Hoofdpijn door cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoofdpijn door cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 15:04

Zoekfunctie gebruikt, maar zonder passend resultaat.

Na jaren ongebruikt in de kast te hebben gelegen vond ik dat mijn ca 10 jaar oude cascotje toch wel aan vervanging toe was. Zéker aangezien ik volgend jaar een jong paard onder mn kont krijg.
Ik heb jaren nauwelijks met cap gereden, alleen met springen, buiten, of op een vreemd paard.

Ik heb gekozen voor de Uvex Uvision. Deze pastte het beste van alles, de rest was echt drama.
Ik heb nl (kennelijk) een ovaal hoofd, en daardoor is een passende cap vinden dus hopeloos.

Ik dacht het nu gevonden te hebbe, maar helaas, ik heb 4x met de cap gereden, en ben 4x met hoofdpijn van het paard afgestapt %)

Ik kan mijn handen (plat) ook aan weerszijde tussen mijn hoofd en de cap steken....

Wie heeft er dé tip?

Lola96

Re: Hoofdpijn door cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:07

Tussen de voering van de cap kun je van die opvulstrippen gebruiken.
Ik zou hiervoor zelf gewoon een inlegkruisje oid gebruiken, hetzelfde alleen het is wit maar geen hond die het ziet.
Heb zelf ook altijd hoofdpijn gehad, ik had het alleen juist van die Casco.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:11

Ik heb hier precies hetzelfde probleem, ook een ovaal hoofd, maar ik heb sinds ik begon met paardrijden 3 jaar geleden een Horka cap, echt een grote maat, maar ik stap nog steeds af met een dikke rode striem op mijn voorhoofd en knallende hoofdpijn. Tijdens het rijden doe ik af hem af en toe even omhoog om het te laten ''luchten'', maar meer kan ik echt niet doen.. Ik ga binnenkort wel een nieuwe aanschaffen, dus ik volg nog even.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:15

Ik ga straks naar stal, dan zal ik voor de zekerheid even kijken maar volgens mij heb ik gewoon een cap van Harry's Horse.
Was niet duur, zo'n 60 a 70 euro en ik heb er nooit meer last van gehad.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 15:34

Ik heb in de winkel een horka op gehad (weet niet meer welke) en daarvan had ik na 2 minuten al een rode striem op mijn hoofd.

De Uvex voelt niet knellend of iets, maar toch krijg ik er hoofdpijn van :?, En ik zit echt geen uren per dag op een paard, half uurtje ofzo

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:38

Ik vind de standaard Harry's Horse cap wel heel mooi en zou hem supergraag willen, maar of die ook geschikt is voor mijn hoofd vraag ik me sterk af..

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:45

Ik had ook heel erg hoofdpijn van mijn cap (HH pro plus) maar bij mij kwam het echt omdat hij veels te strak zat. In de winkel bleek ik minstens 2 maten groter nodig te hebben :')
Maar aangezien je zegt dat je er nog een hand tussen kan steken lijkt dat me niet het probleem...

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:46

Ik heb ook een ovaal hoofd en die uvex zat bij mij ook net zoals jij omschrijft. Ik heb de BR Zenith, die zit perfect en heeft nog een leuk prijsje ook :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 15:48

Tussen kan steken aan de zijkanten he, niet aan de voorkant. Heb al maat 59 (en nog verstelbaar), dus veel groter gaat m sowieso niet worden ;)

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:50

Eeffii schreef:
Ik heb ook een ovaal hoofd en die uvex zat bij mij ook net zoals jij omschrijft. Ik heb de BR Zenith, die zit perfect en heeft nog een leuk prijsje ook :)

Ik heb ook altijd problemen gehad met die caps.
Nu ook de BR Zenith en die zit heerlijk

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:44

Er zijn ook veel caps waar ik hoofdpijn in krijg.. Charles Owen is voor mij een goeie!

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:46

Mallootje schreef:
Er zijn ook veel caps waar ik hoofdpijn in krijg.. Charles Owen is voor mij een goeie!

:$

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:49

Inderdaad niet goedkoop, maar voor geen-hoofdpijn had ik dat wel over..
Daarvoor had ik er trouwens een van IRH, was goedkoper denk ik, en daar had ik ook geen last mee!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:49

zelfde probleem... vroeger nooit last gehad.. toen jaren zonder gereden en niet meer gereden.. vorig jaar weer een cap gaan dragen ivm een jong paard ook hoofdpijn. Bij mij was het 'wennen' ik heb het bijvoorbeeld ook met een pet omdat mijn ogen steeds ergens tegenaan kijken was de reactie van verkopers ik heb er nu geen last meer van maar of dat nu echt gewenning is??

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:50

ook ik pas de gemiddelde cap niet vanwege een ovaal hoofr, en heb nu de verstelbare cap van equitheme, en die past perfect, geen striemen op m'n voorhoofd en sluit ook aan de zijkant mooi aan :) en met 70 euro ook niet heel duur

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:54

Mallootje schreef:
Daarvoor had ik er trouwens een van IRH, was goedkoper denk ik, en daar had ik ook geen last mee!

Die heb ik ook gehad, hemels ding! Helaas maar een keer mee mogen rijden, toen lag ik tegen de keerwand en kon hij meteen de kliko in. Ik heb nog steeds spijt dat ik toen niet meteen een nieuwe ben gaan halen.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik nu heb, een HH volgens mij, maar dat is ook niet alles. Geen hoofdpijn, maar wel standaard striemen op mijn voorhoofd. Zenith heb ik ook meerdere malen op gehad, maar dat is hem ook niet en verstelbaar wil ik gewoon niet.
Iedere keer als ik een ruitersportzaak in kom kijk ik weer de caps en zet er weer tig op mijn kop, maar er zit nooit iets tussen en ik wil er toch maximaal 100 euro voor uittrekken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:56

Ik ken het probleem. Zelf heb ik hier nu een casco mistral liggen. Niet de goedkoopste maar ook niet achterlijk geprijst. En ze zijn leuk om te zien.

Van de meeste caps krijg ik ook knallende koppijn en rode striemen op mn voorhoofd, terwijl ze wel goed lijken te passen. De Mistral zit echt super, daar heb ik absoluut geen last van.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:06

Vliendertje schreef:
Eeffii schreef:

Ik heb ook altijd problemen gehad met die caps.
Nu ook de BR Zenith en die zit heerlijk

Ik heb nu trouwens ook de BR Zenith en geen hoofdpijn meer :)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:32

Ook ik zit met caps al snel met het probleem dat mijn hoofd flink ovaal is. Wanneer je hoofdpijn krijgt zal het er toch vak in zitten dat je te veel druk aan de voor en achterkant krijgt.
Ook ik heb sinds een jaar een BR zenith. Nogsteeds ruimte aan de zijkanten zat, waardoor hij voor mijn idee wat groot is maar eentje kleiner komt te strak te zitten aan de voorkant van mn hoofd. Maar super tevreden met die cap :j Zit gewoon fijn, totaal geen last van. En hij blijft er ook hartstikke mooi uitzien :) (hij is echt als nieuw na een jaar)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:34

Voor mij werkt een verstelbare cap erg goed. Ik zit dan ook regelmatig m'n cap wat strakker of losser te draaien als ik hoofdpijn dreig te krijgen!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:43

MyrtheJ schreef:
Voor mij werkt een verstelbare cap erg goed. Ik zit dan ook regelmatig m'n cap wat strakker of losser te draaien als ik hoofdpijn dreig te krijgen!

Ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is,

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:49

Als je de duurdere caps hebt dan kun je ze soms nog wat laten vervormen, ook op een ovaal hoofd moet de cap aan de zijkanten aansluiten, als je daar je handen plat tussen kun krijgen dan heb je domweg de verkeerde kap aangepast gekregen. Een cap is pas redelijk veilig als hij rondom aansluit. Dat doet de jouwe niet, waarom ga je er niet mee terug want dit is gewoon niet goed, medewerker had moeten zien dat hij niet goed aansloot. Omdat je daar ruimte hebt kan de cap dus passend lijken op het moment dat je hem past want dan vervormen soms de zijkanten, ga je hem langer dragen dan krijg je dus druk op voor- achterhoofd = dus hoofdpijn.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:49

Heel veel ruimte aan de zijkant is echt niet goed! dat betekend namelijk dat je cap van links naar rechts kan schuiven/wiebelen,
hetzelfde gevaar als wanneer je cap teveel naar voren schuift.
Ik zou de eerder genoemde strips proberen in een niet verstelbare cap en deze dan echt alleen aan de zijkant plaatsen,
zo kun je een maatje groter proberen, waardoor de druk van je voor- en achterhoofd af gaat. Ik denk namelijk dat je hier je hoofdpijn door krijgt.

En even een uurtje in de ruitersportzaak gaan rondhangen met die cap op je hoofd :), pas dan weet je of die echt nergens knelt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:51

Ik heb dat probleem ook gehad, vooral met caps die ver over mijn hoofd zaten.
Ik had toen een HH cap waar is last van had. Nu heb ik een BR cap, een vrij nieuw model (phoenix) en die zit wat hoger op mijn hoofd waardoor ik er geen last meer van heb.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:04

Ik heb dat ook jaren gehad. Als klein pennymeisje begonnen met rijden met zo'n ouderwetse cap, dat mocht toen nog. Dat zat prima, heerlijk, tot het gemekker met veiligheidscertificaat begon(volkomen terecht overigens).
Daarna een tijd een verstelbare casco gehad, toen mijn hoofd uitgegroeid was overgestapt op de Harry's Horse en hetzelfde wat jij ook zegt, na een aantal keer rijden kreeg ik knallende koppijn. Uiteindelijk veel zonder cap gereden, maar ook dat was niet helemaal de bedoeling. Een jaar of 3/4 geleden een gpa pikeur aangeschaft, bijna 4 maten groten als mijn HH destijds was. Maar hij zit echt als gegoten, ik heb nooit meer hoofdpijn na/tijdens het rijden...

En stiekem zie ik nu al op tegen het moment dat deze cap over 100 jaar aan het eind van zijn latijn is. Want volgens mij word het model wat ik heb niet meer gemaakt..