Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
astridh schreef:Nemen we even de eerste proef van deze maand nr 51. Er wordt gevraagd:
in verzamelde galop van P-S van hand veranderen met een galopwisseling bij X.
Ik neem aan dat er 3 onderdelen belangrijk zijn bij het 'punten'van dit onderdeel, de verzamelde galop, de wissel, en het van hand veranderen. Als nu bijvoorbeeld het paard prima verzameld is, mooie wendingen laat zien bij P en S maar de galopwissel helemaal verknald, wat is dan het maximale cijfer dat erin zit.
Hoe punt je als een ruiter een eenvoudige wissel maakt ipv een vliegende wissel.
Wordt er onderscheid in punten gemaakt in de mate van naspringen, als het paard in 1 sprong naspringt, in de opeenvolgende sprong of er nog 1 pas overkruist tussendoor gooit.
carola schreef:Het lijkt me dat de gemiddelde Z ruiter nou toch wel eens netjes van hand moet kunnen veranderen, en een goede verzamelde galop moet daar toch ook wel gekend zijn vind ik. Ik vind de juistheid van de wissel zwaarder wegen als de juistheid van het figuur of de galop. Dus een 4 of 5.
Horsedances schreef:Hoewel ik 7 dagen in de week 20 uur per dag naar dressuur zit te kijken,
CGJ12 schreef:Bedenk gewoon, dat indien jij voor een 8 van hand verandert (zeer mooi gesprongen galop, keurig recht op 2 sporen met prima nageeflijkheid en impuls, de wissel dan
NOOIT wordt nagesprongen.
Die wissel wordt alleen nagesprongen als de voorbereidende galop onder de maat is...........
Jasmijn schreef:
Uit mijn rij ervaring: een in 1 sprong nagesprongen wissel kan je nog een 5 opleveren, als het niet binnen 1 sprong is ga je naar de vier of lager.
Fitzroy schreef:Ben ik niet met je eens en daar is mijn paard een voorbeeld van. Hij kan een perfecte galop lopen maar hij is zo handig in het naspringen dat zelfs juryleden door hem geflest worden.
astridh"]
CG de essentie van het antwoord van Fitz was dat een nagesprongen wissel niet altijd het gevolg is van een galop die niet voldoende is zoals jij beweert. Ik ben het met Fitz eens en heb het daar onlangs over gehad met zowel Herman Wientjes (mijn trainer) als Leunis van Lieren (tijdens een clinic). Volgens mij mensen die toch weten waar ze het over hebben. Een goede galop (verzameld, voldoende impuls) is niet bij alle paarden een garantie voor een goed gesprongen wissel.
[/quote]
Mijn trainer denkt daar dan dus anders over......... en bij haar heb ik nog NOOIT een paard chronisch zien naspringen. Voor mezelf spreek ik hier maar even niet.
Aan een welles nietes spelletje hebben we niks. Daarom strooi ik ook niet met namen om mijn argumenten kracht bij te zetten.
[quote="astridh schreef:Als een ruiter nu ipv een wissel een eenvoudige wissel maakt, geef je dan niet -2 als programma fout. Er wordt toch niet gereden wat er gevraagd wordt.
CGJ12 schreef:
Mijn trainer denkt daar dan dus anders over......... en bij haar heb ik nog NOOIT een paard chronisch zien naspringen. Voor mezelf spreek ik hier maar even niet.
Aan een welles nietes spelletje hebben we niks. Daarom strooi ik ook niet met namen om mijn argumenten kracht bij te zetten.
.
CGJ12"]
[quote="astridh schreef:Als een ruiter nu ipv een wissel een eenvoudige wissel maakt, geef je dan niet -2 als programma fout. Er wordt toch niet gereden wat er gevraagd wordt.