wax jas, schoonmaken en opnieuw waxen? Wie o wie biedt hulp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anjaenrene

wax jas, schoonmaken en opnieuw waxen? Wie o wie biedt hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 13:58

Hoi,

Heb nu eindelijk mijn winter wax jas weer eens opgediept omdat ik toch echt van plan ben om deze herft/winter lekker buiten te blijven rijden.
Nu is echter de jas niet echt goed de schuur weer uitgekomen. De jas stinkt! >;)
Ik heb al links en rechts rondgebeld met outdoorbedrijven en stomerijen en als ze hem al kunnen reinigen kost het een godsvermogen.
Wie heeft dit ook al aan de hand gehad en kan mij helpen?
Ik heb geen zin om de hele jas met de hand weer in te waxen. Dat moet echt cm voor cm en daar heb ik de tijd en zin niet voor.
Weggooien is geen optie want ik heb hem van mijn inmiddes overleden moeder als verjaardagscadeau gehad. :( .
Wie kan helpen of weet raad?
Alvast bedankt.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:08

Ik heb mijn (zowel lange als korte) jassen zelf gewassen (in de wasmachine, zonder zeep) en dan is het daarna toch écht een kwestie van zelf goed opnieuw waxen. Je hebt spuitbussen wax, gaat makkelijker en sneller dan met crème, maar wel buiten doen op een plek waar je verder niet veel kunt raken, want anders wordt het een vette smurrie (had de jas op een hanger aan de wasdraad gehangen, midden in de tuin). Kan wel zijn dat je 2 spuitbussen nodig hebt (http://www.agradi.nl/boer-ruiter/vrijet ... 10091/1369)
Evt. kun je de naden nog met waxcrème nasmeren.

Marie111

Re: wax jas, schoonmaken en opnieuw waxen? Wie o wie biedt hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:43

Je schrijft:
"Ik heb al links en rechts rondgebeld met outdoorbedrijven en stomerijen en als ze hem al kunnen reinigen kost het een godsvermogen".

Over welk bedrag praten we dan? Meer dan een nieuwe jas?

Trouwens waar stinkt je jas dan naar? Misschien kwestie van goed luchten? En voortaan niet meer in de schuur bewaren?

succes

anjaenrene

Re: wax jas, schoonmaken en opnieuw waxen? Wie o wie biedt hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:15

Stomen en waxen kost tussen de 65 en 85 euro. Jas nieuw was 99 euro.
Ik wil eigenlijk geen nieuwe jas omdat deze van mijn moeder komt; vandaar dat ik hier advies vraag!
Hij ruikt naar oude wax. Heel penetrant. Er zit geen spit in ofzo dus rot is het niet. Onze schuur is droog dus dat is het hele probleem niet. Heb al meer gelezen dat de katoenen jassen met een wax laag naar verloop van tijd echt naar de wax gaan stinken.
Ik ga dit weekend aan de slag met natuurzeep en schoon koud water en dan wax ik hem zelf weer. Mocht dat niet lukken gaat ie alsnog naar een schoonmaakbedrijf.