Nieuw bruin leer soepel maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Nieuw bruin leer soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 22:18

Ik heb zahones gekocht, dat zijn hoge spaanse chaps die je om je been bindt. Ze zijn van donkerbruin, behoorlijk dik leer.
Ik zou ze voor het eerste gebruik graag soepeler maken, ook omdat ze dan minder snel beschadigen.
Mijn ervaring met olie en vet is echter dat het leer daar veel donkerder van wordt, en dat zou ik jammer vinden.
Wie heeft tips?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:24

Ik ben bang dat je ze toch een keer moet invetten. Daardoor veranderen ze inderdaad wat van kleur.
Ze zijn nu denk ik toch van de nieuwigheid wat stijf. In de winkel raden ze het ook aan om nieuwe laarzen/chaps voordat je ze de eerste keer gebruikt in te vetten. ;)

DonCamillo

Re: Nieuw bruin leer soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 23:38

Zou het verschil maken of ik olie, vet, dressing of bijvoorbeeld alleen zadelzeep gebruik? Doel is vooral om het wat soepeler te maken, maar niet of zo min mogelijk donkerder. Het leer is verder nog nieuw en niet uitgedroogd oid.

lonniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:15

Of wetterputs te koop bij schoenmakers (dan de blanke nemen)

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:18

tja ikzelf heb zwarte laarzen dus merk het niet dat het donkerder word bij de laarzen van leer van de club als ik die gewoon even invet