kosten voor les

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovepieff

kosten voor les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 16:13

Hallo bokkers!

Ik heb een vraagje waar ik het zelf erg moeilijk vind om antwoord op te bedenken, het verhaal luidt:

Afgelopen week kreeg ik een berichtje van me oude buurmeisje ( en in vroegere jaren goede vriendinnetjes,zij is nu 23 en ik 18)
Zij moet van haar fysiotherapuit 1x in de week of 2weken gaan paardrijden voor haar rug.
Dus logisch dat ze naar mij toe kwam om te vragen of ze met mijn paard een basislesje van mij kan krijgen of een buitenritje ofzo kan maken.
Met alle liefde natuurlijk en ik vind het ook gezellig.
Maar ik moet hier wel tijd voor vrij maken en er naar toe rijden(benzine geld).
Dus wat is een redelijke prijs voor zo'n dagje met mij mee naar stal..Ik heb zelf namelijk sinds jaren geen les meer dus ik vind het moeilijk om in te schatten wat een normale prijs zou zijn....

Jullie enig idee?
Zou me erg mee helpen :D

X Roos

ingvdh

Re: kosten voor les

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:17

je moet sowieso naar je paard toe, dus benzinegeld zou ik niet eens durven vragen.
als het echt een goede vriendin was zou ik niets vragen of het aan haar overlaten.

ik denk niet dat ze een hele dag om het paard moet hangen van de fysio, maar dat ze je helpt poetsen, rijden en naverzorgen. Die tijd ben je ook kwijt als je het zelf zou moeten doen, ik zou dan alleen een kleine vergoeding vragen voor begeleiding en gebruik paard.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:11

Ik denk dat ze bedoeld naar het meisje toe rijden met de trailer? In dat geval gaat het een duur lesje worden!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:13

Zoek eerst even goed uit hoe het zit met aansprakelijkheid. Zéker as je er geld voor vraagt (dan roepen verzekeraars heel snel: oh, commercieel, moet je niet hier zijn, doei...) en zéker bij iemand die kennelijk om medische redenen op je paard klimt. Wat als het verergert, bv?

lovepieff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 22:58

Het klopt dat ik natuurlijk zowieso naar stal moet, maar zij had ook naar een manege kunnen gaan elke week en lessen moeten betalen...
ja ik had inderdaad gezegd van aan welk bedrag zat jij te denken, maar dat liet ze aan mij over....
dat met die verzekering is inderdaad ook een goeie. Want ik weet eigenlijk ook niet of het alleen stappen of ook de rest is.

Alvast bedankt op de reacties

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:06

Ik zou me eerst afvragen kan ze rijden?
Verder zou ik dan gewoon vooral als het misschien regelmatiger word een ''contractje'' op stellen dat het op eigen risico is

Ik zou zelf gewoon een klein bedragje vragen 10 euro voor n uur ofzo?
Ik bedoel je staat ook je paard af

Kan ze niet rijden zou ik het helemaal niet doen mits je een beginners paard hebt en ervaring met beginners les geven hebt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:17

Ik zou helemaal niets vragen, als je iemand hier nu mee kan helpen moet dan tegenwoordig overal maar voor betaald worden.? Bosje bloemen, flesje wijn is toch al genoeg.?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:19

Heel eerlijk zou ik me daar niet eens aan willen wagen. Bedoel het is dus eigenlijk een therapie voor haar. Ik weet niet wat voor problemen ze heeft lichamelijk maar ik vraag me af of je er zelf wel verstandig aandoet en haar niet beter kan door verwijzen naar iemand die daar ervaring in heeft en dus ook geen manege.
En dan misschien eventueel wel je paard ter beschikking stellen maar ik zou persoonlijk toch eerst maar eens dieper in gaan op het hoe en waarom. Want als de fysio dat aanraad neem ik aan dat het ook belangrijk is dat het op de juiste manier gebeurt en een rondje hobbelen niet direct haar insteek is.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:52

ik zou tegen haar zeggen dat hobbelen op jou paard met als risico een verkeerde houding in dr rug niet is wat haar fysiotherapeut bedoeld :)

_Yours

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:01

denk dat kijken wat voor jouw gevoel het beste is..
Een paar keer kijken of het uitkan :D
en als het allemaal goed is dan ben ik net als Elco eens.

naomipjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:55

Bij mij op de manege kost 1 les 20 euro voor volwassenen 18+

Batman_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:19

ik dacht dat mijn vrouw iets van 20 euro betaalde voor een rij les.
Maar nu ze van stijl vranderd is kost het echt veel meer -O-

lovelylaulau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:40

20 euro lijkt mij ook een mooi bedrag....xxx

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:24

20 euro lijkt mij een beetje te hoog gegrepen aangezien TS niet gediplomeerd is ;)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:28

20 euro lijkt me ook te veel, €10 als je er echt iets voor wil hebben (had t persoonlijk met alle liefde gratis gedaan, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken)

x_dwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:04

Ik zou 10 euro ook realistischer vinden :)

RichardN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:26

10€ lijkt me ook prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:09

LenaBaars schreef:
20 euro lijkt me ook te veel, €10 als je er echt iets voor wil hebben (had t persoonlijk met alle liefde gratis gedaan, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken)

Toch vraag ik me af waar TS het op baseert om er geld voor te vragen.
Je gaat toch wel naar je paard (benzinegeld is dus niet relevant) en ik denk dat TS zich heel goed af moet vragen wat ze ECHT te bieden heeft, behalve dat paard om erop te zitten/rijden. Zeker omdat er een medische insteek is, zou ik daar heel voorzichtig mee zijn.
Het feit dat je zelf al in geen jaren meer les hebt gehad, is ook geen voordeel.

Mijn tip zou zijn: ga samn met je vriendin les nemen van een goede instructeur. Goed voor je vriendin, goed voor jou en goed voor het paard.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:37

@Ikke: je gaat natuurlijk wel naar je paard, maar je hebt er zélf minder lol van, want je kan immers zelf niet gaan rijden. Of je moet daarna nog rijden. Sowieso ben je er meer tijd mee kwijt dan je normaal bent, als je daarna gaat rijden. Misschien zou ze anders op die dag niet gaan, dat weet je immers ook niet? Als het paard braaf is en je er makkelijk iemand anders op kan zetten, waarom niet?
Ik denk dat ik een tientje zou vragen oid. Maar dan wel ook echt lessen :). Je kan de basis vast wel uitleggen, mocht dat uiteindelijk te weinig blijken dan kan je wel weer verder kijken of ze op een manege verder lest oid.
Ik geef zelf ook lesjes, heb geinformeerd bij de verzekering en zolang het niet mijn hoofdinkomen word is het geen probleem qua aansprakelijkheid. Ik vraag daar dus ook een bijdrage voor. De kinderen die ik les geef zijn jonge kinderen, heb een superbraaf paard en de lessen zijn vrij losjes ingericht, maar wel op leerbasis. Soms een keer een buitenrit, maar niet vaker dan 1 keer in de maand ofzo.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:43

zou zeggen bosje bloemen is goed genoeg, het is al rot dat ze last van dr rug heeft en jij hebt je paard toch al staan.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:46

ik zou mij er niet snel aan wagen...(kan ze uberhaupt rijden? want anders gaat ze maar mooi lessen op de manege)

kan ze wel rijden dan zie ik dit soort dingen meer als een vriendendienst of schakel voor jullie beide een instructeur in wat ikke ook al zegt.

Heeft zij voordeel van en jij ook (en dan wellicht overleggen wie/wat betaald met de lessen). Daarnaast is het wel de bedoeling dat ze het goed leert! zeker als het medisch is...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:53

Kan ze rijden en is jouw paard geschikt voor dit soort werk? Ik ben ook heel erg gebaat bij mijn rijden, maar artsen en fysio's verschillen daarover nogal van mening. Het enige waar ze echt van overtuigd zijn en waar ze allemaal (en het zijn er nogal wat inmiddels) op hameren is dat ik echt niet moet vallen. Op de manege rijd ik dus op een behoorlijk stabiel paard met heel fijne gangen voor mijn rug. Dier kan altijd schrikken en ik kan altijd vallen, maar probeer dus wel de risico's zo laag mogelijk te houden...
Daarnaast is het juist met rugproblemen belangrijk dat je een instructeur hebt die ziet hoe jij je lijf gebruikt. Zo kreeg ik op een gegeven moment telkens pijn in mijn schouders, ik overcompenseerde blijkbaar ergens. Mijn instructeur heeft toen weer even iets kritischer naar mij gekeken en zag dat ik verschil had in de druk op mijn linker en rechterbeugel. Nu ik daarop let, heb ik geen pijn in mijn schouders. Ik had mijn vriend (ook ruiter) en paardrijdende vriendin ook al eens gevraagd op mijn houding te letten, maar zij zagen niets bijzonders..

mmk58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:15

Het ligt er denk ik ook een beetje aan wat de strekking van de vraag is. Is het haar bedoeling om gewoon een keertje kennis te maken met het paardrijden om daarna bij een manege te gaan rijden, als het haar leuk lijkt of is het echt haar bedoeling dat je haar regelmatig les gaat geven. Daarbij natuurlijk ook de vraag of je daar genoeg ervaring en kennis voor hebt, zeker omdat je vriendin rugproblemen heeft.
Als je met auto en trailer naar haar toe moet zou ik (zeker als het eenmalig is) geen vergoeding vragen, tenzij ze een eind uit de buurt woont, dan hooguit benzinekosten.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als het de bedoeling is dat je haar echt les gaat geven op jouw paard en dat dan een regelmatig terugkerend iets is. Dan zou ik een kleine vergoeding vragen van hooguit een 10 euro voor een uur (zonder de eventuele benzine kosten).