Zelfvertrouwen met paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetcrissy

Zelfvertrouwen met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 20:14

Hallo allemaal,

Mijn hele leven hou ik al van paarden en ik heb van mijn 5e tot 14e verzorgpaarden gehad en lessen, ik had veel zelfvertrouwen wat paarden betreft.

Op mijn 14e ging de western ranch failliet en reed ik niet meer, alle verzorgpaarden waren ook verhuist. Ik ben nu 19 en heb sinds kort een shetlander op een stal staan. Ik vind het heerlijk tussen de paarden en ik heb een verzorgpaard van 3 jaar waarmee ze bezig zijn met inrijden, ik heb ook op 2 andere hele lieve paarden gereden.

Wat ik merk is dat mijn zelfvertrouwen met paarden gewoon weg is, ik ben constant heel gespannen en gestresst, zowel erop als soms ernaast wat het jonge paard betreft (terrwijl hij niets doet). Waarom ik dit nu heb weet ik niet en ik zit er heel erg mee.

Wat moet ik doen om mijn zelfvertrouwen betreft paarden weer terug te krijgen? Ik hou echt heel veel van paarden en wil nooit meer zonder ze maar ik moet echt van die spanning af want de paarden merken het ook. Kan iemand mij tips geven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:14

Een jong paard is het denkbaar verkeerde paard om je zelfvertrouwen op te bouwen.
Je woonplaats is niet aangegeven, ik kan je alleen maar aanraden om een aantal lessen te nemen bij een kwalitatief goede stal waar je je zelfvertrouwen op kunt krikken door op goed opgevoedde paarden te gaan lessen. Als je aangeeft waar je woont kan ik misschien een adres noemen.

Ik kan je ook aanraden eens te kijken naar Parelli, hij geeft je handvatten om veilig met paarden om te gaan. Verdiep je eens in Natural Horsemanship?

jensvl

Re: Zelfvertrouwen met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:22

Tijdelijk opbouwen met een ouder paard. Het is beter dat je bij een veulen zeker bent over wat je doet.

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:00

Vervelend zeg! Ik heb een hele tijd gehad nadat ik gevallen was en vanalles gekneust had dus la g niet kon rijden alles heeeel eng vind.. Maar ben met kleine stapjes elke keer weer me vertrouwen terug gekregen.. Bijvoorbeeld eerst aan de longeerlijn..en de dingen die je spannent vind wel gewoon doen! Maar vooral bij jonge paarden niet met spanning rijden.. Dat voelen ze.. Zijn er geen wat oudere paarden die al lang onder het zadel zijn.. Dan kan je daar op proberen? Geeft altijd een vertrouwder gevoel dan een net ingereden paard. En dan langzaam door groeien naar die jongerne paarden.. Mijn val was 3 jaar geleden en ben met sommige dingen nog steets bang.. Bijvoorbeeld springen vind ik heeel spannent! Maar als je het gewoon doet dan gaat het straks zonder angst! Succes !

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:01

Ohh het advies van eenouder paard is al eerder gezegt zie ik net.. HahA niet gezien!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:34

Herhaling voor nadruk is altijd goed.

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:36

Ik ben wat paarden betreft volgens mijn moeder goed, maar was zelf ook een beetje onzeker erover.
Ik gebruikte wat tips van internet en probeerde altijd rustig te blijven.

Ben inmiddels een jaar verder, en heb het nu niet meer zo erg!
Mijn tips: afwachten en als je het niet durft niet zomaar gaan zitten klooien. Wees niet bang om te vragen. Wie niet vraagt, blijft dom!!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:46

Het heeft mij erg geholpen dat ik steeds bedacht dat niets hoeft. Het is een hobby, je bent geen profi en fouten maken is menselijk. Doe alleen dingen waar jij je prettig bij voelt, en bouw bijvoorbeeld kleine ontspanningsoefeningen in. Ik heb n soort kriebel ritueel ingesteld. Daarmee help ik niet alleen het paard ontspannen, ik ontspan zelf ook beter. Ook tijdens het rijden kun je gewoon stil gaan staan en uitademen. Voel dat paard onder je, en visualiseer hoe stevig je eigenlijk zit. Stap af als je de spanning niet kan af laten vloeien en ren gerust een rondje naast je paard. Maak het leuk voor jezelf, en stel de lat niet te hoog. Als je fijn samen bent geweest is je doel al bereikt!