Startsein gegeven; niet meer langs A?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Startsein gegeven; niet meer langs A?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 08:51

Vandaag ben ik met mijn bijrijdster en paard weer eens op wedstrijd geweest. Ze rijden Z1 en moesten in de tweede proef binnenkomen in de gezamelde galop.
De jury gaf het sein te beginnen, dus ik riep dat we gingen beginnen en begon met voorlezen.
Ik zag dat ze in draf zat en ze moesten dus binnenkomen in verzamelde galop.
Aangezien ik zag dat ze dit niet goed gehoord had (en wij thuis alleen de eerste proef maar hadden geoefend) zei ik het nog een keer: galop. De amazone vond het te laat om nog netjes aan te galopperen dus kwam voorbij A, reed daar een volte en kwam vervolgens dus in galop binnen.
Op het protocol stond toen -2, na startsein niet meer langs A.
Wij wisten dit allebei niet en konden het ook niet in het regelement vinden.

Consort

Re: Startsein gegeven; niet meer langs A?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:59

Wanneer je na het startsignaal langs A rijdt, is de proef begonnen. Dat staat ook gewoon in de reglementen hoor (artikel 115).

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:01

Idd, als het startsein gegeven is, mag je nog wel bijv. bij K of F een (kleine) volte draaien, maar NIET meer voorbij A komen.
Als je dat toch doet en je start daarna, wordt dat gezien als een fout in het programma en dan is het idd -2.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 10:29

Bedankt. Regel was bij ons (stom genoeg) niet bekend. En inderdaad een -2 stond keurig genoteerd ;-)

PPeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:42

Zonde! Maar overkomt je nu nooit meer!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:31

Als ze echt vlak voor de A was toen het startsein gegeven werd vind ik het wel een beetje flauw gejureerd. Ik zwaai gewoon naar de voorlezer. En als de ruiter dan toevaliig dicht bij A is maak ik daar geen probleem van.
Als ze net de A voorbij zijn, helemaal rondrijden en dan nog een keer de A voorbij, dan ga ik wel -2 geen want dan is het gewoon overduidelijk

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:36

Eens met Scum, het is jammer dat je nu waarschijnlijk een strenge jury hebt getroffen die je hier hard op afrekent. Desondanks vind ik het een beetje slordig van de ruiter, ook al heb je maar 1 proef echt geoefend, dan had ze die andere toch even door kunnen lezen en had je dit voorkomen!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:16

Om te voorkomen dat het startsein gegeven wordt als ik vlak bij A ben, zorg ik er altijd voor dat ik er een beetje uit te buurt blijf :P Als ik de ring in mag doe ik een rondje door de hele baan, zodat hij wel alles gezien heeft. En vervolgens rijd ik wat voltes op het midden of bij C zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:37

Maar moet je vanaf de M niet eigenlijk vanaf buiten binnenkomen?
En het klopt indd als je voorbij A komt dat je proef begint, en helaas heb je waarschijnlijk een strenge jury getroffen die het gelijk heeft afgerekend.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:06

Dat geldt alleen als je om de baan heen kunt rijden EL4a1990, op de meeste indoorwedstrijden start je dus vanuit de ring. En idd is het een programmafout als je na het startsein nog langs de A rijdt.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:12

oja haha had niet door dat het indoor seizoen alweer begonnen was!!

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 10:30

Ik moet zeggen dat het startsein niet zo heel vlak voor de A werd gegeven hoor. Ik dacht zo bij de B ofzo. Ik stond helemaal aan de andere kant, bij de C en de amazone hoorde mij niet juist. Dus toen zij bleef draven riep ik nogmaals hard galopperen en toen draaide ze dus nog even een grote volte bij de A.

@ PPeetje: Inderdaad, het overkomt ons niet meer. En ik hoop door het hier te vermelden, ook amazones die het nog niet wisten het nu weten.

@ Kleinvosje: Het is inderdaad slordig van de amazone. Het was de eerste keer starten weer sinds een heel lange tijd. (merrie heeft een veulen gehad)

@ El4a1990: Inderdaad, het is het binnen seizoen ;-)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:04

Goed dat je het zegt, dit wist ik namelijk ook niet :oo
Jammer van de -2, maar idd, dit overkomt haar nu nooit meer :)) Had ze nog wel winst gereden?

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:15

sharon_quiz schreef:
Om te voorkomen dat het startsein gegeven wordt als ik vlak bij A ben, zorg ik er altijd voor dat ik er een beetje uit te buurt blijf :P Als ik de ring in mag doe ik een rondje door de hele baan, zodat hij wel alles gezien heeft. En vervolgens rijd ik wat voltes op het midden of bij C zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Dit doe ik ook altijd!