Dekens slecht voor een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Dekens slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 13:14

Ik las ergens dat dekens juist niet goed zijn voor een paard en dat je hem dan berooft van zijn warmtecirculatie, ik twijfel nu dus om dekens te gebruiken. Toch vind ik het een raar idee om in de winter na het rijden haar geen deken om te doen en ben ik toch bang dat ze dan wel ziek wordt ondanks dat ik dit gelezen heb dat dat juist niet zo is en dat een paard het juist koud krijgt met een deken op en hij zelf dan zijn haren niet rechtopstaand kan doen om het warm te krijgen. Heb nog nooit dekens gebruikt(wel zweetdekens maar geen regen en winterdekens) maar ben wel van plan deze winter veel te rijden dus wat moet ik nu doen? Alleen een deken op na het rijden of hele dagen een deken omdoen? Wat is beter?
p.s(ze hebben een inloopstal maar staan er niet zo vaak in, staan liever buiten)

Speedster

Re: Dekens slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:40

Wat dekens betreft zul je de meest uiteenlopende meningen te horen krijgen. Er is niet 1 goede manier. Die van mij heeft alleen een regendeken op de hele winter en dat is wat voor ons werkt. Hij heeft het niet koud en blijft prima op gewicht. Hij maakt wel wat minder wintervacht. Onder een regendeken kan een paard echt zijn vacht nog wel omhoog zetten, misschien alleen niet op de plaatsen waar de deken op de huid leunt, zoals de schoft en de bovenkant van de kont. Dat is tenminste mijn ervaring, dat is wat ik zie gebeuren. Anderen zweren juist bij dekenloos of scheren en een dikke deken op. Ook dat kan best werken. Wat ik wil zeggen is dat het belangrijk is dat je blijft kijken naar je paard. Heeft hij het koud of juist te warm, valt hij af, heeft hij last van zijn wintervacht? Als je niet zomaar iets toepast omdat het op internet staat, maar altijd blijft kijken of het werkt voor jouw paard, kun je dit altijd nog aanpassen en uitvinden waar jouw paard het goed op doet en waar jij je prettig bij voelt.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 09:18

Speedster schreef:
Wat dekens betreft zul je de meest uiteenlopende meningen te horen krijgen. Er is niet 1 goede manier. Die van mij heeft alleen een regendeken op de hele winter en dat is wat voor ons werkt. Hij heeft het niet koud en blijft prima op gewicht. Hij maakt wel wat minder wintervacht. Onder een regendeken kan een paard echt zijn vacht nog wel omhoog zetten, misschien alleen niet op de plaatsen waar de deken op de huid leunt, zoals de schoft en de bovenkant van de kont. Dat is tenminste mijn ervaring, dat is wat ik zie gebeuren. Anderen zweren juist bij dekenloos of scheren en een dikke deken op. Ook dat kan best werken. Wat ik wil zeggen is dat het belangrijk is dat je blijft kijken naar je paard. Heeft hij het koud of juist te warm, valt hij af, heeft hij last van zijn wintervacht? Als je niet zomaar iets toepast omdat het op internet staat, maar altijd blijft kijken of het werkt voor jouw paard, kun je dit altijd nog aanpassen en uitvinden waar jouw paard het goed op doet en waar jij je prettig bij voelt.

Dank je wel voor je antwoord ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:24

Ik ben pas begonnen nadat 1 van mijn paarden echt drastisch afviel in de winter. Met een deken gaat het prima. Nu staan ze allemaal onder de deken omdat het bovendien ook handig is, minder vachtontwikkeling (ik scheer niet), en ik heb er minder vaak een verkouden.
Ik vind echter wel dat je de eerste jaren jonge paarden geen deken op moet doen om een sterk imuunsysteem te ontwikkelen (want paarden worden echt nogal lui/kleinzierig (bah regen bah!) van dekens). Zelfde als met babies, als je die altijd veilig bacterievrij zou houden, heb je na een paar jaar een kind dat niet meer naar buiten kan.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:40

Ik denk dat veel mensen ook een deken opdoen zodat het paard een dunnere vacht krijgt / houdt dan een volle wintervacht. Het nadeel van zo'n dikke vacht zijn bijvoorbeeld het vele zweten dat ze doen als je ze gaat rijden, het poetswerk en misschien kan iemand er nog meer opnoemen.

Volgens mij maakt het niet zo veel uit, als je maar consequent bent. Dus als je ervoor kiest om dekenloos te gaan, moet je ook echt dekenloos gaan zodat het paard een goede wintervacht kan ontwikkelen. En dan natuurlijk zoals hierboven ook al staat goed opletten of je paard het niet toch te koud heeft en heeeeeel goed uitstappen na het rijden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:59

ja is wel slecht voor je paard, lees dit maar eens: http://www.mansour.nl/nieuws/75-dekens-bewegingsstal

Vorige winter heeft mijn paard door omstandigheden dekens om gehad en het resultaat was dat hij pas in juni begon met het kwijtraken van de wintervacht en daarna een tijd met kale plekken heeft rondgelopen omdat de deken op een paar stukken de haren verstikt had.
Daarbij was er een stuk van de manen weg door de deken dus nee voor mij geen dekens meer. Iedereen heeft wat mij betreft de vrijheid om wel dekens te gebruiken maar ik heb een jong paard en die mag van mij gerust een dikkere vacht krijgen. In de winter borstel ik ook niet te veel om de werking van de vacht niet te verstoren.
Als je toch dekens wilt gebruiken, bezuinig dan niet op maat en pasvorm want anders zul je zien dat na een poosje je paard slijtplekken gaat vertonen op de borst of drukplekken op de schouders. Je kunt dus het beste de wat duurdere dekens kopen, deze zijn vaak wel beter. Verder moet je dan goed opletten dat je bij koudere temperaturen dikkere dekens gebruikt en zodra het even warmer is weer dunnere. Je bent er dus behoorlijk druk mee. En dat terwijl je paard van nature heel goed bestand is tegen grote temperatuur wisselingen, maar dat verstoor je door wassen, borstelen (van je paard) en gebruik van dekens.
Wat ik ook een groot nadeel vind van dekens, is naast dat ze duur zijn, je ook behoorlijk druk bent om de boel een beetje schoon en droog te houden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:17

De vacht van een paard ís een deken.Ze hebben helemaal geen deken nodig,mits ze een goede wintervacht hebben en niet geschoren zijn.
Maar sommige mensen voelen zich prettiger als hun paard met heel slecht weer een deken op heeft.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:20

Speedster schreef:

HELEMAAL mee eens!

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:21

De vacht van een paard is beter dan een deken ;) Het heeft heel wat meer functies!

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:24

Ik heb een eigen pony gehad, heb ook nooit dekens gebruikt en vind het heerlijk. Als ik zie hoe stalgenoten aan het sjouwen waren met verschillende dekens was ik blij dat die van mij lekker dekenloos was. Mijn pony was een warmbloed en had ook een mooie wintervacht (niet zo'n teddybeer als je geregeld bij fjorden of shetlanders ziet). Als ze na het rijden flink had gezweet heb ik haar goed drooggeborsteld. Nooit problemen mee gehad. Daarnaast bij anderen ook veel problemen gezien met dekens. Kapotgebetn dppr door andere paarden, snel slijtageplekken, paarden met extreme jeuk door de deken en je sloopt eigenlijk het vermogen van je pony om zich op natuurlijke wijze te laten beschermen door de wintervacht. Helemaal tegen het gebruik van dekens ben ik niet, maar helaas worden ze vaak op een verkeerde manier gebruikt.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:35

Mijn Fjord heeft nooit een deken opgehad en dit ging altijd fantastisch.

Nu ze ouder wordt (22) begint ze last te krijgen van de nattigheid en kou. Vorig jaar was ze zoals altijd dekenloos maar met de aanhoudende regen in de herfst en winter (24/7 buiten, geen schuilstal, in de winter 's nachts naar binnen) kreeg ze echt last.

Ze wilde niet meer eten, stond te bibberen en was op haar huid, in haar liezen en oksels helemaal koud. Ze liep erg stram en was bloed chagrijnig. Toen heb ik al mijn principes opzij gezet en haar een regendeken opgedaan. Wát een verandering! Ze werd weer haar oude zelf en was lekker warm en soepel.

Dit jaar ben ik in september begonnen met een regendeken en vanaf volgende week gaat de 150 grams op. Als het nog kouder wordt doe ik 220 grams, hoger dan dat ga ik niet.

Lang verhaal kort: ik denk dat 80% van de paarden die een deken op hebben prima zonder kunnen. Maar er zijn uitzonderingen, zoals mijn oude Fjordje, die écht baat hebben bij een deken.
Ík voel me niet alleen lekkerder als mijn paard met dit baggerweer een deken op heeft, zíj ook! Dan maar pamperen, ik wil nog zo lang mogelijk met haar doen.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:11

Ik wil niet dat mijn paard dik in haar vacht komt en wil haar ook niet scheren dus staat ze onder deken zodat ze niet te veel vacht aanmaakt.
Je moet dan natuurlijk wel goed opletten dat je de juiste deken op het juiste moment erop legt en niet met 10 graden een 300 grams op legt en met -15 een 0 grams.
Maar zolang je weet wat je doet heeft een paard er absoluut geen last van.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:15

ik denk inderdaad dat je hier veel verschillende meningen over zult horen

ik gebruik wel dekens
voor mn 2 fell pony's omdat ze anders enorm in de wintervacht komen en ik dat lastig vind met rijden ed
en voor mn kruising omdat hij in de winter gewoon veel afvalt en een extra laagje goed kan gebruiken
ik heb in de 4 jaar dat ik dit nu doe nog nooit problemen gehad dat ze langer in de haren blijven zitten of wat dan ook

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:20

ik heb een irish cob van 3,5 die gewoon stil staat en die gaat de winter gewoon weer in met dekens. ze heeft alleen een dak en maar lage zijmuren in haar schuilstal, dus qua warmte doet de stal niets en wind tegen houden ook niet. Nou zitten we hier in de ardenne op een ietsje hoger gelegen stuk en in de winter kan het behoorlijk koud worden en gevoels tem. is hier dan erg laag. Ik heb haar een winter zonder dekens gehad en toen viel ze wel degelijk af, vorig jaar heeft ze met dekens gestaan en is ze helemaal niet afgevallen, dus dit jaar gaan we weer gewoon de winter in met een extra jas.
Mijn mini gaat ook met dikke dekens de winter door, dus het is een persoonlijke keuze + aanpassing op de leefomstandigheden van je paard.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:24

Die van mij staat wel onder een deken. Mijn merrie is gewoon heel gevoelig. De eerste nacht dat het wat kouder was heeft ze gelijk een kou gevat omdat we 's avonds hadden gereden en daarna geen deken op heeft gekregen. Ze stond de andere ochtend gelijk te proesten. Het paard van mijn zus staat juist onder een deken omdat ze lastig op gewicht blijft en heel snel invalt. Het is per paard verschillend, en ook maar net waar je je prettig bij voelt
.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:25

Ik denk idd dat je veel verschillende antwoorden zult horen net als dat er verschil tussen paarden zit.
Bij ons staan alle warmbloed paarden zonder deken , krijgen ook amper een wintervacht maar als het erg hard regent dan krijgt 1 van de merries een deken op voor de regen. Dit omdat ze niet tegen regen kan en echt gevaarlijk wordt naar andere paarden. Maar nogmaals ieder voor zich net waar paard en ruiter zich prima bij voelen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:26

Mijn arabier gaat net zo goed zonder als met deken.
Hij krijgt een goede wintervacht.
Soms scheer ik hem en krijgt hij dekens op, dat is wel meer werk, bovendien heb ik er een shet bijlopen die dekens eet.
Hij heeft wel een goede stal waar hij inkan.
Als je een korte vacht wil houden moet je een deken opdoen.
Maar voor de kou zelf is het normaal gesproken (bij de meeste paarden) niet nodig.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:31

Ik ben geen voorstander van dekens. Maar vorig jaar moest ik wel want ze viel af en kreeg het niet meer warm, ondanks dat ze echt meer dan genoeg ruwvoer kreeg.
Ik heb haar vandaag weer onder een deken gezet, ze valt nu al weer terug en ze is stijf, ondanks dat ze ook nu weer genoeg (en goede kwaliteit) ruwvoer krijgt. Ze staat dag en nacht buiten zonder schuil plek, en ze gaat snachts weer op stal als het land het niet meer aan kan. Een buiten stal.. De jaren daarvoor had ik ze altijd zonder deken, dus je kan het beste kijken naar hoe je paard het doet..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:39

wat speedster schrijft is helemaal correct. Er is geen juiste manier wat betreft dekens of geen dekens. Alles hangt af van je paard, de huisvesting en hoe vaak/intensief je ermee aan de slag gaat.

Mijn eerste paard had alleen een zweetdekentje. Die mocht een dikke wintervacht krijgen, ging alleen 's nachts op stal bij vorst en kon verder vrij in en uit lopen. Die kreeg alleen een dekentje op transport na een les. Maar ik reed ook max 2x/week in de winter en ze was altijd mooi droog tegen we thuis waren. Dus waarom meer dekens...

Mijn huidige paard wordt minimaal 4x/week gereden en wordt zonder dekens een echt bolletje wol. Zij ondervind echter last van haar wintervacht: snel zweten, sneller buiten adem, kortom conditieverlies ondanks opbouwende trainingen. Ik hou er persoonlijk niet van om een dikke winterdeken op een nat paard te leggen (en ja na een uur is ze nog nat) of een nat paard weer buiten te zetten, dus ik scheer m'n paard. En leg dus dikkere dekens op. Ik krijg er een fris paard voor in de plaats dat na een uur nog steeds niet van ophouden weet. 5 minuten met een dikke wollen deken is voldoende om zelfs de plek onder het zadel in extreme gevallen te doen drogen en daarna kunnen de dikke dekens weer op. Overdag kan ze nog steeds buiten met haar vriendjes.

Ook bij oudere of zieke paarden vind ik het niet meer dan normaal dat wanneer ze moeite krijgen et zichzelf warm te houden je ze hierbij helpt door een deken op te leggen.

Andries24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 01:11

is idd ook afhankelijk van het paard(zoals hierboven staat) of je wel een deken op doet.
mijn oudere volbloed krijgt straks een 300 grams op omdat hij anders helemaal invalt.
bij de andere 3 is het op zich niet nodig die doen het zonder ook prima

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:11

Mijn verzorgpaard heeft nu ook al een deken op, en is nu ook al geschoren. Hij had het altijd erg warm met z'n vacht, die ook al vrij dik was. Hij vindt het ook fijn om geschoren te worden, dan staat hij te gapen en te slapen. Ook is hij een stuk vrolijker, en fijner te rijden. Ik denk dat het ligt aan wat voor paard je hebt, en wat je ambities met het paard zijn. Zonder deken is natuurlijk wel het makkelijkst, want ik zit nu al vaak genoeg in een dilemma hoeveel grams ik hem nu op moet doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:14

De beste deken is inderdaad de vacht, is de vacht niet goed genoeg dan kan een deken noodzaak zijn.

paardjelovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:48

Mijn pony's staan ook veel liever buiten, ook als het sneeuwt.

Als ik gereden heb doe ik altijd de zweet deken op, laat hem even in mijn tuin lopen want in de wei gooien ze hem er toch weer af.

Ik weet nog niet wat ik ga doen met de regen/winter deken. De wintervacht gaat bij ons al erg vlot, dus misschien laat ik de pony's wel even zo staan zonder deken.
Mijn paarden hebben niet zo snel een wintervacht, dus die doe ik vooral wel een deken op!

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 20:19

wow wat veel antwoorden nu(had al een tijdje niet meer op dit onderwerp gekeken :o ) ja zijn idd vele verschillende meningen over.

Ik weet alleen niet hoe het moet na het rijden, als ik intensief met r heb gereden en ze zweet met een dikke wintervacht, wil ik dr dan wel even een zweetdeken opdoen maar dan durf ik em bijna niet meer af te halen omdat het dan tegen de avond is en dan staat ze vanuit de deken in de kou, dat is niet goed toch? Hoe doen jullie dat? Als ze gewoon buiten staan 24/7?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:21

Goed uitstappen zodat paard rustig ademt en dan gewoon de wei op :) ik gebruik zelfs geen zweetdeken.