Maak jij contact met je paard/kijk je vanuit zijn positie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Maak jij contact met je paard/kijk je vanuit zijn positie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:44

Haal jij je paard uit de wei zonder gedag te zeggen of kriebel je eerst voordat je het halster om doet?
Poets je je paard puur functioneel of kijk je ook op welke plekken het paard die dag toevallig gekriebeld wilt worden?
Zadel je zo snel mogelijk op of kijk je ernaar dat je paard dit niet als onprettig ervaart?
Zie je überhaupt wat je paard wilt (2x een plek aanwijzen, waarna als je vol overtuiging gaat krabben blijkt dat het paard daar jeuk heeft bijv)?
Doe jij dingen gewoon omdat jij ze zo doet of omdat je paard dat zo liever heeft?

Kortom: maak jij contact met je paard/kijk je vanuit zijn positie?

Ik open dit topic omdat ik benieuwd ben wie hier allemaal contact met zijn/haar paard maakt. Ook hoop ik dus de kant te horen van mensen die dit niet doen of hun misschien aan het denken te zetten.
Ik doel hier verder niet op een discussie over een bepaalde stroming en het is ook niet mijn bedoeling dat mensen aangevallen worden.

Koetjesreep

Re: Maak jij contact met je paard/kijk je vanuit zijn positie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:46

Een borstelbeurt zie ik eerder voor de bloedsomloop te stimuleren en te zien of hij geen wondjes heeft. als hij jeuk heeft en hij geraakt er door het touw niet bij, zal ik wel krabben, geen probleem. Ik kijk wel naar mijn paard als een gelijke, maar het is en blijft een dier. Ik zal hem nooit in mijn woonkamer zetten, als vind ik hem nog zo lief en zou hij zeker passen (B pony)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:49

Ik doe alles uit de startpost :) Alles gaat met oog op m'n pony en met aankondigen. Wel zo prettig voor haar :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:52

Sassol schreef:
Haal jij je paard uit de wei zonder gedag te zeggen of kriebel je eerst voordat je het halster om doet?
Poets je je paard puur functioneel of kijk je ook op welke plekken het paard die dag toevallig gekriebeld wilt worden?
Zadel je zo snel mogelijk op of kijk je ernaar dat je paard dit niet als onprettig ervaart?
Zie je überhaupt wat je paard wilt (2x een plek aanwijzen, waarna als je vol overtuiging gaat krabben blijkt dat het paard daar jeuk heeft bijv)?
Doe jij dingen gewoon omdat jij ze zo doet of omdat je paard dat zo liever heeft?

Ik open dit topic omdat ik benieuwd ben wie hier allemaal contact met zijn/haar paard maakt. Ook hoop ik dus de kant te horen van mensen die dit niet doen of hun misschien aan het denken te zetten.
Ik doel hier verder niet op een discussie over een bepaalde stroming en het is ook niet mijn bedoeling dat mensen aangevallen worden.

Hihi, als ik dat niet zou doen zou hij denk ik niks voor me willen, hij is er erg op gesteld dat we het samen doen.
Het is namelijk geen makkelijke jongen, hoeft ook niet, het is geen robot en voelt zich elkje dag anders.
En ik ben erg observerend.
Maar geen truttig gedoe hoor, daar moet je mee oppassen, het zijn wel paarden geen poppetjes!
Mijn pony staat trouwens wel eens in de woonkamer :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:54

Mijn paard en ik kunnen net zo staan poetsen aan elkaar zoals 2 paarden dat onderling doen. :) Als ze te hardhandig word stop ik even met kriebelen en zo begrijpt ze dat het niet fijn is voor mij. Ze gebruikt tegenwoordig alleen nog maar haar lippen. Ze komt me vaak echt even opzoeken, neusje blazen, elkaar poetsen, samen heen en weer rennen. Ze beseft wel dat ik geen paard ben, maar dat weerhoud haar er niet van om met me te communiceren. En dat stel ik erg op prijs, vind het heel gezellig onze "gesprekjes". :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:54

MirandaFuego schreef:

Foto!!! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:56

Gypsy schreef:
Mijn paard en ik kunnen net zo staan poetsen aan elkaar zoals 2 paarden dat onderling doen. :) Als ze te hardhandig word stop ik even met kriebelen en zo begrijpt ze dat het niet fijn is voor mij. Ze gebruikt tegenwoordig alleen nog maar haar lippen. Ze komt me vaak echt even opzoeken, neusje blazen, elkaar poetsen, samen heen en weer rennen. Ze beseft wel dat ik geen paard ben, maar dat weerhoud haar er niet van om met me te communiceren. En dat stel ik erg op prijs, vind het heel gezellig onze "gesprekjes". :D

Verzorgpaard van mijn zus is ook zo'n schatje, eerst een minuut neusblazen met z'n 2tjes, dan wordt m'n gezicht helemaal ondergesnuffeld, even checken of mijn haar nog steeds haar is en geen hooi en oh ja, of ik daar nog even wil kriebelen.
Als je dat dan doet kriebelt ze ook heel voorzichtig terug.

En dan ben ik al een beetje gesmolten :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:57

Sassol schreef:
Ja ik begroet met stem en een aai
Ik poets functioneel en soms kriebel ik weleens maar vaak staat dit los van het poetsen
Ik kijk altijd hoe het paard reageert, niet dat ik heel bewust opzadel maar zie zijn uitdrukking enz wel en als er iets anders is als anders valt me dat op.
Ik denk van wel, heb alleen nog niet eerder gehad dat een paard laat zien waar hij gekrabt wilt worden, meestal begin ik zelf met kroelen en merk wel welke plekken hij prettig vind en ga daar door.
Lastige vraag waar ik niet direct antwoord op kan geven.
Ja.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:02

Sassol schreef:
MirandaFuego schreef:

Foto!!! :D

Dit is wel al een oude foto, op andere staat m'n man en die wil niet op bokt..is logisch..met die massahysterie hier. :P
Afbeelding

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:04

Ik doe alles wat je in de openingspost stelt, ik rijd ook niet zo vaak maar geniet juist van gewoon de dagelijkse dingen samen: Lekker knuffelen terwijl ik eigenlijk probeer haar paddock uit te mesten, uitgebreid poetsen als ze weer eens in de blubber heeft liggen rollen, ook al gaat ze daarna weer de paddock op waar ze natuurlijk meteen weer een duik neemt, een beetje kletsen terwijl we naar de wei lopen.. Ik ben me in ieder geval wel heel erg bewust van hoe ik over kom op mijn paard en let ook altijd erg op haar lichaamstaal, ik denk dat dat vooral is wat je bedoelt toch? Poets je je paard 'werktuigelijk,' omdat dat nou eenmaal hoort en eigenlijk zonder er bij stil te staan, of ben je er van bewust wat lekker is, wat gevoelig is, etc. Merk je het op dat aansingelen minder prettig is net na het eten en houd je daar rekening mee, dat soort dingen. In dat geval, ja, zeker :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 22:10

@MirandaFuego: oooh geweldig met die roze stoel erbij _O-
@lili266: ik bedoel inderdaad vooral of jij let op wat voor effect jij op je paard hebt en wat het paard jou probeert te vertellen. (met lichaamstaal, ben niet zo gevoelig voor magie :Y) )
Maar dus ook met rijden: deze hulp was te groot, deze hulp was te klein. Paard doet dit nu niet zo soepel als dat ik wil, waarom niet?

Eigenlijk dus continu evalueren en reflecteren ipv gewoon maar doen omdat het zo ingebakken zit of omdat jij dat zo wilt. En dat heeft dus inderdaad niks te maken met een paard als een poppetje te behandelen, wel als levend dier. Uiteraard moet een paard gewoon luisteren en jij moet jezelf kunnen zijn, maar laten we dit dan ook zo prettig mogelijk maken denk ik dan!
Overigens heb ik deze visie eveneens voor katten/honden/hamsters en ja, ook mensen ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:11

Ik haal Lo ooit uit de wei, kwestie van roepen en ze komt. Halster omdoen om haar vervolgens mee te nemen is ook overbodig, want ze loopt gewoon mee. (Niet bij iedereen overigens, twee stalgenootjes kregen haar sámen niet eens in beweging - ik hoef dan maar te wijzen... :') ) Idem voor borstelen: kist klaarzetten en mevrouw komt al aanlopen: "oh, gezellig!" Qua borstelen wil ik wel graag dat ik er een schone pony aan overhoud, maar ik doe éxtra lang over haar favoriete plekje bij haar schoft en onder haar buik, en dat weet ze ook. Ze humt/wijst zodra het nog wel wat langer mag volgens haar. Wij kennen en lezen elkaar dus behoorlijk goed volgens mij, mijn dame en ik. :D

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:20

ik neem vaak wat mee, de wei in om wat te geven, roep ze altijd, en kriebel ze vaak even als ze het halster om hebben,
Met poetsen, wil ze zoiezo schoon hebben, de fijne plekjes kriebel ik ;)

Met zadelen doe ik rustig aan, aansingelen vinden ze niet zo fijn, dus doe ik dat gaatje voor gaatje, rustig aan, hoe meer rust, hoe fijner voor de paardjes

als het paard vast staat, en heeft ergens jeuk, en kan er niet bij, dan kriebel ik ze op die plek waar ze jeuk hebben :)

Ik kijk zeker naar de paardjes, en deze 2 maken dat zeker duidelijk dat zij daar echt behoefte aan hebben, doe ik het niet, heb je kans dat ze niets voor mij doen, ze werken graag samen, en ik ook, dus dat zit wel goed :)

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:34

Natuurlijk geen eigen paard maar paarden van manege.
Ik ben best wel een manische poetser, wil eigenlijk alle plekjes gehad hebben. Maar niet alle paarden zijn er even dol op.

Ik klets wel tegen ze en vertel het ze ook wel als ik ze even niet zo leuk of best wel spannend vind of dat ie wel erg groot is of dat ik niet zo van paardekonten houd :o , ook omdat dat voor mij de spanning eraf haalt.
Ook klets ik tegen ze als we samen naar de stal of bak lopen, tja wat klets je, gewoon klets.
Ik ben aan het oefenen om te kunnen lopen en kriewelen tegelijkertijd ( best lastig :P )

Soms vergeet ik het totaal dan ga ik zo in de bezigheden op en in het begin omdat ik zo geconcentreerd was.

Ik begin te leren vanuit het paard te kijken, interesant!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:43

ik zie mijn paard als een belangrijke leerschool voor mezelf
Maar als hij heel erg zwart is ( en hij is oorspronkelijk bijna wit) ga ik soms ook iets te manisch aan het poetsen :D ik geloof dat hij het niet heel erg vind. :o

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:45

zodra ik bij de weide aankom roep k mn pony een paar keer, en komtie vrolijk naar me toe gestapt, ik pluk em uit de wei (na een kriebel en een stukje peen) en spring erop met alleen t halster, dan stappen/draven we naar de stal compleet op gevoel, zodra we gaan poetsen komt een totale bodycheck en af en toe lekker kriebelen als meneer daar zin in heeft. Wij doen alles vanuit lichaamshouding, ook rijden/longeren etc dus met erg veel contact (:

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:46

Ik praat altijd tegen het paard, en indien mogelijk kijk ik smorgens al welke pony's mee kunnen doen in de les en welke echt een baaldag/weidedag nodig hebben. Ga ik zelf wat doen hangt het wel een beetje van me tijd of ik begroet en gewoon het halster om hang of dat ik de tijd neem respect vol het pony te benaderen

Ik poets functioneel ik kijk waar de jeuk plekken zitten en of dat ergens aan te linken is, tevens kijk ik ook naar plekjes of dingen die anders zijn. Na het schoonpoetsen ga ik dan ook vaak over in lichte massage of ttouch op de plekken die wat extra aandacht nodig hebben.

Voor de les zadel ik er meerdere zo snel mogelijk, maar scan wel hun reacties om daar eventueel later wat mee te doen. In ernstige gevallen onderneem ik natuurlijk meteen actie.

JA ik probeer dit zo veel mogelijk te doen. Wat hebben de pony's nodig om mee te kunnen doen in een les zonder hulpteugels, en wel zodat de ruiter blijft zitten. Ik kan dan ook met veel pony's omgaan in de les, maar als er eens een ander les geeft wil het wel eens fout gaan. Niet elke pony is zelfs standig genoeg om zonder leiding van de instructeur dat te doen wat er van hem verlangt wordt. Leiding geven kan ook op afstand. En elke les leer ik het weer meer over en wordt ik handiger.

Ik probeer wel rekening te houden met het dier als individu met de behoeftes die het nodig heeft als individueel dier.

Je zeker als je bedenkt dat vanaf dat je het paard uit de wei haalt je een kudde vormt met dit dier. Wie is het hoogst in rang staande vriendje?

LukieBradleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:51

Ik ben net een debieletje, als je ziet hoe ik altijd tegen mijn pony's praat en er achter probeer te komen hoe ze die dag zijn zou je denken of ik van lotje getikt ben.
Veel van de voorbijgangpony's bij ons op stal komen/zitten in de handel en hebben allemaal wel een verhaaltje dus op de manier met rust, praten en ontdekken hoe ze in elkaar steken hebben ze allemaal een eigen werk methode.

Als ik sochtends de wei inkomt word ik altijd wel begroet door een paar paarden met een hinnik (en koeien met geloei).
Op mijn tocht naar de pony die ik dan hebben moet kom ik meestal een paar anderen tegen die dan een knuffel krijgen.
Degene die je wat moeilijk te pakken kan krijgen aai ik ook altijd even en stel ze gerust.
Poetsen doe ik niet functioneel, ik controleer een beetje en doe het vooral met rust (ik poets meestal langer als ik rijd) omdat ze vaak deze dingen nog moeten leren.
Bij mijn eigenste gaat dat wat anders natuurlijk want die kennen alles al maar alles word grondig gedaan:)
Opzadelen hetzelfde verhaal.
Meestal zie ik wel wat mijn pony's willen en bedoelen, merk ik dat iets teveel is doe ik het niet dan maar de keer erop.. ja ik krab ze als ze jeuk hebben.
Door deze manier van omgaan worden ze vanzelf allemaal steeds makkelijker en rustiger.

Als dank hinniken ze, krijg je liefdevolle kopstoten en knuffels en als je 1 pony moet hebben lopen er gelijk 20 mee :')

of zou dat komen omdat ik ook vaak het vrouwtje van het eten ben? :')

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:09

Als ik naar de wei loop bler ik vanuit de verte al zijn naam. Zodra hij het door heeft komt hij 9 van de 10x hinnekend en murmelend naar het draad gelopen. Dan krijgt hij een snoepje of een pluk gras die ik snel langs de kant heb geplukt. Snap wel dat hij door voor komt, maar bevalt me eigenlijk prima, hoef ik niet steeds het hele weiland door te sjouwen om hem te gaan halen.

Poetsen deed ik voorkort erg minimaal, omdat je anders zijn natuurlijke regen bescherming verpest. Maar nu hij in de dekens staat hoef ik daar geen rekening meer mee te houden en poets ik uit gebreider.

Aansingelen doe ik ook altijd langzaam omdat hij daar een hekel aan heeft. Dus gaatje voor gaatje met tussenpozen.

Als ik denk dat hij ergens jeuk heeft en hij kan er niet bij omdat hij vast staat krabbel ik idd altijd even voor hem. Aan zijn snoet kan ik dan gelijk zien of ik wel of niet goed zit.

Mijn paard is overigens echt een kletster en gezelligerd. Als ik heel even wegloop om bv ff wat uit mijn kast te pakken krijg ik altijd gelijk een hele leuke hinnek zodra ik de hoek weer omkoop (en nee dan krijgt hij geen snoepjes) dat is zo ontzettend leuk, dat ik altijd sterk de neiging moet onderdrukken om niet expres elke keer even 1 minuutje om het hoekje te gaan staan :D

Nu het weideseizoen over is en hij alleen nog maar in de paddock komt probeer ik elke dag minimaal een half uurtje met hem aan de hand te grazen omdat hij zo dol is op gras. In de tussentijd vermaak ik me dan met bokt op mijn mobiel.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:41

Ligt aan mijn tijd. Ik ga echt niet altijd uitgebreid staan borstelen op kriebelplekjes. Paard haal ik ook gewoon uit de wei. Als ze zich gewoon normaal laat pakken dan krijgt ze een kriebel en anders niet. Ze kunnen nog al eigenwijs zijn. :+ Ik geef geen snoepjes als ik ze ga halen. Vroegen liepen ze nog wel eens weg omdat ze geen zin hadden, tegenwoordig gelukkig niet meer. Scheelt mij weer snoepjes. :')

Snel opzadelen zijn ze gewend en vinden ze ook prima. Daar kijken ze niet van op of om.
Als ze jeuk hebben en ze kunnen er niet bij ben ik niet de moeilijkste en wil ik ook best voor ze kriebelen.

Ik ga wel met de hand wat vaker grazen als ze weer in de paddock staan, of gewoon een lekker rondje wandelen als ik geen zin heb om te rijden.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:26

Waar ik dan benieuwd naar ben:
Wat ervaar je als je de dingen doet zoals je ze doet.
Dan bedoel ik doe je het zo omdat het moet gebeuren, doel heiligt de middelen.
Of is het een feestje voor je?

Ik vind het namelijk vaak best nog wel spannend maar als ik een paardje vertrouw, moet ik een kusje op zijn neus planten, of sta te kletsen terwijl ik mijn arm over zijn rug sla.
Of ik voel ontroering, of eigenlijk raak ik best wel een beetje gefrustreerd als ik geen contact krijg/of ze bitchy zijn omdat ik dat erg graag wel wil :+

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:00

Ik roep haar, doe haar halster om en daarna even lekker kriebelen.

Ik poets om haar schoon te houden en omdat ik het fijn vind om zo met haar bezig te zijn. Ik kijk gelijk of ze wondjes/plekjes heeft en die evt. te behandelen.

:o Ik neem behoorlijk de tijd met poetsen en zadelen :o Ik houd niet van gehaast. Ze vind aansingelen niet prettig, dus ook dat doe ik gaatje voor gaatje. En uiteraard let ik op als ze ander gedrag vertoond, en dan evt. actie ondernemen.

Over het algemeen wel en dan lekker krabben.

Beide, maar houd zoveel mogelijk rekening met paard.

Ik doe mijn best :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:31

Ik maak altijd contact met m'n dier. Als ik hem uit de wei haal, kriebel ik hem altijd over z'n hals en over z'n neusje. Ik borstel hem functioneel als ik wil rijden, maar kriebel ook zeker langer door op plekken waar hij dat op dat moment zo lekker vindt. Ik doe niks liever dan na het rijden in de wei zitten en lekker blazen in zijn neusje. Hij staat dan ook altijd dicht bij me :) Heerlijk.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:42

Leuk topic! Leuk om zulke verschillende reacties te lezen. Als ik mijn paard niet benader vanuit mijn gevoel wijst hij me daar gelijk op. Soms kom ik bij hem met mijn hoofd vol met gedachten, dat zijn de momenten waarop hij me dat laat vergeten door een hele dikke knuffelpartij. Ben ik niet bewust met hem bezig dan geeft hij dat aan.
met rijden ben ik meer bezig met wat we moeten doen / willen bereiken maar als ik me goed concentreer komt dat ook uit mijn gevoel.
en soms vind ik het ook wel lekker om een buitenrit te maken met een losse teugel en even alles van me af te laten glijden!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 14:30

Tellie schreef:
Ligt aan mijn tijd. Ik ga echt niet altijd uitgebreid staan borstelen op kriebelplekjes. Paard haal ik ook gewoon uit de wei. Als ze zich gewoon normaal laat pakken dan krijgt ze een kriebel en anders niet. Ze kunnen nog al eigenwijs zijn. :+ Ik geef geen snoepjes als ik ze ga halen. Vroegen liepen ze nog wel eens weg omdat ze geen zin hadden, tegenwoordig gelukkig niet meer. Scheelt mij weer snoepjes. :')

Snel opzadelen zijn ze gewend en vinden ze ook prima. Daar kijken ze niet van op of om.
Als ze jeuk hebben en ze kunnen er niet bij ben ik niet de moeilijkste en wil ik ook best voor ze kriebelen.

Ik ga wel met de hand wat vaker grazen als ze weer in de paddock staan, of gewoon een lekker rondje wandelen als ik geen zin heb om te rijden.

En doe jij de dingen zoals je ze doet, gewoon omdat dat ingesleten zit of omdat je paard dat zo liever heeft/dit naar jouw mening de beste aanpak is?
En kijk je dan vanuit jouw paard z'n positie?