Vervelend probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Vervelend probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:28

Het is een behoorlijk lang verhaal maar ik ga het zo kort mogelijk en met zo min mogelijk mensen te veroordelen uitleggen.
Er staat bij ons een 20 jarige merrie op stal, een schat van een paard, hartstikke gezond en met een nog een aardige conditie.
Nu is het zo dat de paarden nu nog 24/7 buiten staan maar dat gaat niet lang meer duren aangezien het weer kouder wordt.
Helaas hebben we door dat er 2 paarden van de opfok terug komen te weinig stallen (met we bedoel ik de staleigenaar) en moeten er een paar paarden weg.
Voor sommige is het duidelijk dat ze op zijn, ze hebben een mooi leven gehad en ze gaan nu naar de paardenhemel.
Maar voor de 20 jarige merrie geld dit niet, die kan nog makkelijk een paar jaar mee.
Deze merrie is van een boer uit het dorp geweest en deze boer hield er mee op, zo doende is ze bij ons gekomen, de staleigenaar heeft haar onder zijn hoede genomen en aan een meisje die vaak op stal kwam gegeven (inclusief de papieren van de merrie) dit om de merrie nog een paar leuke jaren te geven en uiteraard ook zodat de staleigenaar er weer een nieuwe klant bij had (er moet ook brood op de plank komen).
Dit meisje heeft een jaar redelijk voor de merrie gezorgd en betaalde uiteraard elke maand stalgeld maar op een zekere dag is ze gewoon nooit meer komen opdagen.
Dat is nu al dik een jaar geleden en de merrie kost de staleigenaar nu alleen maar geld, en met het oog dat er nu een stallen tekort is en we daarom afscheid moeten nemen van een paar paarden moet zij dus ook weg.
Heel begrijpelijk uiteraard maar ik vond het wel wringend omdat ze nog zo goed is dus ben ik opzoek gegaan naar een nieuw goed baasje voor haar en die heb ik ook gevonden.
Zondag zou je opgehaald worden maar ik had eigenlijk helemaal niet meer over die papieren nagedacht, tot dat we een helder moment hadden...
Ik heb echt alles geprobeerd het meisje die de papieren nog heeft te bereiken maar ze is op de een of andere manier onvindbaar (of ze wilt niet gevonden worden) wat nu dus inhoud dat de dame die de merrie zou overnemen haar niet kan vervoeren omdat dat strafbaar is zonder papieren.

Wat moet ik nou??
Het zou echt ontzettend zonde zijn dat als de merrie nog een paar mooie jaren door haar neus krijgt geboord omdat de ex-eigenaar weigert de papieren te geven.
Als je al een jaar niet meer bent geweest, een jaar geen stalgeld meer hebt betaald en je bent onbereikbaar voor alles en iedereen dan heb je toch ook geen recht van spreken meer?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:30

De papieren zijn toch opnieuw op te vragen? Zou toch niet best zijn, als je per ongeluk je papieren kwijtraakt, je niks meer met je paard kunt/ je paard niet meer bestaat :\

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:33

rindin schreef:
De papieren zijn toch opnieuw op te vragen? Zou toch niet best zijn, als je per ongeluk je papieren kwijtraakt, je niks meer met je paard kunt/ je paard niet meer bestaat :\

Maar waar moeten we die papieren dan aanvragen?
Ze is volgens mij van origine een Hanoveraan...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:36

Ik zou gewoon toch vervoeren en dan later maar eens achter de papieren aangaan.
Als het alleen daar om hangt. Natuurlijk is het verplicht, maar hoe vaak krijg je daadwerkelijk controle?
En om daarvoor idd deze merrie nog een paar mooie jaren te onthouden, zou ik persoonlijk zonde vinden :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:37

Bij dat stamboek weet ik zo niet, maar bij het KWPN kun je op basis van haar chipnummer een duplicaat aanvragen... In Hannover zullen ze ook vast zoiets bedacht hebben :+

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:37

Moet de nieuwe eigenaar van ver komen of zouden ze het kunnen belopen? Anders gewoon over de weg gaan, dan maar zonder papieren...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:44

Het hangt er ook van af welke papieren je bedoelt.
Een paspoort heb je inderdaad nodig om te mogen vevoeren. Daar kan een duplicaat van worden aangevraagd als je de nummers hebt maar dat kost wel geld.
Stamboekpapieren zijn niet nodig voor vervoer.

Beide zijn overigens geen eigensomsbewijs!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:46

Ze moet inderdaad een behoorlijk stuk rijden met de merrie.
En dat deze dame de merrie niet wilt vervoeren zonder papieren daar heb ik niks over te zeggen... dat is nu eenmaal zo.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:46

Martie schreef:
Het hangt er ook van af welke papieren je bedoelt.
Een paspoort heb je inderdaad nodig om te mogen vevoeren. Daar kan een duplicaat van worden aangevraagd als je de nummers hebt maar dat kost wel geld.
Stamboekpapieren zijn niet nodig voor vervoer.

Beide zijn overigens geen eigensomsbewijs!

Ik heb geen nummers, dan zou ze denk ik opnieuw gechipt moeten worden he?

troi

Re: Vervelend probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:49

Chipnummer is door de DA uit te lezen

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:50

Mocht de staleigenaar haar naar de paardenhemel willen "brengen" heeft de beste meneer wel de papieren nodig. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je de eingenaar van het paard bent. Je kunt niet zomaar iemands paard laten afmaken om het zo maar even cru te zeggen.

En ik zou het risico wel durven nemen om haar zonder papieren naar haar nieuwe stal te brengen.
dat is het risico wel waard toch?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:51

Als ze wel een chip heeft, kan je dierenarts dat aflezen met een chiplezer.
Gewoon noteren en aanvragen denk ik. Waarschijnlijk weet de DA wel hoe dat verder precies werkt.
Indien ze niet gechipt is, heeft ze ook geen paspoort en is de eigenaar in overtreding :P Dan kan ze wel gewoon gechipt worden en kan je een eerste paspoort aanvragen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:51

Wild ik net zeggen, is er geen mogelijkheid om haar anders te brengen :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:54

Ik heb geen trekhaak en ik mag niet met een trailer rijden, daarbij is het wel even 100.4 kilometer...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:56

chip even laten lezen door de DA en opnieuw een paspoort laten maken, als dat er al ooit is geweest
zou me niks verbazen als het dier nog geen chip heeft

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:56

Zoals Andewi al zegt, paard kan niet afgemaakt worden zonder dat het paspoort er is!
Ik heb 13 paarden thuis staan en ik moet zeggen dat ik zelden tot nooit een paspoort bij me heb als ik naar les/dierenarts/hoefsmid ga. Paspoorten liggen binnen in huis en negen van de tien keer ben ik al onderweg als ik er aan denk {voor de dierenarts moet ik overigens de grens over....}. Ik zou me over dat vervoer niet zo druk maken. Kan de staleigenaar de merrie dan niet wegbrengen {tegen brandstofvergoeding ofzo?}.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:57

Chip laten lezen door DA, die weet vast wel bij welk stamboek je dan moet zijn, of hoe je daarachter moet komen, die bellen en vertellen dat je het paspoort kwijt bent, dan sturen ze je een vrijwarigsbrief, daarna zal het duplicaat-pastpoort inderdaad wel betaald moeten worden, maar kan je iig je paard vervoeren (zo heb ik het toentertijd ook met mijn pony gedaan, oude eigenaar was het paspoort kwijt en die heeft heel keurig het nieuwe paspoort ook betaald).

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:57

Als brengen een probleem is, wil ik haar ook wel brengen met de vrachtwagen. Paspoort aanvragen kan altijd nog. Waar moet ze naar toe?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:00

als ze gechipt is mag je haar vervoeren toch?
papieren/paspoort is nog niet o zeer nodig daar zou ik dan later wel eens achteraan gaan.

ik heb mijn veulen ook laten chippen, vervoerd naar zijn nieuwe stal en nu pas een paspoortje aangevraagd.

wel raar dat dat meisje niets meer laat horen...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:02

Rijdt al 10 jaar geregeld met een paard in de trailer rond. Heb nooit een paspoort bij me, veel te bang dat die dan zoek raakt. Een keer of 3 aangehouden, maar nog nooit is er naar een paspoort gevraagd. Dir 'risico' kun je rustig nemen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:06

Ik rijd al jaren met paarden en ben nog nooit aangehouden voor chip controle. Ik heb het paspoort ook nooit bij me als ik naar les enz ga.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:09

ik zou de DA laten komen om te laten checken of het paard gechipt is, zoniet, chip erin en paspoortaanvragen bij de KNHS.

als het paard geslacht moet gaat worden moet ze ook gechipt zijn, zonder chip nemen ze ze echt niet meer aan.

Dat je zonder paspoort minimaal risico loopt tijdens vervoer om aangehouden te worden is een feit, maar de nieuwe eigenaar wil dat niet en daar kan TS niets aan doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:15

Ik acht de kans groot dat dit dier helemaal niet gechipt is. :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 09:47

HippoLogic schreef:
Ik acht de kans groot dat dit dier helemaal niet gechipt is. :)

Ik ook ;)
Gelukkig is het allemaal geregeld nu en word ze zondag opgehaald.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:21

Ik meld me ook even hier, ik ben de gelukkige die haar op gaat halen zondag :D . Ik ga zeker een paspoort aanvragen, ben zo'n muts die alles netjes geregeld wil hebben, ik hou er niet van om dingen te doen die eigenlijk niet mogen. Ik heb al heel wat paarden vervoerd, dat vind ik niet eng. Maar ik ben wel eens aangehouden en toen hebben ze alles gecontroleerd, dat overkomt mij dan weer. Maar goed alles was toen in orde dus geen bekeuring. De dierenarts moet toch komen enten dan kan hij gelijk naar die chip zoeken.

Nu nog even geduld hebben tot het zondag is 8-) .