In juli ben ik op een betonnen ondergrond gevallen nadat mijn paard de bak was uitgesprongen en naar zijn stal galoppeerde. Ik ben eigenlijk horizontaal naar benden gevallen, eerst op mijn rug en daarna met een harde knal op mijn hoofd. Er zijn geen beschadigingen te zien aan de cap, als ik hem schut hoor je ook niks loszitten oid. Nu wil ik wel het zekere voor het onzekere nemen, kan ik hem ergens laten controleren of moet ik sowieso een nieuwe cap kopen? Het is een GPA Pikeur.
Ik zou zeggen, nieuwe kopen. Dat je niets hoort, betekent niet dat ie niet kapot is. Er kunnen barsten in zitten, haarscheurtjes. Bij een volgende val kunnen die knappen en daarmee is de kans op letsel veel groter. Ik zou dat risico niet nemen.
BlueStar
Geplaatst: 07-10-12 22:09
Kan je de schaal zien (de kale cap gedeelte) dan kan je kijken of er een scheur inzit. Persoonlijk zou ik de cap vervangen, hij heeft je al beschermd tegen erger, en de cap zal een flinke knal gehad hebben. Kleine scheurtjes zijn met het blote oog niet te zien maar maken je cap wel zwak.
Nymbous
Geplaatst: 07-10-12 22:14
.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Hmm ja lijkt mij ook het verstandigst.. Hij ziet er alleen nog perfect uit.. Is er geen fabrikant die caps kan checken? Ik weet van mijn vriend die motor rijdt dat dit wel kan.
Ik weet niet of het kan en waar. Wel ga ik mee met de vorige reacties dat het denk ik het beste is om een nieuwe te kopen (al is het misschien toch best zonde omdat je niet zeker weet of hij echt stuk is). Ik heb ook eens zo'n klap gemaakt (al wel aardig wat jaartje geleden nu) en aan mijn cap was in eerste instantie ook niks te zien. Vooral de buitenkant helemaal niks, binnenkant bleek na een flinke zoektocht toch een hele grote scheur te hebben. Als ik dan naga dat die al eerst helemaal niet te zien viel, is een klein scheurtje denk ik al snel gebeurt. Zou dus toch het zekere voor het onzekere nemen (misschien dat je anders nog bij een grotere ruitersportzaak kan navragen of zij meer kennis hebben over het nakijken van een cap, wie weet dat zij weten waar het kan of juist zeker weten dat dit niet kan).