wat moet je doen met een hangend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

wat moet je doen met een hangend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 19:00

Vanwege een paar opmerkingen in een ander topic dacht het dat het wel interessant zou zijn om een discussie te starten. Wat doen jullie met een hangend paard? Dus je loopt de stal in, daar staat een paard aan zijn halster te hangen, hoe grijp je dan in?

Ik heb namelijk altijd geleerd dat je hem meteen een trap/klap op/tegen/onder zijn kont verkoopt(desnoods met een bezem ofzo), zodat ie weer naar voren springt en de schrikreactie 'onderbreekt'..

maar daar werd nogal negatief op gereageerd.

doe ik het dan fout?

barst los. :).

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:01

Los maken lijkt me een verstandigere optie.. Paarden kunnen zich ontzettend lelijk 'verhangen'
Mits je eigen veiligheid niet in gevaar komt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:03

Je moet ten eeste goed oppassen dat je er niet achter komt, als hij losschiet knalt hij zeer hard achteruit, soms zelfs over de kop.
Maar het hangt er van af waarom het paard het doet, sommige zijn echte die hards en doen het om los te komen, die mag je een trap onder hun kont geven, maar heel vaak komt het door angst, dan zal je het paard gerust moeten stellen.

Losmaken gaat meestal niet omdat er heel veel kracht op het touw komt te staan, een paniekhaak krijg je dan ook niet los, bovendien leer je het paard dan: hangen =los.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:04

Nouja, trappen..
als een paard in paniek raakt, ja dan moet je er echt alles aan doen em weer naar voren te krijgen.
Maar gewoon als hij een beetje ``hangt`` gewoon rustig eerst ee tikkie op zn kont en als hij niet luisterd.. ja, dan verder;)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:06

Me ten eerste afvragen hoe een paard ín zijn stal aan zijn halster kan hangen? :Y) Proberen los te maken is een eerste optie maar dat kan heel moeilijk zijn, daarom ben ik meer voorstander van halsters en touwen die gewoon breken. Daarnaast maakt het nogal een verschil of het paard dat elke dag doet en het een 'gewoonte' is geworden of dat het dier ergens van schrikt en weg wil vluchten. Als hij het elke dag doet dan krijgt ie van mij een bezem of een voet tegen zijn kont, schrikt ie dan proberen los te maken of bidden dat er iets knapt... (als dat niet gaat dan alsnog proberen het paard naar voren te krijgen)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:07

LyannevH schreef:
Nouja, trappen..
als een paard in paniek raakt, ja dan moet je er echt alles aan doen em weer naar voren te krijgen.
Maar gewoon als hij een beetje ``hangt`` gewoon rustig eerst ee tikkie op zn kont en als hij niet luisterd.. ja, dan verder;)

Een stout paard mag best een trap, dat geven ze elkaar ook, ik heb het dan over expres doen.
Een angstig paard zul je moeten leren vast te staan, daar komt geen geweld aan te pas.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:13

Ik zou me afvragen waarom hij nog niet uit z'n halster is. Mijn paard krijgt alle halsters zelfstandig af :+ Oók de strakke ja.

Maar goed, hij staat nooit vast behalve op de trailer. Als hij daarin wil gaan hangen doet hij maar. Kan 'ie lekker met z'n gat op de stang.

kleinvosje

Re: wat moet je doen met een hangend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:15

Ja, die van mij krijgen ook van achter een mep om ze naar voren te krijgen. Een echt hangend paard krijg je van voren niet los, tenzij je het touw doorsnijdt, en dan krijgt het paard een rotvaart naar achteren toe met alle gevolgen van dien. Dus ja, van achteren laten schrikken zodat ze naar voren springen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:18

Koper schreef:
Ik zou me afvragen waarom hij nog niet uit z'n halster is. Mijn paard krijgt alle halsters zelfstandig af :+ Oók de strakke ja.

Maar goed, hij staat nooit vast behalve op de trailer. Als hij daarin wil gaan hangen doet hij maar. Kan 'ie lekker met z'n gat op de stang.

Nou, als je de klep opendoet, kan hij wel eens onder de stang terecht komen, heb ik een keer gehad met medepassagier in de trailer, stond mooi buiten en had een blessure aan z'n schoft.

En ik ken een paard wat achterover sloeg met hangen die z'n schoft had gebroken.
kleinvosje schreef:
Ja, die van mij krijgen ook van achter een mep om ze naar voren te krijgen. Een echt hangend paard krijg je van voren niet los, tenzij je het touw doorsnijdt, en dan krijgt het paard een rotvaart naar achteren toe met alle gevolgen van dien. Dus ja, van achteren laten schrikken zodat ze naar voren springen.

Of gewoon geruststellen, dat werkt bij mijn paard. :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:19

Voor geruststellen moet je meestal bij het hoofd gaan staan, als je ernaast staat en het touw/de musketon knapt, en die komt in je gezicht, ook niet fijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:22

MirandaFuego schreef:
Koper schreef:

Nou, als je de klep opendoet, kan hij wel eens onder de stang terecht komen, heb ik een keer gehad met medepassagier in de trailer, stond mooi buiten en had een blessure aan z'n schoft.

Dat is dus de reden dat die klep helemaal niet open gaat voordat de kettingen/touwen van het halster af zijn. Heb inderdaad één keer meegemaakt dat zodra de klep omlaag ging hij zich uit z'n halster wurmde en volgas achteruit ging, onder de stang door. Wasnieleuknie. Dus daarom eerst de voorkant los, bij beide paarden als er twee in staan, en pas daarna de achterkant open.

Geruststellen niet bij het hoofd maar naast de schouder of flank, met je hoofd en schouders in dezelfde richting als die van het paard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:24

Ik stel hem gerust met mijn stem, dus hoef niet heel dichtbij te staan..dat helpt al.

Koper, ik wilde eigenlijk mijn paard eruit halen maar de verkeerde kwam naar buiten..die moest 'gewoon' blijven staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:26

Bedoel je dat het ene paard nog verder zou reizen na het uitladen van jouw paard?

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:31

Moeilijk, ik zou hem toch proberen los te maken.
Ze kunnen er ernstig last van hun nek van krijgen.
Op zijn kop geven zou ik niet doen.
Ik heb ook een keer iemand gezien die een paard een klap met de bezem op zijn kont gaf.
Dat paard schrok daar van en nam een sprong naar voren en sprong met zijn hoofd keihard tegen de muur.
Hele lip gescheurd, heel zieilg.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:47

Koper schreef:
Bedoel je dat het ene paard nog verder zou reizen na het uitladen van jouw paard?

Nee ik was op wedstrijd en ik wilde mijne er eerst uit halen, maar zodra de klep openging ging de ander hangen, brak het touw en schoof onder de stang door.. ;(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:49

Da's niet best... jammer dat je dat zo hebt moeten meemaken, dat doe je nu vast anders dan...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:52

Koper schreef:
Da's niet best... jammer dat je dat zo hebt moeten meemaken, dat doe je nu vast anders dan...

Dat andere paardje deed soms een beetje domme dingen... :+
En het blijft lastig dat soort dingen, als ik het van tevoren had geweten had ik die er wel eerst uitgehaald, maar het is toch vrij normaal er één tegelijk uit de trailer te halen.
Maarja, dat soort dingen gebeuren nu eenmaal met paarden, het blijven toch aparte gevallen.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:02

in eerste intantie paard loszetten als de voorgeschiedenis er mee bekent is, anders voor de zekerheid een paniekhaak bevestigen..., die paniekhaak zou losmoeten schieten tijdens het hangen.
Maar als het hangen al bezig is, dan proberen touw lostemaken Als het touw niet muurvast zit of proberen paard naar voren te krijgen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:12

meganx schreef:
in eerste intantie paard loszetten als de voorgeschiedenis er mee bekent is, anders voor de zekerheid een paniekhaak bevestigen..., die paniekhaak zou losmoeten schieten tijdens het hangen.
Maar als het hangen al bezig is, dan proberen touw lostemaken Als het touw niet muurvast zit of proberen paard naar voren te krijgen.

Mijn ervaring met paniekhaken is dat ze klem zitten met hangen en losgaan als je het helemaal niet wil. :+

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:19

ja, ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt. :oo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:27

MirandaFuego schreef:
meganx schreef:

Mijn ervaring met paniekhaken is dat ze klem zitten met hangen en losgaan als je het helemaal niet wil. :+

En dat ze nogal zwaar zijn, als in een blok metaal aan je paard z'n hoofd :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:33

Koper schreef:
MirandaFuego schreef:

En dat ze nogal zwaar zijn, als in een blok metaal aan je paard z'n hoofd :+

Mijn vorige paard had ze gelijk open.. :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:36

Ik zeg, gewoon lekker laten hangen.

Het paard moet erachter komen dat hangen niet de oplossing is.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:37

Ja toch, als je paard het prikkeldraad in rent ook lekker laten liggen, komt er vanzelf achter dat dat niet de oplossing was... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:39

Een paard die extreem hangt losmaken dmv touw doorsnijden is echt levensgevaarlijk. Je schiet dan echt een wild projectiel de ruimte in. Dat moet je alleen maar doen als er de ruimte voor is en dan nog is het gevaarlijk want je paard kan lelijk over de kop gaan. Strobalen neerleggen wil nog wel eens helpen als je die voor handen hebt.
Het paard moet naar voren, dat kan door te laten schrikken maar soms wil een bezem in de kont ook nog wel helpen. Maar soms lukt dat echt niet.