Tips voor trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_VR

Tips voor trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 19:41

hoihoi,
Zaterdag ga ik even oefenen met Otje op de trailer te krijgen voor de aankomende jacht.
Vorig jaar hadde we met de heen weg de trailer langs de muur gezet en liep er zo in. Toen we terug gingen
stond de trailer 'los' dus vrij. (wel aan de auto)
En ze wou er niet in.
Dus ik ga zaterdag oefenen, tips?
Groetjes :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Tips voor trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:46

niet omkijken/twijfelen. Gewoon zelfverzekerd doorlopen en als dat niet werkt dan is het afhankelijk van wat je paard doet hoe je het gaat oplossen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:49

Ik heb vaak zat problemen gehad met het laden van mijn shetlander.
Lokken met snoepen, met poep schep heb onder zijn kond duwen, trekken...
Uit eindelijk een longeerlijn aan trainer vastgemaakt, om pony heen gedaan,
ik met pony standvastig heen gelopen en zodra pony aarzeld hup vol in touw hangen zodat ze niet de kans
krijgen om stil te staan. Als ze lopen gelijk zelf ontspannen en longeerlijn ook. Als ze erin staan natuurlijk belonen!
Wat ook helpt is voor deurtje open doen zodat ze niet in een donker gat hoeven te stoppen.
Na 3 week hoefde ik nog maar de longe te pakken en meneer stond er al netjes in :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:51

Twee mensen die elkaar een hand geven, en dan zo achter het paard aandrukken.
Zo gaat mijn paard makkelijker in de trailer.
Maar het is natuurlijk het beste als je jouw pony kunt leren zelf erin te lopen. :D
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-10-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 20:00

Iets erachter houden werkt niet bij Otje. Ze is een flinke fries en trekken,duwen werkt niet bij haar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:10

Zelf er van overtuigd zijn dat ze er in gaat en dan vooral met goede timing veel belonen als ze de goede kant opgaat.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:16

rustig blijven en de tijd nemen. Het moet geen vervelende ervaring worden... Pas stoppen met oefenen als hij erin is geweest.

velvetd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:32

Misschien in de achteruit zetten, vinden ze niet leuk.
werkte bij mijn paard wel.

Er recht voor gaan staan, maakt niet uit hoeveel meter er vanaf.
Dan vooruit lopen tot ze niet meer verder wil, wanneer ze niet meer
verder wil ga je 10 meter achteruit lopen. Dan probeer je het weer.
Net zolang tot ze erin staat. Ook wanneer ze op de klep staan,
wil ze niet meer verder ga je weer achteruit. Ook wanneer ze er niet
helemaal instaat, gewoon weer achteruit. Mijn paardje werd er gek van
en liep uiteindelijk zo achter me aan de trailer op. Dan goed belonen.
Niet gelijk de eerste keer de klep dichtdoen, gewoon open laten
en er weer aflopen wanneer jij dat wil, dus voordat zij eraf gaat.

En dit zo een paar keer doen.

(:

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:53

www.2moons.nl is de oplossing! op een paard vriendelijke manier het paard leren dat de trailer niet eng is.
bij 2 moons zijn tegenwoordig ook leerlingen in opleiding die al vakbekwaam zijn om je te helpen.. dus misschien een goedkope optie?

succes!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:57

Mijn grote heeft dit ook een periode gehad.. was best lastig en kreeg hem er gewoon niet in, niet met bezem, met achteruitlopen helaas ook niet. Bij hem werkte destijds alleen een kruisje maken van 2 longeerlijnen achter hem.. en op t juiste moment kruisje aanspannen.. inmiddels associeert hij trailer met leuke dingen dus hij staat er op voor ik kan knipperen met mijn ogen:)

Het achteruitlopen heb ik mooie filmpjes van gezien met monty roberts op youtube. Is wel een aanrader om te proberen hoor!

velvetd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:33

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:41

yup die bedoelde ik :)

cali78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:42

Ik ben nu ook al 2 maanden bezig met trailerladen, zeker 4 x in de week vooral voor een wedstrijd of les doe ik het haast iedere dag omdat ik anders bang ben dat hij op de dag zelf dus niet te laden is want hij is ontzettend onvoorspelbaar.
Nu wilde ik dus ook graag zelf leren laden in plaats van met iemand erbij die dus zelf de klep snel omhoog moest doen anders ging hij er weer snel uit. Ik deed/doe het op de Parelli manier. Een 2 paards trailer, ik sta aan de andere kant (dus niet voor hem) met halstertouw en hield die vast maar niet te strak af en toe wat druk en dan weer los en met de zweep zachtjes tikken op de kont of flanken dus ook van achter druk aanhouden, in de trailer is "rust" en lekker appeltje krijgt hij daar. Maar goed nu doe ik het op een iets andere makkelijkere manier en ook dat ik zelf de stang kan doen etc. Ik heb de longeerlijn vast aan zijn (touw)halster dan ga ik aan zijn kant naar voren in de trailer haal de lijn door een stang aan de voorkant en laat hem via de andere kant teruggaan en hou hem daar vast en trek hem weer af en toe strak en ga weer met mijn zweepje druk geven zodra hij dus de trailer ingaat haal ik de lijn strakker natuurlijk. Hij heeft nu veel minder kracht om mij mee te trekken etc. En nu hij erin staat hou ik de lijn strak (als hij trekt dus niet continu strak) en kan ik hem laten staan als ik de balk erachter doet maar mocht hij gaan hangen (wat hij nog niet gedaan heeft) dan kun je hem gewoon laten vieren. Dus balk erachter, even aaien of borstelen, appeltje. Dan 10 min en laat ik hem er weer uit. Je moet het echt bijna iedere dag doen dan went hij er sneller aan maar rij ook zo'n 1 keer in de week met de trailer want hij moet weten dat dat er ook bij hoort. Want die van mij ging na een trailerrit toch weer tegensputteren om weer terug naar huis te moeten maar op deze manier gaat het wel beter!

quattuor

Woonplaats: In een vreemd dorp dat spijtig genoeg Reet heet (België) :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:43

mijn vriendin heeft menpaardjes en als de paardjes er niet in willen gebruikt ze een klein waterpistooltje :) <<)

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:34

Ceriadwen schreef:
Mijn grote heeft dit ook een periode gehad.. was best lastig en kreeg hem er gewoon niet in, niet met bezem, met achteruitlopen helaas ook niet. Bij hem werkte destijds alleen een kruisje maken van 2 longeerlijnen achter hem.. en op t juiste moment kruisje aanspannen.. inmiddels associeert hij trailer met leuke dingen dus hij staat er op voor ik kan knipperen met mijn ogen:)

Het achteruitlopen heb ik mooie filmpjes van gezien met monty roberts op youtube. Is wel een aanrader om te proberen hoor!

vind je dat een mooi filmpje?
vind je het paardvriendelijk? ik denk dat het nog aardiger kan..
dit paard moet wel erg hard achteruitlopen... is wel blessuregevoelige manier.. en niet alle paarden pikken dit..
bij dit paard is het een probleem met de klep, gelukkig kunnen deze mensen draaien in de trailer als je dus een kleinere trailer hebt krijg je je paard er nu niet meer uit want achteruit springen kan hij niet..

pas op met wat je denkt te zien en wat er daadwerkelijk gebeurd..

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:37

Inderdaad rustig blijven, zelfverzekerd, niet twijfelen en vooral niet verwachten dat 'het wel weer mis gaat'.
Bij vrij veel problemen qua trailerladen is dat een (mede-)oorzaak.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:42

Ik heb ook geschreven dat het bij de mijne niet werkte. Het principe is wel mooi. Hoe de uitvoering is moet je denk ik omheen kijken en op je eigen gevoel gaan. Bij de mijne werkte alleen nog het kruisje van 2 lijnen achter zijn billen en de belofte dat we naar de Veluwe gaan. Maar goed, mijn paard neemt ook alleen zijn bit aan als ik monatoetje zeg dus tsja.. is een beetje verknipt denk ik.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:45

Het probleem van trailer laden wordt veroorzaakt door de eigenaar.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:49

Mwah daar denkt mijn paard toch anders over. Ik kan echt heeeeel enthousiast die trailer inlopen, en dan loopt mijn paard heeeeeel enthousiast mee, totdat ie op de klep staat en bedenkt dat ie toch liever wat anders gaat doen.

En ik doe niets anders als anders want de welsh van mijn dochter rent die trailer op ( iedere trailer die ze ziet of dat ie nou voor haar is of niet) en mijn jonge paard stapt er ook zonder enige issues op. Tis de grote die met zijn hoef naar zijn voorhoofd wijst en zegt, JIJ bent gek... nu niet, vandaag niet, morgen niet.. ga dr zelf maar in staan.

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:12

Ariebren schreef:
Het probleem van trailer laden wordt veroorzaakt door de eigenaar.

wat heeft de persoon die dit topic aan heeft gemaakt hier nu aan?
wat als het paard bij de vorige eigenaar door de klep is gezakt?
of lang in een file heeft moeten staan?
of als veulen bij zijn moeder is weggehaald en in een trailer is vervoert?

kom gewoon met opbouwende kritiek of tips.. of doe helemaal geen moeite..

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:21

Laden zonder druk en moeten, dat werkt bij ons paard tenminste
Ga oefenen voordat je echt op pad moet, een keer of 2 per week.

Is jou paard bang of is het meer een kwestie van niet willen?