Slag in de beugel op de wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Louise_94

Slag in de beugel op de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 16:12

Hi!

Vandaag was er een hele discussie op stal :Y) , waar ik gelukkig buiten bleef maar ik vroeg mij toch af wat nou waar was.
Er rijdt een klein meisje bij ons dressuur Wedstrijden in klasse b, maar omdat zij zo klein is heeft zij een slag in haar beugels.
Nu was er een verhitte discussie: De ene partij zei dat je niet een slag in je beugel mag op wedstrijden, de jury kan je daar streng op afrekenen. De andere partij zei dat dit onzin was en het wel gewoon mag.

Ze kwamen er maar niet uit, ik vraag mij nu eigenlijk wel af wie gelijk heeft. Ik heb op het internet lopen zoeken maar kon niets vinden, weten jullie het?

Voor degene die niet weten wat ik bedoel met slag in de beugel: Je doet de beugelriem een extra keer door de beugel, zodat de beugelriem een stuk korter wordt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:19

Ik vraag me af waarom het niet zou mogen?

Caily

Re: Slag in de beugel op de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:21

Inderdaad, waarom niet?

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:23

Ik zie het probleem ook niet? Waarom zou dat niet mogen :?

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 16:24

Een van de argumenten van de partij die zei dat het niet mag was: Je hebt niet passend materiaal en dat moet je gewoon hebben. Net zoals een goed passend zadel.

Maar ik vroeg mij af of het echt een regel is, de aanleiding van de discussie was ook dat het meisje bij een wedstrijd commentaar erop had gehad van de jury. Terwijl ze nog nooit eerder daar commentaar op had gehad.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:25

Misschien zou het niet mogen omdat het niet netjes genoeg staat?
Ik zou het antwoord eigenlijk niet weten...

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:26

Artikel 118 - Harnachement
1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt.

Het mag dus wel, zolang de beugels maar niet vastgezet worden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:28

En dan mag het wel maar wat is het in vredesnaam voor moeite om even een gatentang te zoeken en in 2 riemen een gaatje te prikken :+

TS, je titel klopt overigens niet. Een slag in de beugel is heel wat anders.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:32

Ik wilde het net zeggen; is het geen optie om er wat gaatjes bij te prikken? Dat kan ze zelf doen of ze gaat er even meer naar de schoenmaker.

Heb ik ook bij mijn hoofdstel gedaan, daar moest een gaatje tussen 2 anderen komen om de juiste maat te krijgen.

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 16:34

Oke, dus volgens mij heeft dan de partij die zei dat het wel mag gelijk. Toch vervelend als je er wel commentaar krijgt door een jury.

Koper schreef:
En dan mag het wel maar wat is het in vredesnaam voor moeite om even een gatentang te zoeken en in 2 riemen een gaatje te prikken :+

TS, je titel klopt overigens niet. Een slag in de beugel is heel wat anders.

Dat kan niet bij haar zadel, ze zit al op het alle kortste gaatje en dan houdt haar beugelriem meteen op(onder het zadel). Dat is helaas geen oplossing anders hadden wij het al lang zo opgelost.

Ps, zo heet het bij ons op stal als je dat doet. Ik ken er geen andere benaming voor. :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:36

Een slag in de beugelriemen is het eigenlijk maar ik snapte direct wat je bedoelde, zo noem ik het zelf ook. :')

En een kleinere maat beugelriemen kopen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:37

Beugelriemen kunnen niet over het zweetblad?

Slag in de beugelriemen = wat jij beschrijft TS.
Slag in de beugels = zo'n kronkel in de stijgbeugel, je hebt wel veiligheidsbeugels die het hebben.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:38

wellicht de beugelriem in laten korten door een schoenmaker?
Neem aan dat het een soort webbers zijn (van wintec)? zonder gesp maar met een haakje?

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 16:39

Kaitlyn schreef:
Een slag in de beugelriemen is het eigenlijk maar ik snapte direct wat je bedoelde, zo noem ik het zelf ook. :')

En een kleinere maat beugelriemen kopen?

Ja dat kunnen we ook doen, maar mijn vraag was meer mag een slag in de beugelriem wel of niet op wedstrijden. Want als het meisje er meer commentaar op gaat krijgen dan gaat ze het ook zeker doen, maar stel het mag gewoon dan is het zonden van het geld om iets nieuws te kopen terwijl niet hoeft.

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 16:40

danamuts schreef:
wellicht de beugelriem in laten korten door een schoenmaker?
Neem aan dat het een soort webbers zijn (van wintec)? zonder gesp maar met een haakje?

Ja inderdaad zonder gesp, met een haakje :) ja dat kunnen ze wel doen, ik zou het is voorstellen aan het meisje :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:41

Voor een duidelijk antwoord kun je waarschijnlijk het beste de KNHS mailen of bellen. :)

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 16:42

Goed, idee ik heb een gevoel dat het wel mag na al jullie antwoorden. Maar ik denk dat er pas zekerheid wordt geschept als ik ze even mail :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:01

Kortere (pony)beugelriemen aanschaffen en even aan het zadel doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:09

Als het mag, vind het sowieso niet netjes als om officiële wedstrijden gaat, lijkt me een kleine moeite wel goed passende beugelriemen te kopen.

DEEJAYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:22

Volgens mij mag het wel gewoon, maar waarom zou je er niet een paar gaatjes bijboren?

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 23:46

DEEJAYY schreef:
Volgens mij mag het wel gewoon, maar waarom zou je er niet een paar gaatjes bijboren?

Dat kan niet bij haar typen stijgbeugel en zadel :)

Maar ik heb een mail terug gehad van de KNHS. Het mag gewoon! De jurylid had hier geen commentaar op mogen geven, want er is geen regel tegen!
Ik heb het, het meisje verteld en ze is wel blij scheelt haar weer geld om nieuwe stijgbeugel riemen aan te schaffen :)

Dank jullie wel voor jullie standpunten en ideeën!