paard op boxrust

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

paard op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:56

mijn paard moet een aantal weken op boxrust hij mag 1 keer per dag een half uurtje wandelen aan de hand alleen stappen. Hoe kan ik het paard bezig houden terwijl hij toch op stal staat?
Hij is namelijk gewend om dagelijks buiten op de wei te staan en zowizo een uur per dag als het niet meer is te rijden.

Dispar_Vulgo

Re: paard op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:59

Is het niet mogelijk om 2x per dag 15 minuten te wandelen? Lijkt me voor je paard fijner om er 2x uit te komen.

In de stal zou je bijvoorbeeld een wilgentak kunnen hangen/leggen, daar zijn ze wel even zoet mee
[VS] Wilgentakken als extra voor mijn paard!

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:42

Ik zou het hooi voeren in een hooinet met kleine mazen, dan is hij er langer mee bezig.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:14

Waarom heeft hij boxrust nodig? Een paar kan niet 24/7 opgesloten worden, daar wordt hij geestlijk alleen maar slechter van. Als het een absolute medische noodzaak is omdat hij anders heel ziek wordt of doodgaat okee, maar wat is dat dan?

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 19:16

Dos_Caballos schreef:
Waarom heeft hij boxrust nodig? Een paar kan niet 24/7 opgesloten worden, daar wordt hij geestlijk alleen maar slechter van. Als het een absolute medische noodzaak is omdat hij anders heel ziek wordt of doodgaat okee, maar wat is dat dan?

Het paard is kreupel en mag dus niet op de wei voor het geval hij gaat rennen en zich verstapt.
Wel wandelen we elke dag een halfuur met hem... maar meer mag hij helaas niet doen..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:20

In een loopbox plaatsen of een paddock afzetten in het formaat van een loopbox. Dan kunnen ze wel bewegen, maar niet uit hun plaat gaan. Met nog een rustig paard erbij en geen krachtvoer kun je ze zo wel wat weken rustig houden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:22

Pff, ik ben ook zo tegen boxrust... Die van mij is ook geblesseerd en staat gewoon in het land. Het paard heeft beweging/buitenlucht nodig, voor zowel lichaam als geest.

Om even ontopic te gaan; zo bal waar biks uit komt rollen als het paard de bal wegrolt, daar kan ie ook uren mee zoet zijn...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:24

hooinet of zo'n biksbal inderdaad
beterschap

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:26

rindin schreef:
Pff, ik ben ook zo tegen boxrust... Die van mij is ook geblesseerd en staat gewoon in het land. Het paard heeft beweging/buitenlucht nodig, voor zowel lichaam als geest.

Om even ontopic te gaan; zo bal waar biks uit komt rollen als het paard de bal wegrolt, daar kan ie ook uren mee zoet zijn...

Ik ook !

Klinkt misschien heel hard, maar geen pijnstillers geven en dan is het risico op gek doen en verstappen erg klein, paard is echt niet gek :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:05

Ik zou toch overwegen op het paard wel buiten te laten, buitenlucht en beweging is alleen maar goed. Alleen maar op stal laten zal vaak het herstel ook niet bespoedigen. Maar goed ik ben geen dierenarts. Maar ik zou toch eens overleggen of je niet een stuk weide af kan zetten waar het paard in kan eventueel gewoon alleen waar die wel kan bewegen en buiten is maar niet uit z'n dak kan gaan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:11

Idd een klein stuk afzetten of een paddock verkleinen. Zo ken ik er wel meer. Staat ie toch buiten en kan er niks "gebeuren". Zo'n amazing grace heb ik wel eens gehad voor mijn paarden. Die hadden heel snel door waar het er uit kwam en hadden in 5 minuten dat ding leeg.. dus heb zelf liever een slowfeeder voor het hooi.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:14

zou ook kijken of hij buiten kan staan.met een slowfeeder ook in stal zijn heel fijn !!

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:15

Flyskyhigh schreef:
Dos_Caballos schreef:

Het paard is kreupel en mag dus niet op de wei voor het geval hij gaat rennen en zich verstapt.
Wel wandelen we elke dag een halfuur met hem... maar meer mag hij helaas niet doen..

Een kreupel paard kan prima in de wei. Gaat vanzelf over en gaan ze echt niet dood van.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:50

Dat is wel een gevaarlijke uitspraak als je de ernst van de blessure niet kent. Dierenartsen schrijven vaak wel heel erg snel boxrust voor, maar er zijn blessures waarbij de kans op herstel klein is en nog kleiner wordt als een paard zich forceert. En ook een paard met veel pijn kan als de hele groep door de wei gaat kletteren door de pijn heen raggen en de boel nog verder kapot lopen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:57

Geen appels,wortels gaan voeren dat bevat suikers waar het paard drukker van word.
Evt zou je kalm mix/bach oid kunnen geven wat even de ergste onrust weg neemt.
De fijnmazige hooinet houdt een dier ook wel even bezig.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:02

ja ,wat een erg domme uitspraken hier, je weet niet eens wat het paard mankeerd ?!
hoe kun je dan zeggen gewoon op de wei gooien
een kleine padock is nog erger dan een grote ze gaan hoe dan ook een keer uit hun plaaat als ze lang stil staan
en buiten zijn er meer prikkels om dat te doen
in een kleine padock zij dus ook de wendingen klein en de kans op blessures groter en ernstiger
een mentaal gezond paard zal van een paar weken boxrust echt niet dood gaan hoor
het is idd beter om paar keer pd te wandelen het is maar voor even
er zijn ergere dingen , en het is voor zijn eigen bestwil al kun je ze dat niet vertellen
probeer krachtvoer te beperken tot min en veel hooi te voeren en kijk of er mis pennys rondlopen
die het leuk vinden om met je paard te tuttelen geeft weer afleiding
lang leve de pennys

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:26

wat denk je wat er gaat gebeuren als hij weer los mag staan.....ga jij dan je paard influisteren he je mag weer los maar niet rennen he want dat is niet goed voor je. daar houd bijna niemand rekening mee. dus je moet altijd de juiste oplossing zoeken.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:59

Ik weet niet of je paard krachtvoer krijgt, maar dat sowieso niet bijvoeren. Kun je niet een stukje weiland afzetten, van ongeveer 15x15? Daarin kan een paard niet hard gaan rennen en rare sprongen maken, maar komt je paard toch even buiten zodat hij rustiger is en zich minder verveeld in de stal. Wat je anders gaat krijgen is dat als het paard even mag wandelen, hij helemaal druk wordt. Als ze dan losbreken (wat ik jammer genoeg vaak heb gezien) gaan ze helemaal gek doen en springen en wordt de blessure alleen maar erger.

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:32

Je heb van die hooizakken.. Dat is een heel klein opening en daar zijn ze uren mee bezig om het eruit te krijgen.. Hooinet is zo leeg.. Zal echt een hooizak proberen daar zijn ze langer mee zoet,

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:27

Ik zou allemaal stals''peeltjes'' zoals likstenen, hooinetten etc ophangen. Zorg er in ieder geval voor dat je paardje onbeperkt hooi heeft!

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:03

lovesamantha schreef:
Ik zou allemaal stals''peeltjes'' zoals likstenen, hooinetten etc ophangen. Zorg er in ieder geval voor dat je paardje onbeperkt hooi heeft!

Onbeperkt hooi is ook niet goed als die bijna niet beweeg

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:46

Ik vind het toch knap dat er zoveel dierenartsen hier plotseling op bokt zitten..
Mijn paard moest een tijdje terug ook op stalrust en de dierenarts heeft mij toen goed uitgelegd waarom hij dat voorschreef. Dierenartsen weten echt wel wat ze doen hoor. Die hebben daar voor gestudeerd en die maken ook een afweging gekeken naar de blessures, evtentuele verwondingen en ook het karakter van het paard.

Om je paard bezig te houden zou ik of zo'n bal kopen of het hooi verspreiden door de stal. Dan kan ze overal wat eten en moet ze er iets meer moeite voor doen.
Verder heel veel succes en beterschap voor je paard!

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:37

@ miss_kippie
als je paard hersteld is van een blessure , kun je hem nadat je hebt gereden of gelongeerd
weer laten wennen aan het los staan grote bult hooi dan blijven ze vaak gewoon rustig
vooral als ze daarvoor ook gewend waren om buiten te staan.

nogmaal een kleine padock is echt heel slecht voor je paard , de wendingen vooral de snelle
geeft vele malen meer druk op de gewrichten hierdoor komen ook de meeste blessures
snelle wendingen , snel stoppen snel wegrennen etc niet van een rondje galop op draf
door de wei , je kunt een paard in nog zon klein stuk zetten ze gaan toch bewegen
zet de veulens die van het land komen maar eens een uurtje op stal die draven door een box van 5 bij 5 hoor :j