afspenen, maar hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

afspenen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 19:34

ik heb een veulen van 5 maanden oud.
hij is al vrij zelfstandig. Als ik met moeders ga rijden dan roept ie even en is daarna rustig.
hij blijft dan ook lekker in de wei wachten tot moeders terug komt.
De dierenarts was vandaag voor het enten en zei dat het goed was om af te gaan spenen, omdat moeders het moeilijk heeft kwa gewicht.
niet dat ze mager is, maar het vergt wel veel van haar.

Nu zit ik met het afspenen.
Hij kan in de wei naast de moeder, samen met een tinker, die nu alleen staat sinds 2 dagen.
echter ben ik bang om uitbreken, omdat moeder en zoon naast elkaar staan.

ik heb ook de mogelijkheid om hem op stal te zetten, maar als hij dan nr buiten gaat ziet hij ook weer zijn moeder.

Daarbij wordt ik volgende week geopereerd en heb ik geen zicht op hoe het gaat,.
ze worden wel verzorgd en in de gaten gehouden, maar ik kan de moeder niet rijden of zelf in de gaten houden.
Ik lig zowiezo 4 dagen in het ziekenhuis en kan minimaal 6 weken niet rijden
wat is wijsheid in dit geval?

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:41

Ik zou dan nog even wachten tot je na de operatie het zelf in de gaten kan houden...het beste is gewoon samen met het andere paard achter het draadje en de moeder apart, mits je andere paard het veulen al gewend is natuurlijk. En dan bijvoorbeeld als je er bent eerst een paar uurtjes proberen en zo opbouwen...

Maar het beste blijft altijd als je ze dan toch opsplitst zover uit elkaar zetten dat ze ook niet elke keer elkaar horen....geen kennis / tijdelijk opfok in de buurt?

Anoniem

Re: afspenen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:44

kan hij niet naar de opfok? dan heb je er even geen ''zorgen'' met de operatie ook, dat is ideaal, kan hij ook gelijk met leeftijdsgenootjes opgroeien en elkaar opvoeden, dat is natuurlijk altijd het beste :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 19:49

het veulen en het andere paard zijn niet gewend aan elkaar. ze kennen elkaar van de weides naast elkaar.
opfok zou kunnen. echter is het veulen waarschijnlijk al verkocht en gaat rond nov/ dec weg. en opfok werkt vaak met lange contracten.
ik kan wachten tot na de operatie, de dierenarts raadde dit echter af. vandaar het dilemma. ik zie ook dat de moeder het moeilijker krijgt.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:51

Kan je de merrie of het veulen tijdelijk ergens anders stallen bij mensen die ervaring daar mee hebben?

Mijn 1e gedachte was ook wachten tot na jou operatie....
Beste is toch buiten gehoorafstand van elkaar.
Was is moeilijker voor de merrie dan? (in de zin van heeft ze genoeg melk,word ze te dun?)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 19:54

ze begint aan de dunne kant te worden. ze wordt nu wel flink bijgevoerd.
ik zit idd te denken om te starten met afspenen na de operatie.
dan kan ik het ook zelf goed in de gaten houden.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:55

ik zou nog lekker even wachten tot je ze zelf in de gaten kan houden... 1 of 2 weken later kan ook wel ;)
als je ze uit elkaar wil hebben duurt het wel even namelijk, kan je de merrie niet binnen zetten ?? kan je haar beter in de gaten houden en bijvoeren enzo, en kan het veulen lekker bij het andere paard buiten staan...

als je merrie het nu al zat is geeft ze het wel aan en trapt ze het veulen wel weg, doen ze in de natuur ook, zo hebben wij het thuis ook gedaan omdat ik mijn pony's niet echt uit elkaar kon halen..

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 19:59

hij staat nu ook in de kudde...moeder, een haflinger merrie en een welsh ruin.
om moeder te verplaatsen heb ik niet eens aan gedacht.
zou de moeder evt ook bij de tinker kunnen en het veulen bij de anderen laten staan?
die kent ie goed.
en hoelang zou de moeder op stal moeten? als ik haar op stal zou zetten?
met wel weidegang natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:02

magicmist schreef:
hij staat nu ook in de kudde...moeder, een haflinger merrie en een welsh ruin.
om moeder te verplaatsen heb ik niet eens aan gedacht.
zou de moeder evt ook bij de tinker kunnen en het veulen bij de anderen laten staan?
die kent ie goed.
en hoelang zou de moeder op stal moeten? als ik haar op stal zou zetten?
met wel weidegang natuurlijk...

Dit heeft geen zin, zo krijg je alleen maar ongelukken omdat zowel moeder als veulen naar elkaar willen en dan in staat zijn om door de draad te gaan.

Ze moeten elkaar niet zien en of horen, ik vrees dus echt dat je voor of het veulen of je merrie een tijdelijk andere stalling moet zoeken.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:03

hihi nouja zo zou ik het doen :P je kan het veulen beter in zijn bekende omgeving zetten, en de merrie verplaatsen aangezien de merrie vaak rustiger is.

uhum ik heb geen idee, als het veulen in november weg gaat zou ik ze zo lang ook gewoon uit elkaar halen. en ja het zou fijn zijn als je de merrie gewoon op het land zou kunnen zetten maar zou ze de eerste maanden er niet naast zetten... dat wou bij mij in ieder geval niet hihi

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:09

Ligt ook aan de merrie en het veulen, mijn merrie en haar veulen heb ik na 5'5 maand uit elkaar gehaald en het veulen heeft ergens anders een dag op stal gestaan en was al meteen lekker rustig en mijn merrie is lekker de wei op gegaan en heeft maar 1 dagje wat onrustig gereageerd.
Veulen kon de volgende dag al lekker naar buiten en ging niet door de draad heen oid.

Ook heb ik gezien dat iemand het veulen elke dag een uurtje langer samen met een ander paard liet lopen en moeder er naast in de wei, zodat ze elkaar nog wel konden zien maar het veulen kon niet meer drinken, dit ging ook prima en het veulen heeft niet moeilijk gedaan dat hij perse wilde drinken...

Je moet echt gewoon een beetje kijken wat voor jou merrie en veulen het beste zou kunnen werken, maar als je ze uit elkaar hebt gehaald en afgespeend daarna niet binnen een paar weken weer samen zetten.