-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alice95x

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 10:03

bedankt voor de reacties! ik heb er nu genoeg ontvangen en weet wat me te doen staat, mijn instructrice komt vandaag kijken en helpen

Kan de post helaas niet verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Alice95x op 28-09-12 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:05

uhm... misschien denk ik te simpel (dat kan)

Maar je laat een nieuw paard toch ook niet zomaar patsboem los in een bestaande kudde? En als je dat wel doet, en je ziet dat er problemen zijn, dan ga je toch als de wiedeweerga naar de winkel voor een zooi prikpaaltjes en je zet hem toch even apart?

Dat dier weet duidelijk helemaal niet meer hoe hij het heeft. Vreemde omgeving, gedoe met de kudde, geen idee wie wie is. Waarom zou hij wél relaxt en gemakkelijk zijn?
Laatst bijgewerkt door Amaris op 28-09-12 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:06

Hoe groot is de wei, en met hoeveel paarden staan ze er dan op?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:07

Tja, een nieuw paard gooi je niet direct in een kudde. Die zet je de eerste dagen er naast. Zodat ze zonder grote problemen aan elkaar kunnen wennen. Daarna zet je ze pas bij elkaar. En ook dan zal er nog wel 1 of 2 dagen 'gevochten' worden om de rangorde te bepalen.

Bhriseis

Een nieuw paard eerst op een stukje zetten zodat ze elkaar kunnen zien, vervolgens enkel een schrikdraadje ertussen en als dit goed gaat (wat dus best even kan duren) samenzetten. Misschien dat opnieuw uit elkaar halen werkt?

Imre

Heb je hem meteen de kudde in gedaan? Dat is niet zo handig van je geweest. :n Uit de groep halen, draadje in de wei en je paard eerst maar eens in zijn eentje zetten zodat hij kan wennen aan zijn nieuwe omgeving en de nieuwe paarden. Desnoods met een rustig paard uit de kudde erbij zodat hij een maatje heeft. Pas als de rust is teruggekeerd opnieuw in de kudde proberen.

Elk paard heeft tijd nodig om te wennen. Je kan niet verwachten dat hij op zijn nieuwe plek meteen net zo op zijn gemak is als op de oude stal. Bovendien is hij pas 3,5!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:08

Mijn jonge paard kwam in de kudde, maar dat ging niet. Meteen een week apart gezet,ze konden er wel langs lopen.Toen ze niet meer lelijk naar hem deden ging hij de kudde weer in.Ik zou je paard echt aprt zetten hoor.

SAKKIA

Stukje wei afzetten en hem daarin zetten. Eventueel met een paard waar hij het wel goed mee kan vinden :j

Amaris

TS hoeveel ervaring heb je met (jonge) paarden?

marleen_usar

Mijn jonge paard kwam in de kudde, maar dat ging niet. Hij moest rennen voor zijn leven. Meteen een week apart gezet,ze konden er wel langs lopen.Toen ze niet meer lelijk naar hem deden ging hij de kudde weer in.Ik zou je paard echt aprt zetten hoor.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:09

Het klinkt raar, maar geef het de tijd. De groep moet de rangorde weer helemaal uitzoeken en dat kan even duren. Het feit dat de alpha merrie hem accepteert, is al een hele goede stap.

Bij ons is twee weken geleden een nieuwe merrie in de groep gekomen, die wordt ook nog steeds opgejaagd af en toe. Toch mag ze steeds vaker dichterbij de groep komen en staat ze soms gewoon rustig tussen de andere merries.

Ik zou me niet heel veel zorgen maken, het komt wel goed! Er nu nog weer uithalen wat anderen zeggen zou ik niet doen, daarmee plaats je hem in een uitzonderingspositie en dat kan ook weer problemen opleveren!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:10

Heb je hem bij de anderen in gedaan zonder eerst een draad ertussen?
Ik had ook een paard die bij voorbaat al in de aanval ging omdat ze onzeker was....Was meer angst dan dominantie(aanval is de beste verdediging)en dat kon er heel eng uitzien...

Kun je er geen draad tussen spannen voor eerst wat meer rust?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:11

Ik haalde hem ook er uit hoor nadat hij in de kudde had gestaan, ging toen hij weer terug kwam gewoon goed.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:13

Sinds woensdag? Dat is twee dagen? Je moet hem en de kudde ff de tijd gunnen hoor. Uiteindelijk komt ee wel weer een evenwicht. Zoiets is stressvol voor de kudde en tnieuwe paard. Ik zou hem geen extra voer geven ( hooguit een banaantje, wordt ie rustig van)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:16

"Gedaante verwisseling"?! Meid je hebt hem enkele dagen, dacht je dat hij helemaal zichzelf is na twee dagen vol angst en stress? Hoeveel ervaring heb je met paarden?

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:19

Hier een soort gelijk verhaal. We hebben afgelopen zaterdag een pony opgehaald, die moeilijk geaccepteerd word door onze andere 2. We hebben hem 3 dagen apart gehad, ze konden wel over het hek met elkaar neuzen, en op stal ook door de tralies heen. Nu loopt hij er bij, en het was de eerste 2 dagen wel flink opjagen, en klappen uitdelen over en weer, maar dat hoort er ook bij.

En je zegt dat het wel een ander paard lijkt, ik kan me voorstellen dat dat echt heel rot is. Maar bedenk je ook dat zo'n verhuizing heel traumatisch kan zijn voor een paard. En zeker voor zo'n jong paard.
Ik zou hem lekker apart zetten als ik jou was, en hem dan op z'n eigen plekje veel aandacht geven. Zodat hij ook gaat beseffen dat jij hem niks aan gaat doen.

Gizmo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:20

misschien is het wel even goed om hem even apart te zetten ernaast in een afgezet stuk...
en anders gewoon afwachten hier was t ook eerst afgezet en later in de groep gegooit maar dat ging ook met gepaard met plaats bepaling in de groep en door de groep.
er komt uiteindelijk wel weer rust hoor maar t is gewoon rangorde wat bepaald word

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:22

Dit ga je misschien niet leuk vinden maar heb je wel voldoende ervaring om een jong paard op te voeden (hoe hij zich zal moeten gedragen naar mensen) en op te leiden? Hij staat er twee dagen. Heb je van te voren geïnformeerd hoe hij op de trailer is en hoeveel ervaring hij hiermee heeft? Na een trailer rit gooi je een paard niet meteen in een bestaande kudde. Nu ben je 2 dagen verder, in 'verwarde toestand'. Hier komen alleen maar ongelukken van. Als je geen ervaring hebt met jonge paarden, kun je er beter niet aan beginnen. Om gevaarlijke toestanden te voorkomen zou ik vragen of hij terug kan naar de vorige eigenaresse. Is niet leuk maar bij alles wat in je o.p. staat, gaan mijn alarmbellen af.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:24

Nou hier komt een nieuw paard ook gelijk bij de kudde,ik kijk hoe dat gaat en zie het meteen als het niet goed is.Dan zet ik de nieuwe apart achter draad en laat hem zeker 2 weken apart staan.Pas dan probeer ik het opnieuw en meestal gaat het dan goed.
Ik heb echter 1 pony gehad die echt niet bij de kudde kon,maar deze pony was ook niet sociaal,had altijd alleen gestaan.Ook zij sprong over de stroomdraad heen de wei uit,deze pony is toen ook weer weg gegaan.Ik wil geen ongelukken op de wei of op straat.

TS zet hem een poosje apart,maar wel zo dat ze elkaar kunnen besnuffelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:26

Amaris schreef:
uhm... misschien denk ik te simpel (dat kan)

Maar je laat een nieuw paard toch ook niet zomaar patsboem los in een bestaande kudde? En als je dat wel doet, en je ziet dat er problemen zijn, dan ga je toch als de wiedeweerga naar de winkel voor een zooi prikpaaltjes en je zet hem toch even apart?

Dat dier weet duidelijk helemaal niet meer hoe hij het heeft. Vreemde omgeving, gedoe met de kudde, geen idee wie wie is. Waarom zou hij wél relaxt en gemakkelijk zijn?

dan zou ik ook simpel denken....ben het geheel met je eens.
Levensgevaarlijk een paard meteen bij de andere gooien.

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 10:28

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga idd kijken of er de mogelijkheid is hem apart te zetten.
Vanmiddag komt mijn instructrice (in grondwerk) kijken en helpen.
Dit is mijn eerste eigen jonge paard, maar ik krijg genoeg begeleiding en hulp. wel al genoeg ervaring met verzorg/bijrijdpaarden.

Anoniem

Re: nieuw paard, niet geaccepteerd?! WAT NU!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:32

als er genoeg ruimte is en dus plek waar een vreemd paard heen kan, zonder te worden opgesloten of in een hoek te worden gedreven, doe ik het ook in 1x.

maar als er niet genoeg ruimte is, dan zal je eerst apart moeten beginnen.
zou dit dus ook nu gaan doen.
en als dat beter gaat en je wil hem er weer bij doen, sluit dan eerst de stal af, zodat hij daar niet in opgedreven kan worden en kan vluchten mocht het even nodig zijn.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:32

Ga je je nieuwe paard ook nog even voorstellen? O:)
Ben wel benieuwd naar iemands nieuwe aanwinst.
Succes verder met hem!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:33

Een beetje jammer dat je nu de titel en je openingspost hebt weggehaald. Dat is niet de bedoeling van Bokt. Als je een topic opent, kun je verschillende reacties verwachten, ook reacties die je niet aanstaan of verwacht had.

*Edit: ik heb daarom even getemd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:11

Bovendien is het wel fijn als een gewoon blijft staan. Daar kan iedereen van leren.

Uit de reacties kan ik wel afleiden wat je probleem was. Hopelijk kan je instructrice je voldoende begeleiden.