Waar vindt je tegenwoordig nog een goed tehuis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Waar vindt je tegenwoordig nog een goed tehuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:56

Dit is iets waar ik al ongeveer een jaar mee strubbel.
Ik heb een schat van een pony, het is echt het liefste dier wat ik ken. Echter door de drukte van mijn studie en het verhuizen naar een andere stad (mijn pony staat nog bij mijn ouders in de buurt). Heb ik gewoon weg de tijd niet meer voor haar, en eigenlijk is de paardensport me ook ontgroeit. Het past gewoon niet meer in mijn leven, niet op dit moment in ieder geval.
Makkelijke oplossing is dan -> pony verkopen. Helaas gaat dit niet (zo makkelijk).
MIjn pony heeft hoefkatrol, dit is ongeveer 1,5 jaar geleden geconstateerd. We hebben een lange weg gehad maar ze loopt nu perfect, er is niets aan te merken dat ze een gebrek heeft. Als recreatiepony is ze perfect. Verder heb ik een geweldige bijrijder die samen met mijn moeder zich over de verzorging ontfermd. _/-\o_
Alleen begint het toch steeds duurder te worden. En eigenlijk zou ik haar zo graag een baasje gunnen wat gewoon nog lekker plezier van haar kan hebben, nu het zo geweldig met haar gaat. (De pony is 17)

Ik neem aan dat jullie begrijpen dat verkopen geen optie is, want 'wie wil nu een pony met hoefkatrol hebben'. Niet onlogisch, maar ze verdiend het zo. Voor een goed tehuis zou ze gewoon voor niks weg mogen, maar om een 'gratis af te halen' pony op marktplaats te zetten zien we ook niet zitten. We willen niet dat ze in een handels traject komt.
Dus van daar mijn vraag, waar vindt je je tegenwoordig nog mensen die het niet erg vinden om een pony met een gebrek te hebben (die zo nog perfect bereden kan worden) en haar een goed tehuis kunnen geven.
En nog niet te oud ruitertje met goede begeleiding zou echt een geweldige pony aan haar hebben die gek is op knuffelen.

(sorry als het verkeerd staat)

SandravdB

Re: Waar vindt je tegenwoordig nog een goed tehuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:58

Met de ouders van de bijrijdster om de tafel gaan zitten?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:02

De bijrijdster is al volwassen :)) Hier zijn al gesprekken over geweest, helaas is dit niet mogelijk. Het zou wel de perfecte oplossing zijn.

Verder probeer ik het wel bij 'paardenmensen' te verspreiden, maar vaak haken ze al af bij het woordje 'hoefkatrol'. Helaas.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:04

In bruikleen geven, dus zelf eigenaar blijven, maar iemand anders neemt de kosten over voor de periode dat ze haar in bruikleen hebben. Dan hebben mensen er minder risico van en heb je wat te kiezen en houd je zeggenschap. Nadeel is dat ze op een ongelukkig moment de pony eventueel terug zouden kunnen willen geven. In het beste geval zijn ze er zo blij mee dat ze haar niet meer kwijt willen tot haar dood.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:11

joyce B dat zou echt absoluut een optie zijn, maar hoe kom je aan die mensen? Marktplaats? Ik ben dan gewoon zo huiverig dat er gewoon iemand komt die een gratis pony wil. Via bokt voelt dit al een stuk vertrouwder. Neem aan dat het bij bruikleen verstandig is om een contract op te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:23

Laten adopteren :j (het bruikleen zoals joyce zeg).
Ik heb dit zelf ook bij 1 pony van mij, heb hem geadopteerd bij een opvangcentrum en behandel hem nu gewoon als eigen paard, maar ik weet dat als er ooit iets moest zijn dat ik altijd op hen kan terugvallen en hij in uiterste nood terug naar hen kan, en dat maakt het allemaal toch wel fijner om de stap te zetten. Nu ben ik wel een persoon waarbij het hééééél erg moet zijn voordat hij terug gaat, dan moet er echt gewoon geen andere uitweg meer zijn, maar ik ga er vanuit dat er nog wel meer mensen zoals ik rondlopen :Y) Alleen ja, waar vind je die natuurlijk :+ Mij hebben ze via hier gevonden trouwens ;) Heb je hier al een advertentie staan? Zou dat eerst hier doen ipv op marktplaats of dergelijke :j En verder is hier ook inderdaad een contract gemaakt (als je interesse hebt heb ik normaal nog wel een voorbeeldcontract liggen).

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 20:53

Fijn om een positieve ervaring te lezen :j
Ik heb al wel ooit een advertentie geplaatst hier, maar toen zou ze nog verkocht kunnen worden. Denk dat ik hier nog maar eens een advertentie ga plaatsen maar dan hoe de situatie nu is.
Ik zou graag een voorbeeldcontract willen zien als dat mogelijk zou zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:57

Het gaat om een paard dat nog voor de recreatie te gebruiken is, dus iemand die nog wel wat wil rijden kan er veel plezier van hebben. Er zijn ook mensen die een gezelschapspaard zoeken voor hun eigen paard, of die zelf een geblesseerd paard of bejaard paard hebben en er wel een paard bij willen wat nog wel gereden kan worden. Je kunt het proberen via marktplaats en via bokt, belangrijk is vooral of je het vertrouwd met de mensen en dat je goede afspraken met ze kan maken en alles goed op papier zetten, net als bij "lease" zeg maar, maar danzonder huurkosten, met alleen de onderhoudskosten voor hun. Zoiets heb ik zelf ook nog wel overwogen omdat mijn merrie al bijna 2,5 jaar geblesseerd/kreupel staat en niet meer normaal gereden kan worden. (heb alleen onvoldoende tijd, dus doe het nog maar niet)

Succes!

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:41

Hey Micha,

Waarom probeer je de Tinkerboerderij niet eens te contacten? Ze hebben Lucca ook en daar zou je pony echt een geweldig huisje hebben. Hoefkatrol is niet echt een issue daar, ze werken met rechtrichten en klassieke dressuur, dus het zou daar eigenlijk dan alleen maar beter moeten gaan.
Ik zou het gewoon eens proberen, gratis weg zal ze dan niet gaan, en een fijne plek!

Groetjes Iris

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 12:12

Ik weet dat Lucca daar ook staat die is aan mijn nicht verkocht :)
Ik weet alleen niet wat het doeleinde voor haar zou zijn bij de Tinkerboerderij. Voor lessen zal ze namelijk niet geschikt zijn.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:40

Ja weet ik haha, heb der stage gelopen en dacht huh.. is dat nou Lucca.
Oh oke, ja dat is wel jammer als ze daar niet voor geschikt is indd.
Succes nog! :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:41

Wij hebben een soortgelijk geval. E-pony (toen 17) van mijn dochter bleek hoefkatrol te hebben en me aangepast beslag kon hij nog licht werk doen. Ik heb toen zo ongeveer alle zorgboerderijen in de provincie gemaild/gebeld en heel veel geluk gehad. Er was er eentje die een plaatsje had en een van de begeleidsters en haar dochter zouden hem dan rijden bij buitenritjes. We zijn kennis gaan maken, pony viel goed in de groep en met de cliënten (is ook erg braaf) en hij staat daar nu twee jaar tot wederzijds genoegen.
Wel hebben wij ook een bruikleencontract opgesteld zodat wij altijd het laatste woord hebben als er wat zou gebeuren en hij niet verder zou kunnen maar ik weet zeker dat dit in goede harmonie zou verlopen
Dochter komt nog enkele keren per jaar op bezoek en mag dan een ritje maken. Het blijft toch haar pony.

Het was best wat werk en tijd en je moet geluk hebben maar ga alle contacten af die je hebt en wees niet bang zelf mensen te benaderen. Werkt naar mijn mening beter dan advertentie, minder kans op malafide mensen (maar dat geldt natuurlijk niet voor alle gevallen!).
Bruikleencontract schrikt in elk geval handelaren af.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:47

Paard in Nood, zij zoeken een goed adres voor je paard, kijk de site maar eens door, mijn paard is ook herplaatst, als grasmaaier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:40

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:14

Ik heb voor mijn paard en pony zelf gezocht, o.a. op Bokt. Gewoon advertenties (gevraagd) lezen en mensen die geschikt leken benaderen. Ben er bijna een jaar mee bezig geweest en ben bij verschillende mensen wezen kijken. Soms ging het niet door omdat er geen klik was, soms omdat het ineens toch niet kon (andere mensen op een stal deden moeilijk... TWEE paarden, ja, maar dat kan niet! Wij hebben er ook maar een)

Ik heb zo een goed huis gevonden voor beide. Ik vond het heel erg moeilijk om ze weg te doen, maar het kon niet anders. Heb er nu, na 3 jaar, vrede mee. Ga een paar keer per jaar kijken en ze hebben het goed.

Twee paarden plaatsen (nuja, een paard een een welshponymerrie van 1,20) is een lastige combinatie. Het paard was in alle opzichten helemaal okay en pas 12 jaar. De pony was al 17 en heeft zomereczeem en is tweemaal hoefbevangen geweest (waar ze niets van over heeft gehouden), maar dus altijd een zorgenkindje wat betreft de weidegang. Verder is ze bepaald niet gemakkelijk qua karakter. Heel lief, zolang de ruiter niets vraagt, maar best wel een draak als ze dat wel doen. En met die maat, moet ze kinderpony zijn...

Toch is dat gelukt. Goed zoeken, de tijd nemen en er zelf op af gaan.

Succes!

*Ik moest de paarden wegdoen, omdat ik door een mislukte operatie aan mijn ene enkel en een gebroken andere enkel niet goed meer voor ze kon zorgen, laat staan rijden :(

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:52

Jammer dat ik het nu pas lees, we waren opzoek naar een gezelschapsmaatje voor mijn paard. Ik heb nu zelf 2 paarden geadopteerd. Het paard wordt dus van mij maar ik mag het niet verkopen, ermee fokken of het dier slachten. Nu waren we dat ook niet van plan, wij waren gewoon opzoek naar een gezelschap voor mijn paard en zijn het er dan waarschijnlijk 2 geworden.
Er zijn op dit moment (moeilijke tijden) vast wel mensen die opzoek zijn naar een gezelschapspaardje en dat eventueel willen doen d.m.v. adoptie.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:56

zou je niet bij een ponyclub van een rijvereniging kunnen kijken of er geen ouders zijn die nog op zoek zijn naar een pony voor hun kind? De instructeur/trice vragen of zij misschien weten of er nog iemand op zoek is naar een andere pony? Daar een advertentie ophangen? Of zou ze niet geschikt zijn voor een wat jongere ruiter?

bobbympJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:02

Ik heb ook net de knoop doorgehakt om mijn oude pony aan een zorgboerderij oid te schenken,hij is nog te goed voor echt pensioen,maar wil hem wel nu wat rust gunnen......
Ik vind het ook erg lastig om een goed tehuis te vinden.......
Dus......als er verder nog tips zijn???ik houd me aanbevolen!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:15

Ik heb ook een paard in bruikleen het gaat bij mij alleen om een echt sportpaard (getalenteerd) maar wij hebben ook een waterdicht contract laten opstellen waar beide partijen profijt van hebben (de eigenaar mag het paard terugnemen wanneer zij dat wil of omdat zei verwaarlozing/mishandeling ziet bij haar paard) Ook de evt. verkoop prijs staat al vast dit omdat het om een sportpaard gaat en naarmate hij meer prijzen wint en hoger komt in de sport hij natuurlijk meer waard wordt. Wij willen natuurlijk de prijs betalen van hoe het paard bij ons kwam. Maar hoe we eraan zijn gekomen via, via je moet geluk hebben zowel aan de kant van de eigenaar als de gene die het paard leent. Wij hadden een pup gekocht bij de eigenaar van het paard en de eigenaar had toen meerdere paarden een half jaar later veranderde haar thuissituatie en moesten alle paarden binnen een week weg. Gelukkig voor mij wist ze nog dat ik van paarden hield en om het verhaal kort te maken een week later stond er een vrachtwagen met een paard erin die ik nog nooit van me leven had gezien en die nu opeens "van mij" was :D en geen moment spijt het is een super paard!!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:20

wat kan nog wel en wat niet?

De ooms van een vriend van me zoeken een betrouwbare kinder pony

bobbympJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:16

Mijn pony is 23( als ik zou zeggen dat hij 8 was geloofde je het ook)het is een kruizing dartmoor x arabier van 1.38.hij is voor kinderen echt heel lief en makkelijk,maar zodra er dus een ruitertje op komt wat kan rijden en hem aan zn gevoel gaat zitten probeert hij op alle mogelijke manieren er onduit te komen,pak je hem dan door,is het een super beest!! Hij kan leuk dressuur ,springt als een tierelier,is 100000% vkeersmak,vind buitenritten heerlijk en is ook nog betuigd.........diverse wedstrijden heeft hij al gewonnen,zowel in de dressuur,springen,spelletjes,crosss en aangespannen marathons,vaardigheid,dressuur,ringsteken en harddraven.

Foto s in mn profiel...