oefeningen in L2 tips aub

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

oefeningen in L2 tips aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 19:44

Hoi bokkers!
ik heb 13 oktober een onderlinge wedstrijd op de manege,
ik werd geplaats bij mijn leeftijdcategorie en ervaring L2
(vorig jaar L1 gedaan en 2e geworden :D )
maar ik kom tegen wat probleempjes aan, ik doe proef 11 van knhs, alleen is hij iets bewerkt.
mijn 1e probleem is: het aanspringen in galop, dat moet tussen h-c en daarna direct bij C een volte 15 meter
alleen in de rechtergalop duurt het aanspringen heel lang dus zit ik pas bij C in galop, en dan krijg ik dus krap de volte,
daarna moet ik van m-f middengalop, dat wil wel alleen daarna krijg ik haar daarna niet meer in een rustige galop, ik moet daarna ook nog wenden van k-b en voor b in draf doorzitten, ze is dan heel heet en ik krijg haar niet rustig de wending in en ik ga over in een veeel te ongecontroleerde draf. dat heb ik ook in de linkergalop alleen daar springt ze in een wip aan. ook wordt de rechter galop heel snel vervolgd door de linker galop, daar zit heel weinig draf tussen waarin ik haar kan kalmeren
mijn probleem is: ze wordt heel heet, hyper en ik wou graag wat tips hebben
over hoe ik haar rustig kan maken
alvast bedankt, xsarinax

hier een deel van het proefje:
12 Tussen H en C Arbeidsgalop rechts aanspringen
13 C Volte 15 meter
14 Tussen M en F Enkele sprongen middengalop
15 K-B van hand veranderen
Voor B Arbeidsdraf
16 Tussen M en C Arbeidsgalop links aanspringen
17 C Volte 15 meter
18 Tussen H en K Enkele sprongen middengalop
19 F-X-C wenden
voor C arbeidsdraf

Rindin

Re: oefeningen in L2 tips aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:47

Jouw vraag is te moeilijk om zo via het scherm op te lossen. We weten niet hoe jij rijdt, hoe het paard loopt, wat er wel en niet goed gaat. Je kunt nooit goede tips geven om in een proef je paard rustig te krijgen, zonder dat je precies weet wat er dan precies fout gaat.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 19:50

ik snap wat je bedoeld, alleen een filmpje kan pas morgen worden gemaakt,

ik rijd voorwaarts aan de teugel, maar verder alles gaat goed hoor maar ik krijg haar niet snel genoeg in de rechter galop, en naar een rustige galop, ze loopt onder me uit, ik heb even geen controle meer in de middengalop. ik bedoel met wat voor oefeningen ik dat kan leren aan mezelf en aan mijn paard. op de volte gaat het bijvoorbeeld heel goed, alleen rechtuit rijden gaat ze er als een speer vandoor

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:19

Verder niemand ? :(

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:26

Hou de middengalop bij het oefenen zo kort mogelijk, dus aanzetten tot middengalop en meteen dieper gaan zitten, knieën iets aanknijpen en terug naar gewone galop. Dus niet doorrijden tot ze een stevige middengalop doet, maar de oefening kort houden. Je hebt dan de korte zijde om haar zonodig nog verder netjes terug aan de hulpen te krijgen.
En oefenen op aanspringen in galop, dus bij geen/onvoldoende reactie meteen meer been geven, als je dan nog geen reactie krijg, dan een tikje achter je kuit erbij. Direct belonen zodra ze in galop gaat. Eenmaal in galop, dan weer terug naar draf en zodra ze weer stabiel voelt, opnieuw aanzetten in galop.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:29

Tja, ik zou zeggen oefenen, oefenen, oefenen... Ik heb deze proef toevallig afgelopen zondag nog gereden, en de lijnen in deze proef maken mijn paard ook erg heet. Ik had vooral moeite met de laatste lijn (F-X-C wenden) vanwege het feit dat mijn paard meteen denkt dat er gechangeerd moet worden en hier nog ontzettend druk van wordt. Ik heb dit stuk van de proef op een gegeven moment gewoon tig keer achter elkaar gereden totdat mijn paard snapte dat het ook rustiger kon ;) Blijf vooral zelf rustig, niet teveel met de hand inwerken wanneer je paard heet wordt. En aan je galop blijven werken! Succes!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:31

In plaats van bij H beginnen te voorbereiden op de galop, misschien al je paard/pony bij E attent maken?

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:32

Misschien eerst goed oefenen voor je aan een wedstrijd meedoet, aangezien de wedstrijd al volgende week is?
Natuurlijk hoeft niks perfect te gaan en kun je tegen dingen aanlopen, maar als je nu al weet dat je paard moeilijk in de rechtergalop aanspringt en dat je daardoor de volte niet goed kunt maken, kun je daar beter eerst goed op oefenen.
En als je paard hyper en heet is, probeer dan te oefenen op de rust.
Succes. :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:33

voor die voltes 15m in galop, probeer het zo vroeg mogelijk in de hoek te doen, dan heb je nog een paar passen voordat je die volte moet maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:48

Ik denk dat dit niveau nog iets te hoog is voor jullie. Ga hieraan werken tijdens je les. En start deze wedstrijd L1 of rijdt hem en dn zie je vanzelf waar je aan moet werken.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 20:39

Heel erg bedankt voor jullie tips!! Ik ga oefenen met aanspringen en de rust. En idd het is nog een te moeilijke.proef. Alleen als.ik.aan de L1 zou meedoen zat ik tussen de 9 jarigen met een pony.dat correct aan de teugel wordt gereden.terwijl.zij niet eens weten wat.dat is. Beetje oneerlijk ;p Ik ga ook nog even mijn proefje rijden tijdens mijn prive les zodat mijn instructrice even kan beoordelen. Bedankt alleemaal!!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:22

Als je paard heet wordt vd middengalop doe deze dan niet.
Beter 1 x een 5 krijgen en de rest van je proef rustig kunnen rijden.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:58

Kwa oefenen met middengalop. Je rijd de lange zijde op, paar passen verruimen en dan een volte 10 meter bij E/B daarna weer een paar passen verruimen en in de hoek weer op een volte 10m nemen. Als je dit thuis oefent wordt het wel beter want op de volte moet ze wel terug komen. al is een week wel erg krap. Succes! ;)

Janiinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:36

Goed gaan oefenen in tempowisselingen, paar passen vooruit en weer terug zoal op de lange zijde als op een volte!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:16

wow het ging vandaag super goed!! ze luisterde super, ze gedraagde zich zoals ik wou en er was goed verschil in de middengalop, daarna kon ik haar ook snel weer rustig krijgen. heel blij met dit resultaat!!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:20

Goed zo! Hoe heb je de middengalop geoefend, wat was het meest effectief?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:30

ik heb eerst op een volte want dan kan ik haar sneller terug nemen, en met meer controle. pas daarna ben ik weer op de hoefslag gegaan en gewoon normalen galop gedaan en wat rechtsom nog een mini probleempje is dat ze haar achterhand naar binnen doet. na een tijdje heb ik dat onder de knie alleen met middengalop doet ze het weer. dus ben ik gewoon weer normale galop gaan doen. pas toen dat goed ging deed ik middengalop zoals het moet in de proef en dat ging prima, maar ik heb hier sinds dat ik dit topic geopend heb mee geoefend en ik zie duidelijk resultaat!. er was veel meer ontspanning en ze werd niet zo heet als in het begin. :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:00

Nou keurig hoor!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 20:04

bedankt! ik heb er heel erg mijn best op gedaan dus ben blij met dit resultaat! :o

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 20:09

o ja ik heb nog wel even een vraagje, ik moet tussen e-b lichrijdend mijn teugels op maat maken, daarna doorzitten. moet je dan direct als je klaar bent met je teugels al weer doorzitten, of moet dat gewoon bij B. of maakt het niet uit? alvast bedankt!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:01

In de proef staat "E-B Halve grote volte in arbeidsdraf en teugels op maat maken en daarna doorzitten", dus dat moet je uitvoeren tussen E en B, dus zodra je teugels op maat hebt, en vóór de B, weer gaan doorzitten.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 19:22

nou ik heb goed nieuws allemaal! ik ben 2e geworden! het ging niet helemaal super maar blijkbaar vond de jury het wel goed gaan. het enige waar is slecht op heb gescoord was het wijken ( een 5 en een 6) de rest waren 7ens en 8ten. ben heel trots op m'n superpaardje!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:02

Netjes hoor, gefeliciteerd!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:06

Dank je wel!