Het leed dat trailerladen heet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irene18

Het leed dat trailerladen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 18:25

Lekker afgezaagde titel, maar ik moest toch iets verzinnen :P
Hopelijk staat het hier goed. Ik twijfelde tussen hier en praktijkproblemen, maar gezien dat laatste vooral voor rijden bedoeld is leek mij dit een betere plek.

Ik heb sinds maart een ontzettend leuk paard te rijden. Hij was toen nog onbeleerd, maar inmiddels gaat het erg goed en zijn we al een keer met hem naar een springles geweest, en wedstrijden staan voor 2013 op de planning.
Maar ons grote probleem is, je raad het al, de trailer.
Meneer vind het namelijk maar niks om er op te lopen en hij heeft een nieuw truckje bedacht, en dat is met zn voorbenen erin, koekje krijgen, en er weer keihard uit denderen. (Doet hij trouwens ook zonder koekje...) Hij blijft dus met zn stippelkont lekker buiten staan, en dat is op den duur heel erg frustrerend.
We hebben een 2paards trailer, en we hebben al een keer het hele stelsel eruit gehaald, en toen liep hij er zo op, en daarom denk ik dat het echt de ruimte is die voor hem een probleem is. Ik vind het alleen gevaarlijk om hem zo breed neer te zetten, en dat was toen even een noodoplossing. we hebben het schot ook al opzij gezet, maar dan wil hij er nog steeds niet in. Ik kan heel slecht inschatten tot welk punt het angst is en waar het klieren begint.
We hebben hem de vorige keer met een longeerlijn achter zijn kont langs de trailer op gekregen, maar ik vroeg me af of jullie misschien nog tips hadden want ik wil niet dat hij leert dat hij kan winnen, maar ik wil ook niet dat de trailer voor hem een nare ervaring wordt.

Dus wat ik vooral graag wil weten is, herkennen jullie dit probleem, en hoe kan ik het (het beste) oplossen. Vooral vaak doen natuurlijk, maar dan moet ik eerst een beetje een effectieve methode zien te vinden.

Waar liepen jullie tegenaan en hoe hebben jullie dat opgelost? Ik ben op dit moment een beetje inspiratieloos...

dancer_

Re: Het leed dat trailerladen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:27

Lastig, want hij gaat er eigenlijk wel in, maar door dat koekje er weer uit, iets van dat hij het dus al weet wat er gaat gebeuren. Misschien vaak oefenen en het koekje steeds later geven? Ook kun je (als je paard in de wei staat) de trailer daarin zetten en dan in de trailer voeren en verder gewoon niks doen, niet opsluiten, gewoon zorgen dat je paard in de trailer gaat, zo weet hij dat het niet erg is, en je ervoor beloond word!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:28

Ik kan het ebook van Eddy Modde aanraden. Gratis te downloaden via http://www.diagonaal-paardenvervoer.com. Daarmee kreeg ik mijn pony's braaf geladen, ze bleven de stang echter eng vinden en alleen was dat moeilijk te oefenen (of mss mis ik gewoon de ervaring/feeling om het alleen voor elkaar te krijgen), maar ik heb toen flo123 laten komen. Op haar site staat mijn ervaring. Nu lopen ze er zo op, zodra ze de spanning kwijt zijn ga ik ook kijken of ik alleen kan gaan laden. Je kunt ook cissy op bokt benaderen, zij werkt met de manier van Eddy Modde.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:38

dankjullie.
ik heb dat boek gedownload en ga even kijken of ik in de wei kan oefenen met de trailer!
eens kijken of dat helpt :)

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:52

Hoihoi! Mocht je hulp willen dan kom ik je graag helpen en het probleem oplossen zodat je weer met een gerust hart op pad kan! Op mijn website kan je ook meer info vinden of voor referenties pb je maar!
Succes!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:58

Ik zou het gewoon met de longeerlijn doen. Wel er achter houden tot de stang er achter zit, anders kan hij alsnog achteruit rennen.

Als je dat een paar keer hebt gedaan weet hij dat er geen andere weg is en dat hij er in moet. Mijn merrie was eerst ook lastig en k kan haar nu alleen laden, alleen omda ze weet dat als ze er niet in gaat, de longeerlijn er achter gaat en ze er alsnog in moet. Er gaat geen weg aan voorbij, trailer in is trailer in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:00

Als je nog vragen hebt na het lezen van het ebook stel ze dan gerust. Zie ook mijn site in onderschrift voor ervaringsverhalen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:07

Ik kan je Esther de Vries aanraden:
http://www.trailerlaadtraining.nl/

Voor onze 4 jarige merrie hebben we haar langs laten komen en nu is ze heerlijk gemakkelijk alleen door mij te laden. Op wedstrijden hebben we al veel complimenten gehad over hoe makkelijk ze de trailer in gaat.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:11

heb je al meer geprobeerd dan alleen een koekje en 1 longeerlijn? die van mij heeft dagen/weken geduurd voor ze ''normaal'' de trailer op ging en hebben dan ook de gebruiksaanwijzing gevonden! schot niet verplaatsen, liefst een maatje eerst er in, dan 2 longeerlijnen, als ze er in is tik op haar kont (anders rent ze er heeel snel uit) en dan gelijk de stang er achter. als ze er dan op staat is er ook geen probleem meer ook niet als je dan haar maatje er weer uit haalde :+

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 00:08

Sorry voor mijn late reactie en bedankt voor jullie reacties. Ik zal morgen even jullie berichten over eventuele hulp goed bekijken als ik achter een computer kan.
We hebben nog geen andere methodes gebruikt dan de longeerlijn, maar dat is al heel lastig want als een paard écht achteruit wil kan zelfs een longeerlijn er weinig tegen doen.
Ik heb zelf heel weinig 'ervaring' met trailerladen dus hulp zoeken is misschien wel de beste optie.
Het is dicht in mijn omgeving dmv 'geweld'/dwang erg verkeerd afgelopen, dus daarom wil ik niet zelf maar wat aan gaan klooien.
In elk geval bedankt voor jullie reacties en ik bekijk morgen even meer :)

RubyAlice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:49

Wij hebben ook zo een paard. Wij gebruiken ook gewoon de longeerlijn. Dat werkt altijd bij onze merrie :D

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:32

ja dat deed ik ook met Fres, alleen ik weet dat hij de trailer zelf niet eng vind, hij wil gewoon niet van het terrein af denk ik. En het punt is dat toen we die longeerlijn gingen gebruiken, hij behoorlijk in paniek raakte. Dat is niet de manier waarop ik mijn paard in de trailer wil krijgen. Ik ga er zaterdag mee aan de slag met behulp van het Ebook :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:23

En ze kunnen het ook steeds moeilijker maken. Mijn pony moesten we op een gegeven moment met 3 man aan de longe trekken en ze bleef nog staan. Nu met het behulp van dat ebook en Florence loopt ze zo achter me aan. Als ze meer gewend is ga ik trainen dat ik haar alleen kan laden, nu vinden ze het rijden zelf nog best spannend.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 13:41

Nou ik heb vandaag geoefend. We hebben de trailer in de bak gezet, en Fresco aan de longeerlijn gedaan en toen zelf er op laten lopen. Zoals altijd deed hij eerst alleen maar zijn voorbenen op de klep.
We hadden een hooinet opgehangen om hem zo te verleiden, maar hij had het hooinet niet gezien :P
Dus hij stond lekker rond te turen met zijn voorbenen op de klep toen ik een plukje hooi voor zijn neus omhoog hield. Het was echt heel erg komisch. zijn hoofd zag er ongeveer zo uit: :wow: Oortjes erop, glimoogjes en hij banjert zo de trailer op, pakt het plukje, en dendert er weer uit. := Vanaf dat moment had hij het door, en liep steeds op, greep snel een pluk en liep er weer uit. Ik liet hem lekker zijn gang gaan tot hij langer bleef staan. Toen liet ik hem staan en ben hem gaan kriebelen. Hij werd steeds meer op zn gemak.
Uiteindelijk waren we 'klaar' ik had hem de laatste keer zelf weer van de trailer af gedaan zodat hij ook leert dat ik hem er af kan sturen, en toen stond ik buiten de trailer en fresco stond ook voor de laadklep. En ik let even niet op, en loopt meneer zo zelf de trailer op om daar lekker te gaan eten _O-

Sorry van het lange verhaal, maar ik vond het zo leuk om even te vertellen. We hebben de stang en de klep niet dicht gehad, we bouwen het gewoon langzaam op. Volgende week zaterdag gaan we weer even oefenen, en wellicht een stukje rijden,, wie weet :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:47

Lekker dat je er zo rustig mee bezig bent. Goed dat je hem ook zelf weet terug gestuurd heb van de trailer. Dat eraf rennen naar achter kan behoorlijk gevaarlijk zijn... zeker met stang er achter weg doen.

Volgens mij woon je in de buurt... ik heb van Anna Bron (een leerling van Eddy Modde staat ook op zijn site) hulp gehad... misschien nog een idee als je vast loopt. Die van mij kan ik nu alleen laden :)

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 13:59

ik hoop dat in de toekomst ook te kunnen. Hij loopt er in iedergeval gewoon zelf op blijkt nu :P dus het voelt als een goed begin. Hij hoeft de komende tijd toch niet per se van het terrein af dus dat scheelt ook in het rustplaatje. mijn doel voor de volgende keer (of anders de keer daarna), is om hem op de trailer te zetten, een paar meter te rijden, en hem er weer af te halen, en dan nog eens te doen. Zodat hij er een beetje aan gewend raakt, en toch niet meteen helemaal van het terrein af moet.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:10

Klinkt als een goede opbouw. Mocht het tussenschot toch een probleem blijven geven dan kun je ook overwegen om een lange voor- en achterstang te laten maken voor je trailer. Dan heb je het tussenschot dus niet meer nodig en heeft je paard alle ruimte. Die stangen hoeven niet zo veel te kosten, voor mijn trailer heb ik ze besteld voor 50 euro per stuk geloof ik.