Zo vlug kon ik hier geen topic over vinden.
Allereerst, ik rijd zelf geen wedstrijden heb noch slechte ervaringen met jury's.
Toch vroeg ik mij af, zijn juryleden zich bewust van cognitieve biases (denkfouten, vertekeningen)?
Wordt er tijdens de jurycursus hier aandacht aan besteed?
Om een aantal voorbeelden van biases te noemen (op Wikipedia staat een hele lijst, maar dit zijn enkele relevante):
- Anchoring – the tendency to rely too heavily, or "anchor," on a past reference or on one trait or piece of information when making decisions (also called "insufficient adjustment") (Voorbeeld: eerste oefening gaat niet goed, tweede oefening gaat super maar jurylid blijft hangen in vorige beoordeling en geeft een 6 i.p.v. een 8 of; vorige deelnemer had een uitstekende proef waardoor de "normale" proef als minder wordt beoordeeld)
- Attentional Bias – the tendency of emotionally dominant stimuli in one's environment to preferentially draw and hold attention and to neglect relevant data when making judgments of a correlation or association. (Voorbeeld: jury voelt zich vrolijk, geeft hogere cijfers, of andersom)
- Halo-effect - a cognitive bias in which our judgments of a person’s character can be influenced by our overall impression of him or her (Voorbeeld: jury vind combinatie leuk, of het paard etc. en beoordeeld daardoor positiever)
Met andere woorden: wordt juryleden geleerd objectief te zijn? Worden zij bewust gemaakt van mogelijke (onbewuste!) denkfouten?
Zo niet, accepteert iedereen dit? Of ss het een onderdeel van de sport?
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Groetjes,
Saskia
.
.