meerder vragen over dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nazdarr

meerder vragen over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:56

Hallo bokkers,

Ik heb het al op internet proberen te zoeken, maar ben niet veel wijzer geworden.
ik hoop dat ik door jullie wel wijzer word.
Ik heb sinds kort een nieuwe lease pony (Amstel), hij komt van een handelstal.
Ik weet niks van zijn verleden en de eigenaar ook niet, wat we wel weten dat hij niet op een vriendelijke manier was gebruikt.
Nu komt de winter er aan en komt de kou ons ook weer bezoeken.

Hoe kan ik zien of Amstel kou heeft of een deken nodig heeft?
En als hij een te dikke wintervacht krijgt hoe kan ik dat 'dunner' maken?
En ik weet dat dekens een aantal gram heeft? Kan iemand uitleggen hoe dat werkt?
Als Amstel is nat geregend kan ik hem nat op stal zetten?

Dit waren de vragen tot nu toe, dit is mijn eerste lease pony die ik volledig lease dus vandaar deze vragen. Ik wil geen foute dingen doen.

Ik hoop dat het goed staat hier!
Groetjes Carmen

Jitske

Re: meerder vragen over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:41

YRT -> SV

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:47

Je kunt beter door middel van het gebruik van dekens een dikke wintervacht voor zijn, dan proberen hem door middel van dekens weer dunner te krijgen. Vaak moet je bij een te dikke vacht gaan scheren, omdat een deken op een dikke vacht leggen vragen is om een zwetend paard onder een deken.

Hoe meer gram de deken, hoe dikker hij is. Ik heb zelf een ongevoerde regendeken en daarnaast een 100 onderdeken en een 200 en een 350 grams waterdichte deken. Hoe kouder het wordt, hoe dikker de deken die erop gaat. Vanaf ongeveer vorst gaat de dikste deken erop, en die blijft erop tot de temperaturen weer blijvend (dag en nacht) boven de 5 graden komen (dan weer naar een 200 grams). Als het dan echt super koud wordt, dan gaat de 100 grams onderdeken nog onder de 350 grams (echt kouder als 15 graden vorst, en dan alleen voor de nacht).

Hoe staat je paard (veel stal, veel buiten), en hoe vaak ben je daar om dekens te veranderen (of kan dat door de stal gedaan worden) ?

nazdarr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 09:01

oke bedankt! hier heb ik wat aan.
Hy staat in de winter en herfst veel binnen. Ik probeer er elke dag te zijn en anders kan de eigenaar de dekens veranderen.
Hij begint nu al een beetje een dikkere vacht te krijgen, moet ik nu dan alvast beginnnen met een 200 gram?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:11

Me lease paard heeft nu een ongevoerde regendeken op.
Ook al hij begint al wat vacht te maken.
Het is nu veel te warm om een 200 gram deken op te doen.
Vooral als je paard veel binnen staat.
Bij ons gaan ze overdag naar buiten rond 18:00 uur naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:15

mijn pony staat nog zonder deken, het is maar wat je zelf wilt, vind je het erg als hij een dikke vacht krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:15

en als je merkt dat je pony het erg warm heeft onder een deken of juist te koud, kan je kiezen om een dikkere/dunnere deken op te doen.

nazdarr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 11:28

@linnie050

mijn lease pony staat nu dus dag en nacht binnen omdat het land nu al slecht is.
dan kan ik dus nog beter wachten tot het nog kouder word?
maar stel hij krijgt wel een mooie wintervacht, maar het is in één keer -15 kan ik dan wel een dunne deken opleggen? of is dat niet verstandig?

@frederieke_

heel erg vind k het niet dat hij een dikke vacht krijgt, teken dat ie het dan wel warm heeft. de reden dat ik meer wil weten is ook een soort voorbereiding. aangezien we niks van zijn verleden weten en ook niet weten of hij altijd een deken heeft gedragen. Nou weet ik wel wanneer een pony het warm heeft maar ik zou het niet weten hoe ik kan merken/zien hoe hij het koud heeft. heb je tips?

(k moet het nog allemaal leren hihi)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:34

Sorry heb geen verstand van paarden die dag en nacht binnen staan en dekens erop.

Overleg het met de eigenaresse of iemand op de pension stal.
Het is niet in 1x -15.
Hou bv op internet de temperatuur overdag en in de nacht in de gaten.
Gaat het echt vriezen zou ik 200 of 300 gram erop doen.
Of een 200 gram en bv een onderdeken. En beetje kijken of hij het niet te warm krijgt.
Word het heel koud kan je ook nog onderdeken en een 300 grams doen.

Ik weet ook niet hoe de stallen er bij jullie eruit zien....
Zijn het tochtige stallen of zijn ze goed geisoleerd en staat je paard ergens helemaal achterin of voor bij de deur?
Of begin met alleen snachts dekens erop te doen.
Angela heeft je ook al deken tips gegeven zie ik.
je bouwt het normaal op met de dekens maar verschilt ook per paard.
Heeft je paard het snel koud of snel warm.
Het is niet de bedoeling dat hij staat te zweten onder de deken.