Ik heb een vraagje over mijn 'verzorg' paard Turbo. (verzorg tussen haakjes, want officieel is die niet van mij maar mag er wel veel mee doen!) Hij is een manegepaard, waardoor scheren geen optie is )mag ook niet van de staleigenaar). Manegepaarden krijgen in de winter 1 deken, en soms is die 200 gram, soms 100, verschilt heel erg met welke dekens nog op zolder liggen.
Turbo is nu 18, in mei wordt hij 19. Ik heb nu 2 winters met hem meegemaakt, en ik kan jullie vertellen, dat is een ramp
Turbo begint namelijk al extreem vroeg met aanmaken van een wintervacht, zo loopt hij nu al rond met een vacht waar een 'normaal paard'gewoon stopt omdat het een goede wintervacht is. Turbie gaat zo nog een paar maanden door, en het eindresultaat is dat het 1 bonk haar is geworden, en het is een regelrechte ramp als hij gaat verharen.
Tijdens het rijden krijgt hij het erg warm, en het duurt vaak uren voordat hij helemaal is opgedroogd.
Nu is mijn vraag aan jullie, hoe kan ik dit voorkomen, dat het zo erg wordt? Wat kan ik eraan doen?
Ik heb het hier ook al met mijn instructrice over gehad, en sinds gisteren heb ik er een gevoerde regendeken opgegooid, om het enigzins al een beetje tegen te gaan.
Groetjes, Anouk (en Turbo
)
)