Advies aanschaf kleding, laarzen etc. beginnende rijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikii_

Advies aanschaf kleding, laarzen etc. beginnende rijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 11:00

Hallo allemaal,

Ik wil graag paardrijles gaan volgen bij een manege bij mij in de buurt.
Een paar weken geleden heb ik een 'proef-les' gereden en vond dat zo leuk dat ik nu graag meer les wil gaan volgen.
Het probleempje waar ik echter mee zit is dat ik totaal geen verstand heb van spullen die ik aan moet/kan schaffen.
Ik neem aan dat ik laarzen en een cap sowieso nodig heb, maar wat en hoe verder weet ik echt niet. Waar moet ik op letten, wat heb ik nog meer nodig, welke maat zou ik nodig hebben etc. Hopelijk hebben jullie tips voor me!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:08

een cap, laarzen en een rijbroek zij de basis die je nodig hebt. Met de maat kunnen ze je bij de ruitersport winkel wel helpen.
Ik zelf vindt handschoentjes fijn en evt een poetssetje is handig.

miccamaaike

Re: Advies aanschaf kleding, laarzen etc. beginnende rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:10

Zoek een wat grotere ruitersportzaak op, die hebben vaak wel beginnerssetjes. Broeken van huismerk en goedkope rubber laarzen een casco cap en je bent al een heel eind :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:51

Een cap, goede rijschoenen met chaps of paardrijlaarzen en een fijn zittende rijbroek zijn de basis. Wat vaak vergeten word is een goed passende sportbh omdat je borsten veel te verduren krijgen met paardrijden.
Ik zou een ruitersportwinkel binnen lopen en bovenstaande spullen passen en informatie in winnen over waar je op moet letten. Bij de grotere ruitersportwinkels als Divoza heb je basis outfits voor een niet groot bedrag wat misschien wat voor je is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:29

Laarzen worden bepaald door de hoogte van grond tot je knieholte, je kuitbreedte gemeten op het breedste punt van je kuit en uiteraard je schoenmaat. Rubberen laarzen zijn goedkoper en makkelijker in onderhoud (even afspoelen met water en klaar), zij hebben wel het nadeel dat ze niet ademen en dus zweterig worden, en koud zijn in de winter en erg warm in de zomer. Leren laarzen zijn dan weer een stuk duurder en moeten ingelopen worden, maar eenmaal ingelopen staan ze ook echt naar je been en zitten ze comfortabeler dan rubber.
Je kunt ook nog kiezen voor jodphurs (rijschoenen), en minichaps of gaithers (minichaps van hard leer, die ogen als de schachten van leren laarzen), die geven wat meer vrijheid rond de enkel.

Je capmaat wordt bepaald door de omtrek van je hoofd te meten (of naar de ruitershop en gewoon gaan opzetten, hij mag niet pijn doen maar moet wel stil aan je hoofd blijven zitten als je op en neer springt of flink wiebelt met de cap). Welke cap goed is voor jou zal afhangen van je smaak, de prijs, en de vorm van je hoofd (ronder of langwerpiger). Je cap koop je het best niet tweedehands, want na een val mag je hem eigenlijk niet meer gebruiken. Er zijn verstelbare caps voor als je hem bijv. binnen het gezin deelt, maar soms lopen die systemen uit door gebruik en zijn dan niet meer veilig. Er is een CE-merk voor goedgekeurde caps trouwens.

Een goede rijbroek is ook prettig, daarvoor kun je in de basis gewoon je confectiemaat aanhouden (en als je lange benen hebt: daarvan een lengtemaat, bijv. 88 is maat 44 maar dan met langere pijpen).
Ervaring leert vooral welke broeken voor jou prettig zitten, welke stoffen, welke modellen,..
Verder is het modesmaak en prijs natuurlijk. Tweedehands kun je goed rijbroeken aanschaffen als je graag modieus erbij loopt, anders zijn er ook startersrijbroeken die goedkoop zijn maar natuurlijk wat minder mooi, minder model hebben of minder duurzaam qua materialen.

Extra's zijn
- handschoenen (liefst dun imitatieleer zodat je veel gevoel hebt, er zijn ook dikke stoffen winterhandschoenen, maar als beginner moet je goed kunnen voelen wat je doet). De maatvoering kun je op internet vinden.
- sokken (lange sokken om over je rijbroek te trekken ivm het klitteband, minder wrijving, lekker warm en nemen zweet op, verder volgens mij meer een modeitem geworden)
- rijbeha's voor de dames met een goed voorziene boezem
- rijslips tegen irritatie van de naden
- rijshirts (imo meer mode dan noodzaak)

Verder weet ik niet of je bijv. zelf een rijzweepje mee moet nemen, als beginner best niet te lang, ivm diefstal een opvallend kleurtje, voor het oog van jezelf iets moois :+

lesley_oo7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:18

Maak het niet te duur voor de eerste lessen. Misschien kun je wat spullen lenen op de manege om het eerst eens uit te proberen een paar lessen? En anders kunnen ze je in de ruitersportzaak goed adviseren! Als je je wensen doorgeeft zoeken hun de spullen en de juiste maat voor je.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:20

Hopelijk snap je dat een cap het belangrijkst is? Koop bij voorkeur ook geen 2e handse maar een nieuwe.
Laarzen en een rijbroek kan je wel 2e hands kopen als je niet al te veel geld uit wilt geven.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:23

In de ruitersportzaak waar ik laatst een voorlichting aan een beginner hoorde zei men dat je moest beginnen met een goede cap en dan helemaal niet per sé eentje van 200 euro, maar gewoon eentje die lekker zit en veiligheidskeurmerk heeft. Ze wensten deze ruiter veel plezier en als hij over 3 maanden nog steeds enthousiast was zagen ze hem wel terug voor een broek en schoenen met chaps of laarzen. Vond ik heel netjes.
Zorg dat je goed schoenen hebt zodat je niet door de beugels heen kunt schieten, maar ook niet vast kunt blijven zitten en een prettige broek. Zweepje kun je vaak wel lenen op de manege.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:27

Waar woon je? Decathlon zit in Amsterdam, Kerkrade en Best. Die hebben simpele rijkleding voor hele leuke prijsjes. Ruitersportzaak is eigenlijk altijd duurder.

12466

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:47

inderdaad rijlaarzen, cap en rijbroek zijn de spullen die je zeker even aan moet schaffen. Wat ik zelf altijd wel fijn vind zijn goeie sokken, hoge die comfortabel zitten. Verder kan je gewoon gebruik maken van jasjes en shirts die je gewoon in mijn kast heb liggen. Ik kies dan natuurlijk wel voor shirts en jasjes die vies mogen worden. zo ben ik begonnen. Na wat tijd schaf je weer nieuwe spullen aan en gooi je weer wat spullen weg! Bij een goede ruitersport zaak kan je je altijd goed laten informeren laat weten dat je een beginnen bent. Kijk wat je leuk vind en je zult daar zeker iets vinden. het hoeft niet altijd duur te zijn;)