Rustig kunnen buitenrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Rustig kunnen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:20

Ik heb een KWPN merry van 17jaar.

Ik heb haar vanaf haar 4de en ze was redelijk verkeersmak. Alleen trekkers was een groot probleem.
Ik ben jaren geleden met haar uitrijden geweest. (we waren net verhuisd) En we reden langs een boerderij waarvan ik wist dat er geen hond was. Dat is altijd een beetje lastig als zo'n hond uit het niets komt aan rennen met veel kabaal. Ik reed rustig door tot er toch een grote rotweiler luid blaffend op ons af kwam. Mijn paard schrok en maakte een sprong opzij waardoor ze uitgleed en viel. Uit eindelijk alles goed gekomen, maar wel flink de schrik er in. Een klein kindje thuis en wat moet er gebeuren als mij iets gebeurd. Ik lag namelijk onder het paard en toen ze opstond zat ik met mijn voet vast in de beugel. Gelukkig gunde ze me een fractie van een seconde en wist ik lost te komen voor ze het even op een rennen zetten en uiteindelijk stil ging staan en op me wachten.
Ik heb me gelijk veiligheidbeugels aangeschaft om me daar geen zorgen over te hoeven maken. Maar ik durfde niet meer na buiten. Wij wonen aan een hele drukke straat. We moeten daar een paar honderd meter langs dan komen we in een bosje. Ik had al mijn moet verzameld en ben met haar lopend naar dat bos gegaan. Ze was erg zenuwachtig. In heb bosje een beetje rijden, maar ze raakte compleet in de stress toen er ver van ons vandaan iemand aan het wandelen was. Ik werd daar ook bang van en ben toen weer terug gegaan naar huis. Lopend met haar aan de hand. Ook daar heel zenuwachtig doen terwijl wij op het fietspas liepen en er een scooter vlak langs ons reed met behoorlijke snelheid, maar daar gaf ze geen aandacht aan. Dus ja hoe nu verder. Ik heb de kinderen wat groter en wil eigenlijk wel graag weer rijden en dan vooral ook op pad kunnen. Hoe krijg ik nu die zenuwen er weer uit zowel bij haar als bij mij denk ik. Want op zich durf ik wel maar ze doet zo schrikkerig dat ik dat eng vind omdat ik dan denk haar niet meer in de hand te hebben. In de bak kan ik gewoon goed met haar rijden. Helaas heb ik ook niet echt iemand hier of in de buurt die even met me mee rijdt en de meesten willen helemaal niet langs onze straat met een paard.

Iemand goede tips voor mij en mijn paard

dandir

Re: Rustig kunnen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:24

maatje zoeken...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:25

Ken je mensen bij je in de buurt met buitenrijpaarden? Zo ja, ga eens samen met hen op pad. Jij met hun paard, zij met jouw paard.

Nu fokken je paard en jij elkaar alleen maar op, als je al zenuwachtig begint zal je paard je nooit geloven als je zegt dat ze veilig is wanneer je buiten aan de wandel gaat. :)

Ga eerst jezelf weer veilig leren voelen wanneer je buiten bent, met een ander paard dat niet onder de indruk is van jouw angst, en daarna met je eigen paard, bij voorkeur samen met een ander paard waar ze achter kan kruipen als het toch spannend word.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:40

Dat is dus een beetje lastig. Gezien ik hier niet echt mensen met paarden heb. Ik probeer haar nu trailer mak te maken, want dat is ook niet haar favoriete ding zodat ik met haar ergens anders heen kan. Maar ik hoor ook graag andere ideeën. Het enige waar ik bang voor ben is dat als ze ergens van schrikt. Ze meteen zo'n grote reactie geeft. Dan sta ik van het fietspad meteen op straat. In het begin ben ik wel gewoon langs de weg gereden en sprong er in eens een kat uit de sloot. Dan springt ze een meter op zij. Gelukkig kwam er toen geen verkeer aan. En ook voorbijgangers kunnen vaak behoorlijk vervelend zijn door even extra te toeteren. Alles behalve de goede ingrediënten voor een ontspannen rit.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:45

Lastig! Kun je niet vragen of er iemand naast wil wandelen? Blijf ook zelf zo rustig mogelijk, en let op je ademhaling, niet oppervlakkig, maar juist via je buik ademhalen.

Nu blijven jullie elkaar onzeker maken! Ik zou ook aanraden om niet meer alleen buiten te gaan rijden voorlopig, maar als je al weinig maatjes hebt wordt het lastig! Heel veel succes!!

mylanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:46

Ik lees even mee... heb hetzelfde probleem. Mijn paard is al 6 maar heeft eigenlijk te weinig gezien. Veel thuis gereden in onze buitenbak ...ik ben me ervan bewust dat IK degene ben met angst....net als je zegt..kids thuis en wat als.....als ik samen met iemand rijdt gaat het wel veel beter...maar ik heb hier ook niemand in de buurt dus ik neem binnenkort inderdaad de trailer en rijdt naar iemand toe die een schaapmak paard heeft...hopelijk brengt dat wat...succes met het trailermak maken!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:49

Kun je niet meer met haar wandelen? wel in het begin bitje aandoen en snoeppies meenemen. Kun je belonen als er weer iets engs in de buurt kwam en ze toch rustig was. Zou er niet direct op gaan rijden, omdat je aangeeft zelf toch ook met wat zenuwen te zitten. Kunt ook voor de wandeling even lekker longeren of rijden in de bak en dan al wijze van uitstappen een wandeling gaan maken aan de hand?
Hoop dat het helpt.
En wat ik altijd doe als mijn merrie bang is, veel babbelen en het enge ding belachelijk maken en beetje kwaad zijn op der zo van " moet je nu zo erg schrikken van die brommer, dat ding maakt meer lawaai dan iets anders, je bent toch geen veulentje meer hé of wel.... Echt blijven babbelen en als ik me een beetje kwaad maak (gewoon wat streng) dan voel ik me niet bang en kan zij ook niet voelen dat ik wat bang ben.
Pas wel op met babbelen, heb zo eens luidop gezegd: " moet toch geen schrik hebben van die stomme fietser in zijn spannend broekje" Tja die man had dat gehoord en keek vies. Oeps

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:50

Volgende stap na het wandelen en je paard terug wat gewend worden en vertrouwen krijgen is dan rijden met iemand met braaf paardje.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:55

Waarom niet eens wat grondwerk doen met je paard? Het klinkt misschien raar maar hiermee kan je veel dingen oplossen. Zo kan je beginnen met schriktraining aan de loge en dan na verloop van tijd onder het zadel.

Zelf deden wij veel grondwerk met de paarden en nu met Genghis ook en het helpt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:58

Vriendin meenemen, desnoods op de fiets. Als je lekker aan het babbelen bent ontspan je en kan je paard ook ontspannen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:27

Het klinkt misschien allemaal stom ik rij als vanaf jongs af aan recreatief. Maar goed ze is groot en sterk. En ik woon aan een rijksweg. Als ik met haar op de straat wandel en ze schrik erg dan is er geen houden aan natuurlijk. 1 keer heeft ze me de arm bijna uit de kom gedraaid toen ik besloten had het weer te proberen. Ze deed niet zo veel maar ja groot paard kleine vrouw haha. Maar ik neem al jullie adviezen ter harte hoor. En als iemand in de buurt van Twello woont haha
Laatst bijgewerkt door kvulden op 05-10-12 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:33

Wow ik snap dat zoiets wel schrikken zou zijn geweest! Sowieso even iemand zoeken waarmee je een keertje samen mee naar buiten kan. Verder zou ik toch echt het wandelen gaan proberen, ook al is ze heel erg sterk. Het wekt echt vertrouwen voor je paard op als ze ziet dat jij niet bang bent. Als mijn paard ergens van schrok of ergens absoluut niet langs durfde, laat ik hem altijd eerst even rustig worden door gewoon stil te staan. Dan keek hij altijd om zich heen en werd rustig. Daarna naar het object toelopen en hem het laten ruiken (doe maar niet wilde honden :p ) ... Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan met jullie! Geduld en vertrouwen in elkaar hebben. Neem anders ook maar een keer snoepjes mee tijdens het rijden buiten!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:03

Waar kom je ongeveer vandaan? Mag ook per PB.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 17:16

Had ik al vermeld dus kan gerust nog eens hier. Ik kom uit Twello. Bij Apeldoorn/Deventer

AlexZura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:26

Iemand met de fiets mee? Bij mij werkt dat altijd goed, de fiets wordt dan het maatje van mijn paardje en loopt er gezellig achter aan. Als we dan iets "engs" tegen komen blijft ie in de buurt van de fiets!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:35

O sorry..heb t niet gelezen. Maar is een eindje uit de buurt :(

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 17:53

Ook iemand mee fietsen is lastig voor mij te regelen. Mijn oudste is 12 denk ik te jong en mijn man zou bij de kinderen moeten blijven als ik ga rijden haha. En verder die ik zo bedenk zijn allemaal een beetje bang voor paarden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:40

Maatje zoeken is al gezegd(via bokt misschien?) ; iemand die niet de associaties heeft waarvan paard bang wordt. Iemand die blank tegenover de situatie staat. Laat die persoon naast je paard; jij erop lopen of fietsen. Jij brengt veel angst over en ik heb makkelijk praten. Ik ga ook niet alleen naar buiten, want met mijn angst kan ik het voor anderen die mijn paard buiten willen rijden verknallen. Ik vraag anderen met me mee te rijden daardoor wordt iedereen rustig; van het praten met anderen en de paarden van een maatje. Veel succes!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:51

Ik zou dan idd ook kijken voor een maatje, je kan een advertentie op bokt zetten. Als je in de buurt woonde was ik met mn bomproof paard mee geweest.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 10:03

Een oproep voor een maatje met bom proof paard heb ik inmiddels geplaatst. ;-)
Nu hopen op een beetje redelijk weer dit weekend dan ga ik met haar wat grondwerk doen en kijken hoe ze nog over de trailer denkt.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 03:05

kvulden schreef:
Een oproep voor een maatje met bom proof paard heb ik inmiddels geplaatst. ;-)Nu hopen op een beetje redelijk weer dit weekend dan ga ik met haar wat grondwerk doen en kijken hoe ze nog over de trailer denkt.

Zet de kink daarvan in je onderschrift; elke keer als jij wat plaatst, wordt je onderschrift gelezen.
Veel succes!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 09:21

Bedankt voor de tip. Ik denk dat je het zo bedoeld. Nu even kijken of dat ook lukt zo :P

Ik ben gisteren even met mijn paard bezig geweest. Ze was erg onrustig dus niet te lang. Toen ik merkte dat ik onrustig werd ben ik gestopt. We hebben eigenlijk helemaal niet zoveel gedaan. Ik heb haar aan het halster bij ons op het erf wat laten rond lopen en haar daar wat gras laten eten. Ik had mij deze week (was toch ziek) wat ingelezen op het internet voor al over trailer training. En nu ik haar zo observeerde ben ik er achter gekomen geloof ik :) dat ze helemaal niet zo bang is voor bv het verkeer. Ze staat zelf ook aan de straat in de wei, maar dat het meer lag aan het feit dat ik haar bij onze shetlander weg haalde. Als ik met de kinderen met de shetlander bezig ben dan doet ze ook altijd erg wild in de wei. Ik dacht dat ze jaloers was. Nu had ik de shetlander even opstal gezet zodat zij haar niet kon zien (de shetlander blijft wel rustig) Maar ze wordt dan echt heel zenuwachtig en schrikkerig. Ik heb haar er dus even bij weg gehaald en toen weer terug gezet en ze maakte echt een megasprint naar de stal om te kijken of ze er nog wel stond.

Is dit nu een feit van gewoon vaak doen zodat ze merk dat ze wel weer terug mag en de tijd verder uitbreiden? Of heeft iemand anders nog andere tips, want zo als ze gisteren deed alleen maar een beetje bij ons op het erf maakt mij onrustig omdat ik dan bang ben dat ze zich even los trekt en in paniek bv de straat op schiet. Dus ben niet bang voor haar maar voor de gevolgen omdat ze zo paniekerig doet. We hebben de shetlander voor haar gekocht toen we hier een tijdje woonden. Ik denk nu 10 jaar geleden ongeveer.

Ben erg benieuwd op jullie reacties!

Groetjes Kirsten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:04

Lastig punt. Gezien de leeftijd van je merrie heb je kans dat het niet meer gaat lukken om haar echt wat meer los te weken van de shetlander. Je merrie is dus niet zeker van zichzelf (en ook niet van jou) en als dat al jaren zo is, is dat ook vorm van ingesleten gewoonte.
Eigenlijk zul je niet zozeer aan haar moeten werken, maar aan hoe zij jou inschat. Om veilig zonder de shetlander bezig te kunnen zijn moet zij jou als volkomen veilig ervaren en dat betekent dat je vooral aan jezelf, je eigen houding, je eigen handelen, je eigen uitstraling zult moeten werken. Hoe veiliger zij zich bij jou voelt, hoe gemakkelijker je de tijd kunt uitbreiden dat ze bij de shetlander weg is.
Dit is niet gemakkelijk, dus ik zou je adviseren om hier begeleiding bij te zoeken.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:09

Ik denk dat jij en je paard elkaar enorm spiegelen. Jij bang, zij bang en andersom
Zolang jij onzeker ben, zal zij het ook zijn.
En dat is moeilijk hoor, omdat te overwinnen. Hopelijk vind je gauw iemand, met wie samen aan de slag kan

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:24

Ja zo bedoel ik het. Ik hoop ook dat je snel iemand vindt die je hierbij kan helpen/begeleiden.