Paard buiten bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DennisXXL

Paard buiten bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 19:24

Hoi iedereen!
Ik heb een halfjaartje geleden een superlieve 3 jarige gekocht. Hij is super lief maar buiten is hij wel wat schrikachtig echt absoluut niet sterk ik rij hem regelmatig ook zonder bit buiten. Hij schrikt gewoon van takken enzo en het maakt ook niet zo'n verschil uit of je met meerdere paarden rijd of alleen. Ik ben er zelf ook niet bang van maar het is wel lekkerder buiten rijden als hij wat minder schrikachtig is.
Maar nu reed ik laatst buiten en hij was al wat schrikachtig en toen was ik rustig aan het stappen en opeens flipt hij bokken stijgeren enz en dus viel ik eraf. Ik niks ergs maar mijn pony rende dus weg. Ik over de zeik en in paniek en gelukkig vond ik hem wat lateren zo naar huis gereden.
Ik ben er niet bang van geworden maar weet iemand wat ik kan doen om hem iets relaxter te maken in het bos?

Thanks!!!

brendavd

Re: Paard buiten bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:29

mischien kan je zo'n schriktraining doen, mischien word hij dan minder bang van alles?
en hij merkt je spanning nu ook doordat je bang bent geworden zal hij ook meer schrikken van alles
probeer anders wat grondwerk zodat hij weet dat hij in je kan vertrouwen en jij de leider bent.
hoop dat t help !

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 19:35

Ik ben er zelf niet bang van geworden alleen bang dat hij in paniek de weg op zou rennen zonder ruiter.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:23

Je paard is jong, een kleuter nog. Dus het is niet zo gek dat hij wat schrikachtig is, daar kan hij best overheen groeien. Sommige paarden blijven echter schrikachtig, dat zit dan in het karakter. Hij moet wel leren om bij jou te blijven. Mijn paard was oorspronkelijk ook zenuwachtig. Ik heb veel met haar aan de hand gewandeld, ook door het bos. Wel een half jaar lang! Toen ze dat ontspannen kon doen, ben ik erop gaan zitten. Toen was ze direct weer erg gespannen (want weer nieuw), en heb ik haar weer geleerd om te ontspannen. Veel mensen zeggen dat je zelf heel rustig moet blijven (ontspannen adem halen of zingen bijvoorbeeld) maar bij mijn paard werkte het juist als ik extra alert bleef zodat zij de indruk kreeg dat ik 'in control' was. Andere paarden moet je flink aan het werk zetten zodat ze geconcentreerd op jou blijven. En uiteindelijk stap ik nog steeds af als mijn paard begint te flippen (bijvoorbeeld schapen op een plek die zij niet verwacht haha). Sommige mensen zeggen dat je 'dat nooit mag doen', maar op deze manier heb ik een samenwerking gevonden mijn paard. Zij heeft gemerkt: als ik iets ECHT heel eng vindt, dan leidt mijn baasje me erdoor heen. Want hoe bang mijn merrie ook is, ze blijft altijd braaf bij me (stokstijf, dat wel). Kortom, allerlei verschillende oplossingen, afhankelijk van het karakter van jouw paard werkt het ene beter dan het andere.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:17

je paard bezig houden zodat hij ook niet de kans krijgt om dingen te zoeken waar hij van kan schrikken :)

Lena_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:04

Hoi iedereen! ik zit met een dillema. Ik heb 8 weken geleden een paard gekocht heel lief in de omgang etc. Alleen ben ik slecht voorgelicht als leek. Nu zit ik met een heel lief paard alleen hij schrikt regelmatig van takken emmers die over de grond heen waaien. De eerste keer toen ik erop ging zitten thuis heeft hij mij eraf gegooit en de tweede keer toen ik erop ging zitten ging hij rodeo met mij rijden. Niet heel leuk al zeg ik het zelf. Nu rijdt een vriendin er op van mij daar gaat het best goed. Maar zei heeft natuurlijk 10 jaar langer rij ervaring. Moet ik mijn paard nu gaan verkopen? wat vinden jullie van deze situatie?...wat zouden jullie doen? toch weer proberen om erop te gaan???

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:48

Dag Lena, goede vraag, maar je kunt beter je eigen topic starten in plaats van dat je een nieuwe vraag stelt in de topic van een ander. Succes!

Marpastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 01:19

probeer toch zo ontspannen mogelijk te rijden, en zelf niet rondkijken of er
iets "engs" is :)