Deken op fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Deken op fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:31

Heey bokkers, ik wil voor deze winter voor men fries een deken aanschaffen zodat ze met het koude weer even naar buiten kan. Hebben jullie ook dekens op jullie Friezen? Zo ja welk merk en hoe vallen die? En misschien foto?

Bedankt!

X

paulien__

Re: Deken op fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:33

Hoi,

Heb ook een fries van 8, nog nooit een deken op gehad.
Een fries krijgt over het algemeen geen teddy vacht alleen wat dikkere haren.

Groetjes...

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:33

ik heb een paar maanden een fries van buurmeisje gereden. die droeg het hele jaar door dekens zodat ie niet verkleurde van de zon en het natuurlijk lekker warm had. (hij stond de hele dag op de wei) ik heb geen foto ervan

maar het merk van een deken heeft toch niks met het ras van een paard te maken?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:37

Riannetjehh schreef:
ik heb een paar maanden een fries van buurmeisje gereden. die droeg het hele jaar door dekens zodat ie niet verkleurde van de zon en het natuurlijk lekker warm had. (hij stond de hele dag op de wei) ik heb geen foto ervan

maar het merk van een deken heeft toch niks met het ras van een paard te maken?

Eigenlijk wel.
Bepaalde deken merken houden rekening met bouw van het ras.

Ik gebruik speciale dekens waardoor de manen vrij blijven liggen.
Ik gebruik ze voor mijn arabieren omdat de meeste dekens net te smal zijn van voor.

Toevallig was er nog een topic waarbij ik de link gaf

http://www.uhg-shop.nl/

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:38

nynkehielkje schreef:
fries een deken aanschaffen zodat ze met het koude weer even naar buiten kan.

Ben je bang dat ze zonder dek niet naar buiten kan?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:38

Nee dat niet hoor=)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:39

Maar ze staat meestal dag en nacht buiten en omdat het nu kouder wordt dus wou ik ff kijken hoe de anderen dat aanpakken=)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:42

Als ze genoeg wintervacht heeft kan ze makkelijk even naar buiten hoor, twijfel je erover kun je er een0 grams regendeken op leggen tegen de nattigheid en wind. Mijn fries heeft maat 195, qua merk heb ik geen voorkeur wat het beste ligt.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:44

@matasja; bedankt=) ik ga kijken of ik ergens een goede kan vinden=)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:54

Als ze niet bereden word en voldoende ruwvoer tot haar beschikking heeft is een deken in principe niet nodig dat zorgt de vacht ervoor dat ze warm genoeg blijft.
Bij de 2span in Boornbergum kan je veel info krijgen over friese dekens die goed passen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:01

Oké bedankt voor de info=) we rijden haar 1x per week en ik longeerlij haar 2x dus we zijn het weer een beetje aan het opbouwen. Ze heeft hooi tot haar beschikking en in de winter ook krachtvoer als het nodig is. Heeft die winkel in boornbergum ook een site?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:08

Ja maar niet zo heel uitgebreid. Via google kom je er wel op.
Je zou kunnen bellen met info,geen idee of je er in de buurt woont,Friesland kan groot zijn :+ Soms staan ze wel op evenementen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:18

Ik woon in Friesland dus zal wel even kijken=) bedankt!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:20

Mijn fries stat ook dag en nacht buiten. Ze kan op stal maar gaat altijd naar buiten ook al sneeuw het. Als het echt -10 word doe ik haar een waterdichte deken op. En ba de les doe ik meestal een deken op

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:22

Ja zoiets wil ik ook doen met extreem koud weer, ze staat ook gewoon buiten maar ze kan wel naar binnen toe

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:21

Bij het kopen van deken is het belangrijk dat de pasvorm past bij jou paard. Mijn fries is lang en breed, hierdoor passen veel dekens niet goed omdat ze vaak gemaakt zijn voor breed en kort, of lang en smal. Ik heb nu voor mijn fries een Horseware deken gekocht. Je hebt deze dekens in verschillende soorten, ik heb zelf een Rhino gekocht. Als je echt een goede fijne deken wil zul je verschillende merken moeten passen om te zien welke deken het beste bij jou paard past.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:28

Ik heb er een deken op, omdat ik haar dun in de vacht wil hebben omdat ik veel met haar train en wedstrijd rijd. Ik zou mijn paard zonder deken houden als ik zoals jij niet veel bezig ben en niet op wedstrijd ga. De eigen vacht is dan dik genoeg en biedt de beste bescherming tegen de kou. Zodra je met dekens gaat werken valt die natuurlijke bescherming weg en dat is zonde.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:38

Ik heb voor mijn Fries drie Weatherbeeta dekens en een Dominick deken, deze passen haar prima.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:39

paulien__ schreef:
Hoi,

Een fries krijgt over het algemeen geen teddy vacht alleen wat dikkere haren.

En waar haal je die wijsheid vandaan? Mijn Fries wordt zonder deken toch echt een gigantische teddybeer hoor!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:42

Mijn fries word ook erg pluche, ook wel wat lange haren, maar JUIST veel teddy. Doe er een regendeken op voor mijn eigen gevoel, maar qua vachtstructuur is het totaal onnodig

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:07

Ik heb op mijn fries nu de Bucas smartex rain liggen en als het wat kouder word de Bucas Silver Power.
Ze passen goed, zitten ruimer aan de voorkant dan andere deken.
Vorig jaar had ik een Shires Deken met vaste hals, alleen kregen de manen hierdoor wat te weinig zuurstof naar mijn idee waardoor ze uitvielen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:14

Mijn Friesje krijgt ook geen teddyvacht wel. Wat dikkere haren. Hij wordt ook geschoren. Maar tot nu toe zijnde wheaterbeta en de amige( horseweare) de best passende dekens. Maar zorg wel dat de deken dik genoeg is. Als een paard het koud krijgt zetten ze de haren overeind. Leg jij een regendeken op kunnen de haren niet overeind en krijgen ze het juist kouder.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:16

Ik heb elk jaar in de winter een deken op mn fries liggen merk weet ik niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:32

Ligt ook erg aan de bouw van je Fries wat wel of niet past.
Heel veel friezen passen de 'gewone' dekens niet, dan zijn ze vaak bij de borst veel te krap.
Ik heb een vrij luxe gebouwde fries en ik kan eigenlijk zowat 'alle' dekens erop leggen, en past eigenlijk altijd :) Maar lees vaker dat veel friezen-eigenaren toch heel wat moeten uitproberen voordat ze eindelijk een deken hebben wat past.

Die van mij heeft vorig jaar een 200g Harry Horse Thor winterdeken op gehad, lag perfect :)
En nu in het najaar een 0grams regendeken met fleece onderlegd.
winterdeken gebruik ik alleen als het echt nodig is, als paard het echt koud heeft. Heeft voorheen nooit winterdekens op gehad, maar vorig jaar geen al te dikke wintervacht gehad waardoor hij met -20 op stal (in een gang met open paddocks) toch wel een winterdeken nodig heeft gehad.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:37

Mijn fries heeft verschillende dekens, allemaal maat 195 en deze passen goed (hij meet 1.62). Hij wordt geen teddy, maar is wel heel dicht behaard waardoor hij ook weer snel zweet. Ik laat hem dus scheren in de winter.
Waar ik vooral op moet letten is dat het niet knelt bij de borst. Friezen hebben vaak een diepe brede borst en veel dekens passen daardoor niet.
Ik heb een winterdeken van Epplejeck eigen merk: deze past heel goed en valt ook mooi om de borst. Verder heb ik er eentje van HH met een hogere nek, ook deze zit goed. Zijn regendeken is van het merk Amigo, deze mocht eigenlijk nog net wat breder bij de borst.

Ik zou er dus vooral letten op dat ze niet te smal zijn aan de voorkant :)

Verder kun je, als je het voor de kou doet, beter geen deken opleggen dan een 0 grams regendeken. Een regendeken voorkomt namelijk dat de haren rechtop gaan staan en op de natuurlijke manier warmte vast houden. Dan zou ik eerder gaan voor een waterdichte 200 grams, die houdt je paard dan goed warm op koude dagen en nachten.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 10-10-12 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt