Rijden in natte buitenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flynneman

Rijden in natte buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 20:08

Wij hebben bij ons op stal alleen een buitenbak. Ik vind het helemaal niet erg om in de regen te rijden, maar wel om in een natte buitenbak, die meer op een modderpoel lijkt, te rijden. Sommige stalgenootjes rijden gewoon in de modder en plassen. Ik vraag me af of het wel goed is voor je paard om zo te rijden? Kan deze dan niet makkelijk blessures oplopen of uitschuiven? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Yontheke

Re: Rijden in natte buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:11

Ik ploeter met mijn paard ook door veel heen. Het moet natuurlijk niet 30 cm inzakken of een echt een zwembad zijn. Ze leren echt wel lopen in zo een bak. Hoe meer verschillende ondergronden ze gewend zijn, des te sterker worden ze. Een paard kan best wat hebben.

En mijn paard heeft trouwens HKO gradatie 4 :)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:12

Ligt helemaal aan je bak. Als het spekglad wordt zou ik het niet doen en ook niet als je er ver in weg zakt. Maar veel bakken zijn ondanks de plassen nog goed te rijden.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:13

Een paard kan hier best doorheen ploegen, dat is geen probleem. Ik vind het persoonlijk niet fijn omdat een paard inderdaad wel snel kan uitglijden, en vooral als een paard nog geen goede balans heeft.

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:14

Tjah wij hebben ook geen geweldige bak (thuis althans, waar ik les heb dan weer wel) en die is ook al (heel erg) snel erg nat.... m'n paarden hebben er in leren lopen, al vinden ze het in het begin niks; ze raken er aan gewend... Maar ik zelf vind het ook helemaal niet fijn, en kan ook altijd merken dat ze op een droge (goede) bodem fijner lopen als bij ons op de natte....
Ik verlang altijd zo erg naar de lente/zomer als de bak weer normaal is, want springen lukt dan in de herfst/winter heel lastig omdat ik dat niet ga doen met die bodem...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:16

ik rijd wel in een soppige bak met plassen maar doe het wel rustiger aan en doe geen galop. Tuurlijk is een droge bak wel veel fijner..

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:18

hier ook alleen een buitenbak, waar nu ook allemaal plassen in staan en het een dikke bende is .. Ik rij er gewoon in, ze leren er wel doorheen lopen, en ook voor de balans is het niet erg.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:19

Als de bodem uit klei-achtige grond bestaat kan het goed glad zijn.
Een paard die goed met natte bodem om kan zal in een soort 4-takt galop galoperen: 1e been van de diagonaal wordt neergezet, schuift een stuk door en aan het einde van die schuif zal het 2e been van de diagonaal bijgeplaatst worden. Zo krijg je dan toch weer een stabiele galop die er goed uitziet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:21

Het gaat erom of de toplaag nog "draagt" ofniet..als de toplaag blijft dragen kun je prima rijden zonder dat je paard wegzakt.Als ie niet draagt..zou ik er niet in rijden..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:24

Tja, ik vind dat als je een bepaalde prestatie van je paard verwacht dan ook de voorwaarden goed moeten zijn.

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 20:26

Dank je wel voor jullie snelle reacties! Als de bovenlaag echt doorweekt is, is de bak glibberig en dan zak je er te ver in weg en dan rij ik gewoon nooit. Ik denk dat mijn paardje vooral onzeker gaat lopen omdat IK onzeker ben in een natte bak. Zou toch kunnen, niet?
En natuurlijk, een droge bak is altijd véél fijner! :)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:29

Vaak reed ik wel in een erg modderige bak maar paste ik de training aan. Ik deed veel stapwerk en geen galop en ik trainde niet zo lang. Wel gemerkt dat het paard dan (natuurlijk) niet zo fijn loopt als normaal, maar soms moet je het er maar mee doen.
Mijn jonge paard rijd ik niet, daar is ze nog te slap voor.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:40

Wel heel lastig om situaties te vergelijken trouwens, overal liggen compleet andere bodems.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:17

Ik heb laatst met mijn jonge paard (10 x onder het zadel) in een wat natte/zompige bak gereden en die kwam inderdaad aan het glijden. Struikelde een paar keer en zakte weg met de achterhand.
Voordeel was wel dat ze toen besloot om op te letten en ik haar een beetje aan het lopen kreeg. Ze wist na een kwartier ook beter wat ze ermee aanmoest dus ze leerde er ook van.

De baan is nu 3x keer zo nat en ligt vol met plassen en dat vind ik te gek worden ondanks dat ik vind dat een paard zijn lichaam moet kunnen controleren op vrijwel elke bodem. Extremen daar gelaten natuurlijk.

Daarom vind ik het ook zo fijn als ze in de wei aan het rennen gaan met verschillende weersomstandigdheden. Tuurlijk, mijn hart gaat dan tekeer als een dolle want het ziet er vreselijk eng uit, maar ze leren van hun glijers en misstapjes :j

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:25

Ik vind het niks en ga als de bak zo nat is (dus zoals eerder gezegd is, de toplaag draagt niet) naar de binnenbak in de buurt.
Ik denk dat je het risico op blessures verhoogd wordt, door stukjes doorglijden.

@CaPrIoLe: je wilt toch niet dat je paard in een 4-tact gaat galoperen???

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:35

Normaal niet, maar op een natte ondergrond glijdt het achterbeen verder door, terwijl het voorbeen eerder blokkeert, dus als ze dan niet aanpassen gaan ze onderuit. Dat toont trouwens niet zoals een gewone 4-tact, het is wel een echte galop.
Ik zou het zelf niet opzoeken, maar kan me voorstellen dat sommige mensen niet anders kunnen. Dan maar de oefeningen simpel houden en lange lijnen rijden, zodat een paard toch wat beweging heeft gehad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:36

Hangt af van de baan.
De baan bij mijn baas is niet gedraineerd, zwembad, modderig, ongelijk en glad nu.
Onze baan staat wel een laagje water op maar is een eb en vloed bodem en nog nooit mee gemaakt dat die glad of ongelijk werd dus rijden gaat daar prima! (Maar we hebben ook een binnenbaan, dus men rijd meestal daar. :P )

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:40

Maar Chaos, als je een eb en vloed hebt trek je toch gewoon de 'stop' er uit en is ie weer goed?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:42

Ja, maar na 10 jaar liggen gaat die niet zo snel meer leeg. :')
Volgend jaar weer lostrekken ed. :j

boyke3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:43

Het kan zijn dat je paard sneller uitglijd door de modder

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:49

Hier gelukkig geen plassen. Een hele fijne buitenbak :) Maar zodra het echt nat is rijden we er niet in. dat verziekt je bak alleen maar. (Als er plassen in staan dus)

PPeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:43

Wij hebben bij stal een bak op zwart zand. Spekglad dus. Daar rij ik niet in als hij nat is. Mijn paard glibbert ook aan alle kanten en loopt dan echt op eieren. daar kun je niet normaal mee rijden! Helaas is zo'n bak als hij nat is ook direct een week of 3 nat voor het weer wat te rijden is. Sommige stalgenootjes rijden wel, maar ja, die kunnen er niet mee naar buiten of een binnenbak.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:00

Als de bak heel nat is ga ik niet rijden. Ben te bang dat ze uitglijdt.
Als er plassen liggen ga ik longeren. Geen zin in blessures en ze staat niet bepaald
stevig op haar benen dus het risico is er wel

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:04

Wij hebben een bak met duinzand wat dus een beetje regen snel opneemt, beetje natuurlijke drainage.
Maar nu liggen er ook enorme plassen in en zakt hij door. Ik rij daar ook gewoon in. Als ik nu al alles stop kan ik een half jaar niet rijden ongeveer. Hij kan dat best aan, hij tilt lekker die benen op.
Ik galoppeer wel weinig, dat doe ik wel in het bos. (Daar zijn overigens ook plassen en modderpoelen)
Kan hij best aan, en als ik merk dat hij het te zwaar heeft merk ik dat ook.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:27

in het bos vind ik eigenlijk gevaarlijker dan in het zand in de bak.Zand wordt niet glad. In het bos is het modder en is de kans op uitglijden imo groter.