Spring/Dressuurlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilonka_96

Spring/Dressuurlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 16:41

Ik zat net even online te kijken en toen zag ik dat je apart dressuur en springlaarzen (leer) kon kopen.
Is alleen de grip en/ofof hoogte anders bij dressuur en springlaarzen? Maar ik heb ook "lange" springlaarzen gezien. [foto 3]
Wat me wel opvalt is dat er bij springlaarzen veel meer verschillende kleurtjes zijn en dat de enkel smaller is, maar waarom kan je die dan niet bij de dressuur aan? (bij wijze van spreken) :')
En ik zag op Adeline's twitter dat ze nieuwe[foto 4] springlaarzen had (een tijdje geleden), maar zou ze die dan alleen gebruiken om te springen of ook voor dresuur. Dilemma :Y)

In het kort, wat is nu eigenlijk het verschil tussen spring en dressuurlaarzen kwa gebruik?

Deze laarzen lijken best wel op elkaar, maar de een is een dressuurlaars [foto 1] en de ander een springlaars [foto 2].

1. Afbeelding 2. Afbeelding 3. Afbeelding 4. Afbeelding

Bedankt als je reageert en het wss iets duidelijker maken van deze vraag :D!

uniquexx

Re: Spring/Dressuurlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:26

ik heb zelf een paar dressuur laarzen, petri perfect. en eenpaar spring laarzen petri cambridge.
mijn dressuur laarzen zijn verkeerd aangemeten, dus die zaten me echt niet lekker. wel merk ik dat ik mijn voet iets beter kan uitdrukken in die dressuurlaarzen en ze zijn wat stugger. Toch vind ik de spring laarzen stukken fijner, het leer is soepeler en heb ze niet lang in hoeven lopen. Wat mij ook erg goed bevalt is de rits in de springlaars, maar die zitten ook in bepaalde modellen dresssuur laarzen.
(dit zijn mijn ervaringen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:36

Over het algemeen is de contrefort hoger bij dressuurlaarzen en is bij springlaarzen de enkel wat nauwer aangemeten. Hoewel springlaarzen gemiddeld genomen wat soepeler zijn dan dressuurlaarzen, hangt dat veel af van het model en leer dat je kiest. Er zijn ook dressuurlaarzen die boterzacht zijn.

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:48

Dressuurlaarzen hebben vaak een hogere boog en kunnen tot in je knieholte worden aangemeten, misschien dat springlaarzen soms iets minder hoog worden aangemeten, om dat je been 'krommer' is bij een springzadel en een hele lange laars dan in je knieholte knelt.
Springlaarzen zijn over het algemeen wat soepeler, de originele dressuurlaarzen (petrie bijvoorbeeld) zijn erg stijf of sommige modellen zelfs verhard aan de buitenkant. Met springen kan een stijve laars in de weg zitten.
Dat de laars smal is bij de enkels komt alleen door de rits, een laars zonder rits kan niet zo smal zijn, omdat je er anders gewoonweg niet in komt.
Tegenwoordig hebben ook de meeste dressuurlaarzen een rits en/of veters en zijn ze in verschillende kleuren verkrijgbaar, het is maar net wat je mooi vindt en of je liever rijdt met een soepele of harde laars.
Je kunt dus rustig met een laars als model 3 en 4 (is het zelfde model, petrie coventry) voor dressuur gebruiken.
Een paar jaar geleden gaf men bij de dressuur de voorkeur aan een mooie lange laars, meestal zwart zonder allerlei frutsels als veters en ritsen. Tegenwoordig maakt het niet zo veel meer uit volgens mij.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:01

Dressuurlaarzen zijn hoger, ook aan de binnenkant. En ze zijn iets stugger voor een fijnere beenligging.
Omdat je met springen kortere beugels hebt is dat leer meestal iets soepeler. Als je iets er tussenin zoekt kun je beter een springlaars nemen en de boog aan de buitenkant hoger laten maken.

Ilonka_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 15:41

Okee, heel erg bedankt heb hier zeker iets aan gehad en het is nu duidelijk! :)