rijden met outdoorschoenen, bergstein van boerenbond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

rijden met outdoorschoenen, bergstein van boerenbond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:38

Omdat mijn schoenen weer kapot zijn voor het werk, ben ik opzoek naar anderen, en omdat niet zo veel tijd heb even bij boerenbond gaan kijken ipv ruiterzaak. Helaas hadden ze niet wat ik wilde (gewoon leren schoenen om mee op stal rond te lopen en te rijden, icm chaps) maar wel mooie outdoor/wandelschoenen van bergstein. Zaten erg fijn, mooi flexibel en ook duidelijk meer steun dan de schoenen die normaal heb. Doordat ze wat hoger zijn qua zool, ook beter waterdicht, en ik denk ook warmer straks als het echt koud gaat worden. Heb de schoenen even tegen mijn huidige schoenen gehouden, en ze zijn net zo breed, en hebben en hakje dus qua beugels moet het niet uitmaken, als dat al is met maatje 37.

Maar nu de maar, de onderkant is dus vrij grof qua profiel. Zal je hiermee kunnen rijden of dat te stroef?

Zijn een beetje hiermee te vergelijken: Afbeelding

Qua stalwerk en lopen lijken ze mij zeker veel fijner, maar moet er ook wel wat mee kunnen rijden. Wat zijn julie ervaringen of ideen hierover?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: rijden met outdoorschoenen, bergstein van boerenbond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:54

Ik heb dat ook wel een tijdje gedaan, maar had niet genoeg gevoel in de beugel naar mijn zin. Niet prettig dus. Met een spoor is het ook niet erg handig.

Ook moeten je beugels breed genoeg zijn en veel stijgbeugels zijn dat net niet voor dit soort schoenen. Bovendien zit er nauwelijks genoeg hak onder om tegen doorschieten te beschermen, dus dan zou zo'n endurance-beugelkorf misschien wat zijn.

Ik rij nu 's winters hiermee: Dat gaat perfect :j http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... sourceid=0
Wel wat lomp maar heerlijk warm en waterdicht, ook voor in de stal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:41

Ik rij al eeuwen met bergschoenen en chaps, mij bevalt het prima. Doorschieten, smalle beugels of stroef heb ik nooit wat van gemerkt, ik vind het een uitkomst. En de stevigheid naast het paard vind ik buitengewoon prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:43

Die nu op oog heb, zijn net zo breed als huidige, dus dat zou qua beugel of sporen heen verschil moeten maken. Gaat bij vooral om het werken en lesgeven, maar moeten wel geschikt zijn mee te rijden.

Die laarzen, geven die wel voldoende steun echt hele dag op te moeten lopen/staan, dus van 8 tot 18 uur ongeveer?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:50

haike schreef:
Die laarzen, geven die wel voldoende steun echt hele dag op te moeten lopen/staan, dus van 8 tot 18 uur ongeveer?

Nee dat denk ik niet. Ze zijn prima, maar ook wel zwaar dus na zo'n tijd krijg je er denk ik last van.

Als het echt om die aantallen uren gaat ben je denk ik idd beter af met bergschoenen :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:45

schoenen van scapino raden ook veel mensen aan om mee te rijden. van Mountain Peak.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:41

ik heb dezelfde schoenen, voor naast het paard zijn ze ideaal, ook om lekkere boswandelingen mee te maken met de hond overigens.
Ik heb er maar 1x mee gereden, ik vond het zelf niet zo'n succes. Het zijn behoorlijk hoge zolen dus je beugels moeten al 1 of 2 gaatjes langer en ik heb er weinig gevoel mee betreffende de beugels en het aandrijven.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:47

Ik heb ook veel met bergschoenen gereden.
Ik vind het heerlijk vooral in de wintermaanden.
Heb het merk Hanwag..

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:48

Ik heb die laarzen van Rije in korte versie, beetje model rijschoenen: http://www.muckboots.be/detailfiche.cfm?Id=7
Ik vind ze even goed zitten als andere stalschoenen! Ik heb er ook al mee gereden en dat ging prima.
Toen ik ze pas had (dag nadat ik ze gekocht had), heb ik ze aangedaan om aan de inkom van een wedstrijd te gaan staan. Ik heb er toen dus een hele dag op rondgelopen (of gestaan, iig zonder veel zitten) en ik had nadien totaal geen pijn of last van mijn voeten (wat ik anders wel snel heb na een dag voornamelijk rechtstaan).

Hiermee kan je dus perfect lesgeven, stallen doen en ook rijden. En ze zijn nog makkelijk schoon te maken ook!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:03

Ik rijd ook zonder problemen met bergschoenen. In mijn geval ook Hanwag aangezien dit merk bij mij het beste zit. Ik heb het liever dan rijden met laarzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:06

Iedereen bedankt voor de reacties!

Heb met schoenen uit beginpost geprobeerd te rijden, vond de zolen echter te dik waardoor erg weinig gevoel had, en ze dus teruggebracht.

Juleke, wat is er zo 'anders' aan die rijschoenen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:10

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:21

haike schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties!

Heb met schoenen uit beginpost geprobeerd te rijden, vond de zolen echter te dik waardoor erg weinig gevoel had, en ze dus teruggebracht.

Juleke, wat is er zo 'anders' aan die rijschoenen?

Wat bedoel je met 'anders'? In vergelijking met die outdoorschoenen of in vergelijking met 'gewone' stalschoenen?

In vergelijking met de traditionele stalschoenen zijn ze gewoon veel makkelijker aan en uit te doen (geen veters). Vaak heb je met dat soort schoenen dan dat ze vrij los zitten of niet goed aansluiten, maar dat valt met deze schoenen heel goed mee. Daarom vind ik ze zo ideaal.
Ze zijn in het algemeen wat zwaarder uitgevoerd dan de meeste 'gewone' jodphurs. De zolen zijn bijvoorbeeld iets dikker,maar toch valt er nog goed mee te rijden.
Ik heb ze wel alleen nog maar aangehad op buitenrit, ik heb nog niet geprobeerd ze aan te doen voor dressuur- of springwerk.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:51

Maris schreef:
schoenen van scapino raden ook veel mensen aan om mee te rijden. van Mountain Peak.

Die heb ik al jaren. 5e paar nu. Ik rijd er ook mee, nooit problemen mee gehad. Chaps erover en rijden maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:07

die heb ik ook, al zijn nu mijn hielen(van de schoen)wat kapot.
heb er 2 jaar bijna dagelijks op gelopen.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:12

Sandrina schreef:
Maris schreef:

Die heb ik al jaren. 5e paar nu. Ik rijd er ook mee, nooit problemen mee gehad. Chaps erover en rijden maar!

Heb deze ook een tijd gehad, ideaal! Ik kon er de hele dag op lopen en met rijden geven ze veel steun rond je enkel. Een spoor eromheen doen valt dan wel weer tegen..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:57

Anoniem schreef:
die heb ik ook, al zijn nu mijn hielen(van de schoen)wat kapot.
heb er 2 jaar bijna dagelijks op gelopen.

Dan hebben ze nu hun geld wel hebben opgebracht. Tijd voor een paar nieuwe!