Mijn oude merrie staat in een rusthuis. Ze heeft alleen een extreem gevoelige schoft en manenkam. Ze heeft heel snel wonden daar. Dus met dekens is dat een drama. Maar ze valt in de winter toch wat terug in conditie dus een deken is toch wel nodig. Zeker als het weer zo'n strenge winter wordt.
Vorig jaar heb ik verschillende dekens gebruikt en een schoftbeschermer. Maar toen ontstonden wonden achter haar schoft en op haar manenkam. Ik heb een deken geprobeerd die verder naar voren zat; druk op de schoft dus weer een wond. Onderdekens zonder bontjes wil ik het al helemaal niet over hebben.
Dus ik zit nu ernstig te denken wat te doen.... Zelf maar creatief doen en een heel stuk schapenwol/fleece erin naaien? Maar een dik stuk wol geeft ook weer druk dus ik zou even niet weten hoe dat aan te pakken.
Wie heeft hier ervaring mee en hebben jullie tips?
Alvast vriendelijk bedankt. Groetjes, Roos
mirgino
Geplaatst: 02-10-12 13:02
er zijn dekens met uitgesneden schoft, vaak gebruiken ze deze bij westernpaarden. misschien is dat iets voor jouw paard?
rugby
Geplaatst: 02-10-12 13:08
Heb je al eens een deken van horse ware geprobeerd? Mijn pony had er ook heel erg snel last van. Heb nu dekens van horse ware en nooit meer last gehad.
meerhofh
Geplaatst: 02-10-12 13:16
Mijn paard had ook snel drukplekken bij de schoft, maar met horseware dekens gaat perfect!
AaronYve
Geplaatst: 02-10-12 16:17
Ik heb nu ook een horseware en een kieffer die perfect zitten. Maar je hebt van die deken waar de schoft eruit is gehaald, ook handig voor paarden met een hoge schoft. Zal ze eens opzoeken Dit is er eentje maar die bedoelde ik eigenlijk niet: http://www.hogeschoftdeken.nl/
Bravura
Geplaatst: 02-10-12 19:42
Een juiste maat Weatherbeeta geeft geen druk op de schoft als het paard met zijn hoofd naar beneden staat. In het nieuwe model zit zelfs een speciale schoftbescherming. Ook raken de WB niet achter de schoft als ze nieuw of al ouder en vaker gewassen zijn. Ze verschuiven niet en beschadigen de manen niet. Gebruik hier al 30 jaar Weatherbeeta. Zijn niet goedkoop maar kijk eens bij Reitsport Cuxland, die hebben nu aanbiedingen. Mooiste is natuurlijk passen. Ze mogen voor ruim liggen, als de ruglengte maar precies klopt. Ze hebben tussenmaten. Meten van hals/schoft aanzet tot aan staartwortel. Zie site van Weatherbeeta.com
Nouvel
Geplaatst: 06-10-12 10:50
De waterdichte dekens van Dominick zijn glad gevoerd en liggen heel mooi los op de schoft, misschien is dat een optie?
keona
Geplaatst: 06-10-12 10:53
mirgino schreef:
er zijn dekens met uitgesneden schoft, vaak gebruiken ze deze bij westernpaarden. misschien is dat iets voor jouw paard?
Bedankt voor de reacties! Ik ga eens kijken voor die westerndekens (grappig want dat heeft niets met de rijstijl te maken). Wat zijn goede (thuis)winkels voor deze productgroep?