt voorstellen.

Op het moment dat je helemaal gaat kortwieken, dan is het ook wel fijn dat je paard een halsdeken omkrijgt. Hij kon het op zijn hals weleens koud krijgen. Die deken moet de hele winter op, en ach, dat de manen vervolgens afbreken door het schuren en je helemaal een manenloos paard hebt aan het eind van de winter mag de pret niet drukken, het groeit snel genoeg aan. En tegen de tijd dat er de zomer daarop weer manen zijn gegroeid komt de volgende winter weer, dan zijn ze er weer af....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:47

>;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:02

Gaat het Cassidy? :D
Lijkt me eigen keuze van TS of ze wel of niet wil scheren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:06

O, ik ben een absoluut voorstander van scheren.
Het scheelt echt zo ontzettende veel tijd als je je paard volop in training hebt staan.
Je moet alleen rekening houden met dingen, zoals het op voorraad hebben van meerdere dekens (of je gaat in laagjes werken), schuurplekken op schouders en hals. En dat je paard, als je hem echt buiten wilt hebben en wilt voorkomen dat hij het koud krijgt en met een halsdeken gaat werken, na de winter zomaar zonder manen kan komen te staan. Been there, done that!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:08

Je bent in andere topic's ook zo... Sja, sarcastisch bezig.
Wat haar paard er wel of niet van krijgt is nu aan TS om te ondervinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:14

By all means, vooral alle ervaringen zelf maken, niets van een ander aannemen. Uiteindelijk blijven de dingen die je zelf maakt veel beter hangen dan dat wat je van een ander hoort. De ander zou weleens niet gelijk kunnen hebben...:D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:27

Ik zeg niet dat TS niks van iemand anders aan kan/mag/moet nemen, maar je kan het ook anders verwoorden.
En als TS haar paard wil scheren, doet ze dat toch wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:32

Ik maak me ook absoluut geen illusies dat er hoe dan ook naar me geluisterd wordt. :D

Nogmaals, als een paard in training staat, ga scheren! Dat meen ik en daar is niets sarcarstisch aan. Je kunt alleen niet van twee walletjes eten. Paard compleet kaal en met deken de hele dag het land op vraagt om investeringen, want je kunt niet met een deken toe....en kans is groot dat, als je met halsdeken werkt, je na de winter geen manen meer overhebt.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:08

Met dekens kan dat gewoon hoor ! En dan kan ze ook nog eens de hele dag buiten staan! :) mijn verzorgkwpnr's die werden altijd geschoren en hadden daarom ook 2 dekens op. 1 winterdeken, ( neit zo'n hele dikke) en een regen + winddichte deken.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:17

Haha, ik vind Cassidy helemaal niet sarcastisch ofzo overkomen, gewoon een zeer enthousiast scheerder. Ik denk dat TS hier blij mee kan zijn met zo'n antwoord toch? Wat ze ermee doet is een tweede :) Er zijn zoveel mogelijkheden wat scheren betreft, en ook modellen. Ik vind de jachtmodellen geweldig, de dekenmodellen. Het zorgt voor ventilatie en toch ook nog warmte. En heel onflatteus vind ik het zelf prettig om de buik behaard te laten, als ze de hele dag (en dus ook met rotweer) buiten staan. Zo'n eigen idee waar iemand hierboven het over had, maar het lijkt me niet prettig om met een kale buik buiten te staan in een paddock of op het land.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:36

Ik doe het al jaren en heb zelfs paarden 24/7 buiten gehad terwijl ze gehad terwijl ze geschoren waren.
Halsdekens doe ik nu niet meer aan,tenzij het echt heel ver onder 0 komt.
Ik heb nooit zieke paarden en zie ook ooit het haar overeind staan,op 1 koukleum na,dus koud hebben ze het niet.
Maar je moet ze idd wel goed inpakken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:50

Elpharo schreef:
Zo'n eigen idee waar iemand hierboven het over had, maar het lijkt me niet prettig om met een kale buik buiten te staan in een paddock of op het land.
Ik weet niet of je mij bedoeld, maar er staat een gedeelte van de buik ;) . Tot in een punt achter de singel. Daarachter heeft hij nu al een mooi dik eigen dekbedje :D . Hij staat 24/7 buiten, ligt nooit in de ligstal en dus altijd op het zand, bevroren of niet. En ik heb het hem nooit koud zien hebben.
Ik scheer nu nog een keer eind oktober/begin november en dan zit er in december en voor de rest van de winter ook daar weer een paar cm haar.
Ik vind het niet mooi, maar wel praktisch :j

Hij heeft nu een gevoerde regendeken op en zometeen een 200 grams deken. Toen het vorig jaar december zo warm was, stond hij soms te zweten onder zijn 200 grams.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 20:38

Iedereen alvast super bedankt met de reacties! super fijn dat er zulke ervaringen binnen komen.
Uiteraard krijgt mijn pony een deken op als hij geschoren is, ik heb oa een 200 grams waterdicht, 300 grams waterdicht, 250 grams staldeken liggen, en er kan eventueel nog een onderdeken komen, mocht het nodig zijn. ik denk dat ik wel een hals ga aanschaffen, dan kan die erop als het regent/heel koud is. Ook als de deken nat/kapot is valt dit makkelijk te vervangen (heb van alles twee). Eventueel kan ik hem altijd nog in een jachtmodel scheren, toch? Ik ga denk ik nu maar m'n ouders overtuigen, en dan, als het mag, scheren maar.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:47

Ik heb de gehele hals en schouder en borst van mijn vorige IJslander geschoren zo eind oktober / begin november. Die bleef de gehele winter kaal. Ik had alleen een licht gevoerde waterdichte deken bij de hand voor het geval het plotseling erg koud of nat werd, maar had die dan ook maar een paar dagen per najaar/winter nodig, alleen in de eerste maand. In ruil kreeg ik een vrolijk paard terug, want de jaren voor ik schoor was hij altijd chaggo, lusteloos, en tegenwerkend in het najaar als zijn vacht groeide. Hij kreeg gewoon echt teveel vacht voor Nederland, kreeg ook meer dan de meeste IJslanders die ik ken. Ik schoor dus niet alleen de onderkant, maar echt zijn gehele hals, borst, schouder, en hij stond verder de hele winter zonder deken buiten (wel schuilmogelijkheid en voldoende hooi). Het zal per paar wisselen hoe goed ze geschoren kunnen, het ziet er lelijk uit maar is wel praktisch en bij mijn paard hielp het enorm. Hij had serieus 2-3 maanden vanaf eind oktober dat hij lusteloos was, sloom, treurig uitzag, en met rijden niet vooruit te branden was, zelfs met een ander paard erbij, en als je even niet oplette zelf omdraaide en naar huis begon te sjokken. En na het scheren nooit meer problemen gehad, stom achteraf dat het na al die jaren zo'n simpele oplossing was... Als het jouw paard helpt z/h warmte beter kwijt te kunnen zou ik zeggen: Doen! Zeker als je een deken bij de hand hebt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:57

Waarom zou dat niet kunnen naar buiten laten gaan?? er zijn toch dekens.

Bij ons op de stallen zijn er ook paarden die geheel geschoren worden en ze staan gewoon de hele dag buiten in de paddocks, nooit geen zieke paarden gehad door de kou, gewoon de dikte van een deken goed afstemmen op soort de soort weeromstandigheden en hoe je paard het heeft. Sommigen hebben dikkere deken nodig dan een ander, dat is zeer verschillend per dier.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 21:03

Nou, ik vroeg me gewoon af of het wel zou kunnen, omdat hij redelijk lang buiten staat, en als het om 4 uur begint te regenen, moet hij wel 2 uur nog buiten staan, en kan er niet iemand komen om hem binnen te zetten. dat was de reden waarom ik zo twijfelde of het wel kon.