paard wil altijd iets te doen hebben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

paard wil altijd iets te doen hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:54

Door het slechte weer heb ik geen mogelijkheid om dagelijks te rijden,
we hebben nog geen bak (kan nog een tijdje gaan duren hopelijk voor 2013 klaar..) en we wonen op de kleigrond.
We rijden nu altijd op de plek waar de bak moet komen, is al gedraineerd maar met die regen echt heel nat.
Vandaag heb ik toch maar het zadel erop gegooid om even in de bak te gaan stappen na een week (of misschien wel langer) hem stil te hebben laten staan.
Opstappen was al een ramp omdat hij constant wou stappen terwijl hij normaal altijd hartstikke lief stilstaat.
Toen ik er op zat stapte hij flink door, normaal doet hij dat ook wel maar nu moest ik hem echt overdreven tegenhouden zodat hij niet in draf ging.
De koeien in de wei naast de ''bak'' rennen wel vaker langs, maar toen de koeien vandaag gingen rennen begon Wox ineens kei hard te galopperen, bokken en zijn kont in de lucht te gooien.
Hij moet zijn energie dus kwijt, maar nu is het zelfs nog te nat om te rijden, nog te veel uitglijgevaar.
Overdag gaat hij sowieso de wei op, maar daar staat hij altijd stil, longeren gaat nu wel, maar als het echt nat is dan is het daar ook echt te glad voor.

Wat kan ik doen zodat hij toch zijn energie kwijt kan?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:57

Kun je het bos niet in? Of langs rustige wegen lekker in de bem stukken gaan draven? Of lid worden van een rijVereniging zodat je naar een binnenbak kunt?

Annenas

Re: paard wil altijd iets te doen hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 20:02

Geen bos hier in de buurt en heb geen trailer, en hij is helaas niet verkeersmak, gaan we nog aan werken maar woon langs een drukke weg en met al die tractors die hier langs rijden vind ik het maar eng.
Is al een keer bijna mis gegaan dus daar wachten we nog even mee.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:05

Tja, dat wordt moeilijk.
Maar weet je zeker dat ie niet actief is op de wei, die van mij rennen heel wat af hoor, maar dat merk je niet altijd.
Kun je niet aan de hand met hem gaan oefenen langs de weg?
Want des te langer hij stilstaat des te drukker wordt ie.
Je hebt hem toch wel laag in het voer staan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 00:02

Nog niet verkeersmak ?????? dus dan heb je daar al ineens een uitdaging aan hééé , het is belangrijk ook dit te trainen.
En een beetje nat of heel wat water , tjaaa paarden smelten niet weg hoor, gewoon een goede regenjas en rijden maar.
Het paard treft zeker geen schuld, het is aan jou alles te trainen en te oefenen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 00:07

Het is verstandig om de hoeveelheid voer aan te passen aan de mate van beweging.
Dat is ook gezonder (voorkomt spierbevangenheid)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 00:10

Wet pads make sweet horses.
Ik vind het knap dat je paard na een week stilstaan niet meer doet dan even flink doorstappen.
Als je de accomodatie niet hebt, en de tijd niet hebt, om hem echt aan het werk te zetten, dan zorg daarvoor.
Als je eigen bak niet eerder klaar is, dan stal hem op een andere stal, of ga dagelijks elders rijden.
Doe je dat niet, dan neem het het paard niet kwalijk dat hij sneller gaat dan je wilt of boksessies vertoont waar je dat liever niet hebt....
Snap ergens het probleem niet zo....

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:46

Ik snap het wel dat die dat doet, en ik vraag daarom juist of iemand een idee heeft wat ik kan doen zodat hij zijn energie kwijt kan.
Ik kan er niks aan doen, mijn paard wordt betaald door mijn ouders en zij gaan hem niet op een andere stal zetten omdat hij nu thuis staat.
En ze kunnen wel een trailer kopen maar dat heeft nog geen nut omdat ik geen rijbewijs heb en er dus niet mee weg kan.

Verkeersmak maken wacht ik nog mee, heb het geprobeerd maar de laatste keer kwam er een tractor voorbij die veel te hard reed waar hij zo van schrok dat hij bijna de sloot in kwam, daarna galopeerde die weg en heb ik heel mijn handen opengehaald (alles bloedde) omdat ik hem niet los wou laten, ik ben nou bang om met hem de weg op te gaan.
En een andere weg nemen gaat niet want dat gebeurde voor ons huis en ik zou dus over die weg moeten.
Hij krijgt minder voer.
En als het een beetje regent ga ik echt wel rijden hoor, maar het is gewoon gevaarlijk door de blubber waar hij in wegglijd.

En ik neem het mijn paard ook niet kwalijk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:54

Cassidy schreef:
Wet pads make sweet horses.
Ik vind het knap dat je paard na een week stilstaan niet meer doet dan even flink doorstappen.
Als je de accomodatie niet hebt, en de tijd niet hebt, om hem echt aan het werk te zetten, dan zorg daarvoor.
Als je eigen bak niet eerder klaar is, dan stal hem op een andere stal, of ga dagelijks elders rijden.
Doe je dat niet, dan neem het het paard niet kwalijk dat hij sneller gaat dan je wilt of boksessies vertoont waar je dat liever niet hebt....
Snap ergens het probleem niet zo....

Hij staat overdag op de wei hoor, ik denk dat je dat over het hoofd hebt gezien?

Je kunt wel een bitje indoen hoor, dan kun je hem beter houden.
En je kunt beginnen gewoon langs de weg te gaan staan vanaf het erf, zodat hij alles voorbij ziet komen.
Ondertussen doe je dan wat oefeningen om daar op te focussen.
Er zijn leuke vrijheidsdressuur oefeningen die je kunt doen.
Je kan hem aan de hand op het erf afstappen en zelfs stukjes draven, het is handig als hij netjes aan de hand loopt om dat wegtrekken af te leren.
Want ook al schrikt hij nog zo of is hij megadruk, hij moet toch luisteren.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:54

Hij had een bit in maar was zo in paniek dat hij niet te houden was, uiteindelijk wilde ook niet langs de tractor gekomen en via het weiland terug gelopen (meer rennen omdat hij zo in paniek was en ik zo snel mogelijk naar huis wilde omdat mijn hand zo pijn deed)
Ik ga binnenkort met mijn vader proberen maar dat ligt er ook aan wanneer hij tijd heeft.
Alleen durf ik niet meer.