leren voetjes geven & bang voor hoeven krabben..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iAsk

leren voetjes geven & bang voor hoeven krabben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:22

Hey Bokkers!

Ik krijg binnenkort mijn 2 falabella's *\o/*

Ik ben helemaal in de wolken, al 9 jaar wil ik een paard, en nu is het eindelijk zover!
De stal is al klaar (stalmatten, voerbakken,hooiruif, drinkbakken, likstenen) , de weide is ook klaar ( elektrische draad, mogelijkheid tot afzetten, losse longeercirkel + cavaletti's ) . Dit is alles wel zo'n beetje, kortom, ik ben er he-le-maal klaar voor.
behalve dit..:

Ik heb altijd al een beetje ' angst ' gehad voor hoeven krabben, natuurlijk deed ik het altijd op de dressuurstal waar ik reed, maar, ik voelde me nooit helemaal op mijn gemak bij een nieuw paard. De twee falabella's die ik gekocht heb (ofja ik.. Mijn geweldige ouders (: ) zijn net 2 jaar, ze kunnen aan een halster meelopen, poetsen zijn ze gewend, maar de hoefjes.. Die meneer deed zelf kappen en de hoefjes zijn daar niet vaak gekrabd omdat er simpelweg niet heel veel mee gedaan werd. Wel geknuffeld etc. Nu gingen die meneer en ik de hoefjes 'doen'. Dus we gingen de hoefjes pakken, dat ging wel oke bij die meneer maar met de hoeven vijlen etc werden ze ongeduldig. Dus gingen ze trappen. Nu probeerde ik een andere keer een hoefje te pakken maar het lukte niet. Nu maak ik mezelf heel zenuwachtig en ik ben bang dat ik dus dadelijk geen hoefjes kan krabben. Heeft iemand tips hoe ik dit moet aanpakken..?

Dankjewel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:06

Even een quote uit een eerder topic, scheelt weer tikwerk.
Als jij bang bent om dit zelf te doen, vraag hier hulp bij.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.

iAsk

Re: leren voetjes geven & bang voor hoeven krabben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 07:58

Wauw super bedankt!! Hier kan ik wat mee, dankjewel!

x

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:16

Ik heb hier maar 1 ding aan toe te voegen. Beloon ook de eerste keren als het paard zijn voet ook maar een paar cm van de grond tilt. Verder heb ik niets toe te voegen.

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:24

wat ik heb gedaan is gewoon veel aan de benen zitten, met borstelen etc. en dan na een poosje oppakken, even vasthouden en belonen. Maar daarnaast, het zijn falabella's, je kan toch 'gewoon' vasthouden als ze gaan trappen? Kijk als nou een groot paard het doet, maar kleintjes hebben minder kracht. Bij mijn mini kan ik ook zn voet vasthouden als ie ging trappen, pas als hij niet meer trapt loslaten. Hij doet het nu niet meer :) succes en veel plezier met je paardjes!

blitznl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:31

leer haar het eerst is met snoepjes dan lukt het wel met mijn pony was het het zelfde

blitznl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:31

/3 /3 :) leer haar het eerst is met snoepjes dan lukt het wel met mijn pony was het het zelfde

iAsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 19:45

@ jebuurmeisje : ja ik kan ze gewoon vasthouden maar ze springen en trappen en ik vind dat af en toe best moeilijk om dan vol te houden.. $: , bedankt voor de tips!

even volhouden wordt het haha.

x_dwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:11

Inderdaad goed belonen als ze het doen, en in het begin niet te lang vasthouden :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:12

x_dwd schreef:
Inderdaad goed belonen als ze het doen, en in het begin niet te lang vasthouden :)

Inderdaad, het zou ook heel goed kunnen dat de pony zijn balans nog niet kan houden en daarom trapt.
Gebeurd vaker bij jonge pony's en is absoluut niet gemeen bedoeld.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:23

Rider01 schreef:
x_dwd schreef:

Inderdaad, het zou ook heel goed kunnen dat de pony zijn balans nog niet kan houden en daarom trapt.
Gebeurd vaker bij jonge pony's en is absoluut niet gemeen bedoeld.

Klopt. Dat is vaak een reden.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:22

Ik heb het bij die van mij ook.
Die is 2,5 jaar oud, voorvoeten gaan prima, achter verliest hij nog snel zijn balans.
Het helpt om hem te ondersteunen als ik zijn voet optil.
Je zal zien dat het steeds ietsje beter gaat :)

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:37

De pony's op mijn manege willen nooit voetje geven, en dan worden ze meestal geslagen door de minder ervaren persoontjes...

Maar eigenlijk moet je een paard van veulen af aan al leren om op 3 benen te kunnen staan.
Stap 1: zorg dat je paard je handen accepteert
Stap 2: kijk of je het voetje omhoog krijgt
Stap 3: Gelukt? Meteen uitgebreid belonen!
Stap 4: HERHALEN, HERHALEN, HERHALEN.
Stap 5: Snapt je paard het? Pak dan is de hoevenkrabber d'r bij.

iAsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 22:52

Wauw bedankt voor alle reacties!

spiranca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 00:02

goh ja, met t touw werkt prima, smid van ons heeft t al n paar keer toegepast bij jonge paarden van ons, en we hebben t zelf over genomen en is echt ideaal.