FNRS proefjes, hoe zit dat nou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

FNRS proefjes, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:48

Ik zie regelmatig voorbij komen dat iemand in de F proefje start, maar hoe zit dit nou precies? Welke F is nou met welke normale moeilijkheidsgraad te vergelijken?
Ik ben wel bekend met de ouderwetse manier van B, L, M, Z ect.. Maar de F-jes?

sharonalover

Re: FNRS proefjes, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:09

De B. L. M en Z zijn niet ouderwets hoor, die bestaan nog steeds :)

De F proefjes zijn er bijgekomen voor de manegeruiters :) Het is dus vrij lastig te vergelijken, omdat de ruiters beoordeeld worden op een manegepaard/pony. De beoordeling is dus heel anders :) Er wordt veel meer gekeken naar welke hulpen de ruiter geeft ipv hoe het paard het uitvoert :)

Volgens mij kunnen ze vanaf de F12 overstappen naar de L1 KNHS ofzo? Daar is wel iets van, maar hoe dat zat weet ik niet helemaal meer :)

Ik heb laatst wel een F16 proefje gezien, daar zit bijvoorbeeld stukje contra, achterwaarts, wijken etc. in. Je kan het dus ongeveer met de L2 oefeningen vergelijken. De beoordeling is echter veel soepeler :) Het paard moet geloof ik wel nageeflijk zijn, maar er wordt veel meer door de vingers gezien ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:12

F12 kan je vergelijken met L1/L2 Er zit wijken in de F12. F20 staat ongeveer gelijk aan M1.

Wij FNRS juryleden zijn opgeleid om anders te kijken, wij kijken vooral naar hoe de ruiter erop zit en rijdt. Pas bij de hogere proeven wordt het belangrijk om meer een combinatie te gaan vormen met je paard. Vanaf F12 wordt idd nageeflijkheid beoordeeld.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:14

Na de F8 mag een manegeruiter met een manegestartkaart B starten, na de F12 L1. De F-proeven gaan door tot de F20, ik meen dat die gebaseerd zijn op de oude M-proeven.

De jury beoordeelt in beginsel niet de combinatie, maar de ruiter. En dat levert een wat andere beoordeling op dan de KNHS-proeven.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:15

Maar ik vind wel echt dat het wat betreft oefeningen gelijk is, maar wat betreft beoordeling niet.
Iemand die een mooie score haalt in de F12, hoeft echt geen winstpunt te rijden in de L1 ;)
Dat is ook logisch, want er wordt heel anders naar gekeken :)

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:15

Dit is wat er op de FNRS website staat vermeld:

"Als je het niveau F8 tijdens de FNRS wedstrijden met succes hebt afgerond mag je overstappen naar de KNHS klasse B. Als je het niveau F12 met succes het afgerond mag je overstappen naar de KNHS klasse B of L1."

Dit kan niet met een normale startpas overigens, hier moet je een speciale manegestartpas voor aanvragen.
Het verschil kwa beoordeling zit hem met name in het feit dat FNRS veel meer beoordeeld wordt op de ruiter en bij de KNHS wordt meer gekeken naar het paard.

xxcherylx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:10

Er staat een hele uitleg op Google

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:38

F proeven zijn proeven voor manegeruiters.
Het hele systeem is anders, maneges mogen zelf bepalen bij hoeveel promotiepunten een ruiter door mag, wel zit er een minimum aantal punten aan.

F proeven vergelijken met de knhs is imo alleen onzin, want de beoordeling is bij beiden totaal anders.
Veel ruiters komen ook bedrogen uit als ze na de f-proeven knhs gaan rijden.

Beetje jammer dat de fnrs dit op deze wijze promoot dus.

Want het zijn niet te vergelijke proeven qua beoordeling.
Maar goed on-topic.

F-proeven zijn dus min of meer officiele wedstrijdproeven voor ruiters zonder eigen paard die op een manege rijden.
De promotiepunten komen in een zgn paspoort te staan, zodat je ook na het wisselen van manege verder kunt gaan waar je gebleven was.
De punten zijn persoonsgebonden, en niet combinatie gebonden.
Zo worden de proeven ook beoordeeld, hoe de ruiter dingen doet en dingen oplost.
Bij de knhs wordt beoordeeld hoeveel beheersing de ruiter over het paard heeft en een combinatie met het paard vormt.
De fnrs kijkt hoe de ruiter erop zit, plus de beoordeling is veel milder.