braaf paard, maar geen bijzondere gangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirov

braaf paard, maar geen bijzondere gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 20:44

Afgelopen weekend had ik een L1 wedstrijd met de brave kwpn-tuiger van mijn vader. Het is een heel braaf dier, maar wel met simpele basisgangen. Hij liep een superbrave eerste proef. Hij beheerst alles wat gevraagd wordt in de L1 (start onderling M1 met hem). Helaas voor ons kregen we slechts 171 punten (evenveel als degene voor ons, waarvan het paard veel verzet vertoonde en echt bepaalde onderdelen hierdoor miste). De tweede proef werd onderbroken, omdat de jury dacht dat hij linksvoor wat ontlastte. De juryleden (van voorgaande klasses) die nog in de kantine aanwezig waren, vonden het belachelijk dat de proef onderbroken werd, omdat er niets aan de hand was. Door de onderbreking waren we helemaal uit onze concentratie, wetende dat je sowieso niet meer voor punten rijdt als ze je voor zoiets onderbreken (169pnt). Ik weet dat dressuur een jurysport is, maar we (mn vader en ik) waren zo teleurgesteld.
Heb absoluut niet de ambitie om hem naar het Z te rijden, maar ik had toch wel de hoop om tot de M te komen.
Momenteel vraag ik me dus af of het zin heeft om wedstrijden te rijden met een paard dat niet zulke spectaculaire gangen heeft.

Wat vinden jullie?

44Myrthe44

Re: braaf paard, maar geen bijzondere gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:46

Tuurlijk heeft het zin!
Je moet gewoon vaak starten, de ene keer heb je een jury die het je niet gunt dan heb je pech, maar de volgende keer weer een jury die er doorheen kijkt! En voor de L hoeft je paard echt geen spectaculaire gangen te hebben hoor. Ik weet niet of het in de M ook nog zal lukken, daar wordt al een stuk meer verzameling gevraagd, maar de L moet je zeker door kunnen komen ;).

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:46

Wil je dit even herhalen tegen de mensen die een of ander totaal ander ras rijden die ook niet vanzelf zo sierlijk kunnen bewegen etc? :)

Dat je teleurgesteld bent, dat kan, maar geef het eens niet zo snel op....

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:47

genoeg haflingers, fjorden en vuilnisbakjes in de m/z hoor dus ik kan me niet voorstellen dat het daar aan ligt..

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:51

Wees trots op je paardje dat hij de eerste keer zo braaf was! En daarna kan me voorstellen dat het rottig is als de jury je onderbreekt tijdens je proef, maar andere kant wees blij dat je paardje toch niks mankeert :) Kop op en volgende keer gaan jullie gewoon weer voor een winstpunt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:55

Tja ik ben t/m de M1 gekomen met mijn fjord. Het is dat ik geen (dressuur) wedstrijd ambities meer heb.

Zal maar niet zeggen hoe mijn eerste proef is gegaan vanwege de zenuwen. :+

Mijn 2de westrijd in de B was ik trouwens 2x eerst. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:56

Niet opgeven!
Er zijn helaas nog steeds juryleden die spectaculaire bewegingen willen zien en deze bij wijze van spreken ook nog hoog punten al loopt het paard uit takt.
Ik zou idd gewoon wat vaker starten want je weet nooit welke jury je de volgende keer hebt.
Als jou paard keuring op alle gevraagde hulpen reageerd en jullie samen de oefening goed tonen behoor je gewoon gewaardeerd te worden.

Succes!

Ik ben overigens wel heel erg nieuwgierig naar een foto van je tuiger (ik ben gek op tuigers) en wat is zijn afstamming?.
Heb je foto's van je rijden? misschien kunnen we je hier ook nog wel wat tips geven.......

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:00

O en punten rijden bij een jury die niet van fjorden ofzo houden kan ook echt. Ik heb het toen zelfs gepresteerd om al mijn stalgenoten eruit te rijden (incl. een internationale springruiter die net dat ene puntje nodig was om te gaan springen). Enigste tip die ik dan kan geven.

Zorg dat je heel strak en precies rij op de letter en zorgen dat alles er gewoon perfekt uitziet.

Dus als je maar wil en ervoor inzet kan het allemaal echt wel. :j +:)+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:02

Ja, dat heeft zin. Mijn Z-paard had ook zeer beperkte gangen. Maar de gangen waren wel goed in de takt, dus het waren wel (ruime) voldoendes op 't protocol. Dat paard liep zo liefjes door de proef heen, deed zijn zijgangen keurig. Iedereen vond hem leuk. Ik ben nog nooit zo hard door alle klasses gevlogen als met dat paard en hij deed altijd mee voor de prijzen. (Hier op M-niveau, maar voor 't idee: http://www.youtube.com/watch?v=IqtdKpgtjgk)

Je moet wel zorgen dat je een nette, constante proef neer kan zetten, want met een spectaculair paard kun je je naast achten en negens wel wat foutjes veroorloven, maar met een heel matig paard wordt dat wat lastiger.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:05

Niet opgeven en gewoon door blijven rijden en starten.
Ik start met 2 Tinkers waarvan de oudste ook geen spectaculaire gangen heeft maar door je oefeningen goed te rijden, netjes op de letter en je figuren goed te rijden (dus volte bij C niet de hoeken in te rijden, etc.) kun je punten scoren.
Met de oudste heb ik een 2 maand geleden de overstap naar de L1 gemaakt en persoonlijk vind ik dat 'fijner' rijden dan de B.

Mijn jongste heeft dan (voor een Tinker) heel wat meer spectaculaire gangen en dat zie je dan ook gelijk weer terug in de punten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:10

Ik zou maar gauw stoppen met vergelijken van de proef voor of na je. Je ziet vaak alleen maar bepaalde onderdelen en omdat een proef nu eenmaal bestaat uit het totaal van 30 onderdelen, kan dat een vertekenend beeld geven. 2 x verzet geeft bv 2 lage punten met een minder punt onderin, maar kan dan nog steeds 27 hele goede punten opleveren.

Mbt jouw proef, wat was het commentaar op je protocol? En wat heeft de jury geantwoord op jouw opmerkingen?
Dat je proef stilgelegd wordt voor verneemde onregelmatigheid, lijkt me niet meer dan goed van de jury. Waarschijnlijk heeft hij/zij toch wel degelijk iets gezien en dan lijkt het me in het belang van je paard om samen even goed te kijken voor gaan op het feit dat jij wellicht uit je concentratie kan raken.
Wat kan een andere reden van de jury zijn dan om de proef stil te leggen?

Eenvoudige bewegingen levert meestal geen spectaculaire punten op en je zult dus minimaal foutloos moeten rijden om een 6 of 7 te krijgen. Niets mis mee want dat kan nog steeds goede winst opleveren. Maar ook met eenvoudige bewegingen kun je heel ver komen hoor.
Lekker blijven rijden dus en je vooral niet van de wijs laten brengen door je omgeving.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:14

Kirov als het goed is rijdt je wedstrijd omdat je eens wilt zien wat je waard bent. Als je een paard hebt met mindere gangen dan moet je dus super goed rijden. En dat kan heus goed komen maar het kost iets meer moeite. Wij hebben onze merens tot en met M2 start gerechtigd gereden en daar ongelooflijk veel van geleerd. De tweede merens vloog door de B en mag L starten want zij oogt moderner en wordt dus hoger gejureerd.
Dus gewoon doorgaan en accepteren dat je gaat voor de winst en niet meer voor de eerste plek. En als je die dan toch ooit zou halen is het alleen maar een grote verrassing en meegenomen. Ben het dus niet met je eens dat het met een minder spectaculair paard niet zou kunnen.
Je zult je proeven altijd voor 100% foutloos moeten rijden wil je winst hebben want je kunt minder laten liggen. Als het met Haflingers, merens en fjorden kan dan kan het zeker met jouw paard. Dus kop op hé gewoon doorzetten en goed je best blijven doen! :+ Tevens denk ik dat als je paard zo braaf is je gedurfd zult moeten rijden zodat hij wat meer impuls en beweging gaat tonen, zeker als je hoger gaat komen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-10-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:22

Mijn haflinger heeft absoluut geen spectatulaire gangen, maar rijdt de proef ook gewoon braaf. Ik rij alleen onderlinge wedstrijden (nu nog B), en ben dan alsnog vaak 1es, 2es, 3es. De ene jury kijkt inderdaad meer naar gangen dan de ander. Volgende keer scoor je vast hoger bij een andere jury!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:26

Ik heb het idee dat veel mensen zich ook blind staren op de gangen, en daardoor vergeten te kijken naar ontspanning, aanleuning, gedragenheid en lengtebuiging.
Prachtige gangen, maar strak, op de voorhand en zonder buiging, levert over het algemeen minder op dan eenvoudig bewegen, maar heel fijn door het lijf gereden.
Wat helaas nog wel eens samen gaat, is een gewoon bewegend paard wat ook nog eens niet fijn van achter naar voor met voldoende lengte en buiging wordt gereden. En dan is het al snel zo dat 'de jury geen punten geeft want bij beweegt niet spectaculair'. Of die bewegingen dan zijn wat de jury stoort, dat zou ik eens bij die jury checken :)

en laat je ook niet gek maken door de teleurstelling van 1 proef, dat hebben we allemaal wel eens :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:31

Met een paard met hele spectaculaire gangen heb je het in de dressuur denk ik net wat makkelijker ja, dan zal een jury sneller overwegen bij een goede oefening een 8 te geven. Met een paard met simpele gangen/ een totaalplaatje (ik kan er niet over oordelen zonder foto's hoor :P) wat niet spetterend oogt, moet je wat meer je best doen op de oefeningen om een 6/7 te krijgen.

Zou daarom lekker doortrainen en gewoon zorgen dat je oefeningen zeer goed afgewerkt zijn zodat je zeker geen onvoldoende's rijdt.

Blijkbaar zag de jury dan toch iets van onregelmatigheid in je paard.. Als dit vaker terugkomt (vaak in middengangen) is het niet gek dat je lager beoordeeld wordt. Maar dan ligt het meer aan de zuiverheid van de gangen, dan de gangen zelf.

Ik reed voorheen een (groot) paard met absoluut geen denderende gangen, zeker niet voor zijn grote. Maar hij gaf wel een erg mooi beeld, met hem reed ik vrijwel altijd in de prijzen. Dus puur aan de gangen zal het probleem niet helemaal liggen denk ik..

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:27

Op de middendraf na (die is echt niet sterk) reden we foutloos. Goed, voor mijn gevoel dan. Mijn 2 eigen paarden start ik M, dus ik vind een L1 proef met een super braaf paard goed te doen. Het minder belasten van linksvoor kan ik nog steeds niet inkomen, omdat hij werkelijk nog nooit iets gemankeerd heeft. En omdat er niemand was (ook de nog aanwezige juryleden niet) die begreep waarom de proef stil gelegd werd. Men dacht dat ik de verkeerde proef aan het rijden was.
Ik ga zeker nog vaker starten met hem hoor: het is een fijn paard. En we hebben al punten gereden met veel mindere proeven, maar was zo blij dat de eerste proef naar mijn gevoel zo perfect ging. Hij is namelijk heerlijk scherp op de hulpen; kunnen die 2 van mij nog wat van leren.
En dan vallen de punten zo tegen. Zijn vader is Majesteit trouwens.
Dank voor de antwoorden trouwens. Ben gewoon een beetje verwend met m'n eigen paardjes, die hebben wel van die gangen die ze graag zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:34

Tja dan heb je zeer waarschijnlijk in de ogen van de jury toch niet zo strak gereden als je zelf dacht.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:39

Die van mij; zeer goed bewegen, maar is moeilijk in de aanleuning, dus geen punten; dan heb ik ook een paard gehad met hele goeie gangen, die was heul vervelend in de proef; dus geen punten en zo is er altijd wel wat. Een paard is een dier, je moet er aan en mee werken. Je moet er niet vanuit gaan dat je het cadeau krijgt of gefrustreerd raken, maar het zien als een uitdaging om de volgende keer nog beter te presteren en eenvoudige gangen zijn met goede training vaak best nog te verbeteren, succes! :)

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:59

Waarschijnlijk niet zo strak gereden als ik dacht nee. Maar mijn fijne gevoel werd wel bevestigd door de mensen in de kantine en zij snapten net zo weinig van de punten. Had deze lage punten zeker wel een keer verwacht met dit paard, maar zeker niet bij deze fijne proeven. Ach, ik had lekker gereden hoor, het paard was braaf en m'n eigen paardje had ik wel punten mee gereden (bij een andere jury).

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:12

Ook andersom kan het... Ik heb een goed bewegend paard onder mijn kont en rijd hem M1. Op het moment krijg ik sterk de indruk dat er van een leuk lopend paard dan in een M1 proef gewenst wordt dat hij loopt als een Z paard, omdat ze zien dat hij dat (op den duur) wel kan. Tja als hij het allemaal al kon was ik geen M1 meer. We gaan gewoon door :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:17

Ben eigenaar van simpel bewegend paard, de mijne beweegt zelfs simpel voor haar ras,
tel daar bij op dat ze maar 1.47 groot is en ik 1.84 lang en je weet dat we niet het ideale plaatje zijn.
Maar met netjes rijden zijn we gewoon Z1+16 geworden (toen uit sport gehaald, wegens blessure).

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 18:25

Sjolvir; dat geeft inderdaad hoop.

Klumpertje; dat kan ook inderdaad. Mijn ene paardje heeft een hele ruime draf. Als hij dan een mooie middendraf laat zien; echt zowat uitgestrekt, staat er vaak 'kan meer'. Dan vraag ik me wel eens af wat ze dan wel niet bij een uitgestrekte draf willen zien van m.

Ben al weer redelijk over m'n teleurstelling heen hoor. En nog steeds blij dat mn vaders paard zo'n brave proef neerzette.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:23

Mijn pony was ook zo'n brave met simpele gangen.
Tot het M2 altijd leuk mee kunnen rijden met prijzen en winst.
Hoe verder we kwamen lukte het me ook steeds iets beter om hem wat 'mooier' voor te stellen. Met iets meer pit zeg maar.

In het M2 werd het echter ploeteren. Kon me geen foutje meer veroorloven.
Jury heeft toen eens gezegd; je kunt leuk rijden, stelt hem super netjes voor, maar je pony zit gewoon aan z'n top.
Heel rot om te horen eigenlijk, maar misschien ook wel eerlijk.
Pony was op dat moment ook al 20 en we moesten gewoon teveel trainen.

Netjes afwerken en met pit voorstellen is belangrijk.
Benadruk je goede punten. Mijn pony kon geweldig halthouden, daar haalde we bijna standaard een 8 op.

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:50

Tja, lastig om te beoordelen vanaf hier natuurlijk. Misschien ging jullie proef wel minder goed dan je dacht, of misschien vond de jury jullie tuiger maar niets. Je weet het niet.. Zolang jij en je paard er plezier in hebben is er geen reden om te stoppen toch?

CSI110

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 01:54

Marcella schreef:
(incl. een internationale springruiter die net dat ene puntje nodig was om te gaan springen). Enigste tip die ik dan kan geven.

)+

Als je internationaal springt, hoef je geen puntje meer in de dressuur te rijden.