Verveling of..?? wie kan me helpen?!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne_19

Verveling of..?? wie kan me helpen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:45

Hey hallo,

Mijn paard is sinds dikke anderhalve week erg chagrijnig aan het wro
Ik denk dat het licht aan verveling omdat hij de afgelopen anderhalve maand stil heeft gestaan i.v.m kreupelheid.(ik heb voor de kreupelheid de DA er 3x bij gehad, er zijn röntgenfoto's gemaakt, en er is niets aan de hand! Met rust moet het overgaan)
Overdag staan hij wel in de wei met 3 vriendinnen. Maar echt werken heeft hij al een tijdje niet gedaan. (En dit wel gewent is)

Nu is mijn vraag, hebben jullie hier ervaring mee, en Zoja wat kan ik er aan doen?
Ik heb al een bal voor hem, voor in zijn stal. Ben nog steeds elke dag met hem bezig zoals stukjes wandelen, truckjes aanleren, enz, enz, maar ik denk dat meneer weer echt aan het werk wil.
Meneer wil erg graag naar buiten in de avond ook wel naar binnen want daar staat zijn voer natuurlijk, maar daarna wil hij eigenlijk ook gelijk weer naar buiten. Dit kan helaas niet meer omdat het weer zo onvoorspelbaar is, en hij niet erg goed tegen regen en wind kan. Ook niet met deken.

Klein paspoortje:
Nefrit
11 jaar
Engels volbloed.

Een reactie en tips zou leuk zijn, maar hou het netjes. Aan negativiteit heb ik niets.
Laatst bijgewerkt door sanne_19 op 10-10-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne_19

Re: Verveling of..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:50

Oohja, ik wist niet waar ik dit plaatsen moet. Ik hoop dat het hier goed staan.
Graag ook geen antwoorden zoals, hier zijn al genoeg topics over. Ga daar maar even kijken.
Ik vraag km adviezen en ervaringen. Zodat ik er misschien ook wat aan heb. :)

TurdusMerula

Re: Verveling of..?? wie kan me helpen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 02:50

Ik denk dat vrije beweging heel belangrijk is voor paarden. :)
Overdag buiten betekent nog steeds het grootste gedeelte van een etmaal binnen.

Waaraan merk je, dat het paard volgens jou chagrijnig is?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 05:19

Staat hij als hij binnen staat ook bij andere paarden of staat hij dan alleen? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaal. En mag je met hem wandelen?

sanne_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 07:35

Ja ik mag met hem wandelen dat was juist goed volgend de DA. Hij staan ook met andere paarden.binnen.
Hoe ik merk aan dat hij chagrijnig word, hmm ja, hij word ongeduldig, luistert voor geen meter meer, oren staads plat. Broberwn andijten wanneer hij op de.poetsplaats staat. Tegen over mij doet hij dit allemaal niet hoor. Tegen over de stal baas
Wanneer we net weer even een stukje gewandeld hebben is hij

sanne_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 08:35

Hier even opnieuw,
Hij doet zijn oren plat,begint te happen naar anderen, is erg ongeduldig.
Luistert voer geen meter. Dit doet hij overigens niet bij mij. Alleen bij de stal baas.
Ik moet juist wandelen met hem en wanneer ik met hem heb gewandeld is hij ook vrolijk. Oortjes naar voren en erg blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:25

MD => OPG

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:11

Het kan best zijn dat hij sacherijnig wordt omdat hij z'n energie niet kwijt kan (mijn ene paard heeft dat ook wel, hoewel nu niet meer zo maar hij is nu al aardig op leeftijd). Ik zou dan kiezen voor: heel duidelijk blijven in wat wel en wat niet mag (sacherijnig zijn is 1 ding, naar je happen gaat bijvoorbeeld gewoon een grens over) en zoveel mogelijk wandelen. Misschien kun je hem meenemen naast de fiets/mountainbike zodat hij onbelast wat meer kan bewegen? En dan is het een kwestie van de periode uitzitten.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:08

Je paard kan niet tegen regen en wind zeg je. Ik denk dat elk paard daar tegen kan als je het rustig opbouwt. Ik weet ook niet of het mogelijk is om een schuilstalletje in de wei te plaatsen en dan eventueel een deken erop? Dan kan je paard wel gewoon lekker buiten zijn, zonder dat hij veel last heeft van wind en regen.
Wat je ook zou kunnen doen is bijvoorbeeld vrijheidsdressuur of grondwerk, dan laat je hem niet fysiek werken, maar geestelijk, en heeft hij toch wat te doen zodat hij zich niet verveeld. Wat ik ook wel eens gedaan heb is in de stal als die net is uitgemest allemaal snoepjes in het stro (of welke ondergrond je hebt) verstopt. Zo is hij bezig met het zoeken naar die snoepjes en verveeld hij zich ook niet.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:14

Yusa schreef:
Je paard kan niet tegen regen en wind zeg je. Ik denk dat elk paard daar tegen kan als je het rustig opbouwt. Ik weet ook niet of het mogelijk is om een schuilstalletje in de wei te plaatsen en dan eventueel een deken erop? Dan kan je paard wel gewoon lekker buiten zijn, zonder dat hij veel last heeft van wind en regen.
Wat je ook zou kunnen doen is bijvoorbeeld vrijheidsdressuur of grondwerk, dan laat je hem niet fysiek werken, maar geestelijk, en heeft hij toch wat te doen zodat hij zich niet verveeld. Wat ik ook wel eens gedaan heb is in de stal als die net is uitgemest allemaal snoepjes in het stro (of welke ondergrond je hebt) verstopt. Zo is hij bezig met het zoeken naar die snoepjes en verveeld hij zich ook niet.

Dat van die snoepjes vind ik wel een goed idee!