Paard alleen laden met longeerlijn, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__inge__

Paard alleen laden met longeerlijn, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:18

Hallo,
Mijn paard stapt zonder angst oid op de trailer, echter heeft hij wel steeds even een zetje nodig van de longeerlijn, of hoef je er af en toe alleen maar mee te zwaaien :Y)
Heeft iemand tips hoe ik dit alleen kan doen? Het is me tot nu toe wel steeds gelukt, maar erg soepel gaat het nog niet.
Ik dacht dat ik ooit eens een filmpje van iemand had gezien, die haar paard alleen kon laden met behulp van de lijn.

EllyC

Re: Paard alleen laden met longeerlijn, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:49

De mijne liep altijd mee terug als ik de trailer uitliep.
Ik deed dan de longeerlijn over de voorstang en " trok" hem als het ware in met een bemoedigend klopje op zijn kont. Werkt bij dit paard super.

Ander paardidem op lijn aan andere kant van de trailer vastmaken en op beide wat spanning.
Belangrijk vond ik wel dat ze het zelf doen en alleen bij achteruitgaan de druk van de lijnen ervaren.
Meestal is het dan na een paar x al helemaal niet meer nodig.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:56

Ik gebruik een lang hastertouw, loop het het paard de trailer op, longeerlijn over de voorstang. Dan ga ik de trailer uit en als het paard een zetje nodig heeft sta ik achter het paard.

Dus zeg maar druk op het halster en hand op de kont. zo kan ik ook de stang erachter doen dan weer naar voren op het paard vast te zetten.

Bij minder ervaren paarden samen met een 2e persoon, ik loop de trailer op en blijf bij het paard in de strailer totdat de stang erachter is en maak het paard vast en ga dan de trailer uit.

Indien het paard niet verder wil met rust en handdruk puchen verder te lopen. Indien zij twijfelen de trailer op te gaan helpen door een van de voorbenen op de laadklep te doen, meestal gaan zij dan wel verder de trailer op.

Maar ten alle tijden degene die het paard vast heeft rustig blijven en doorlopen, zeker niet de ingang van de trailer blokkeren. En met rust en geduld bereik je heel veel.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 12:10

Bedankt voor de tips.
hij stapt vol overtuiging de klep op, maar halverwege de klep blijft hij gewoon staan, om zich heen kijken, geen angst of stess gelukkig, maar hij heeft gewoon net even een duwtje nodig. Het is me gister 2x gelukt om hem alleen te laden met lijn, hopelijk lukt het over een tijdje zonder lijn :)