Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pisa22

Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 10:08

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik een merrie proefgereden en dat ging niet vlekkeloos. Ik ging erop met het idee op een superbraaf paard te gaan proefrijden en was daarom misschien onbewust te afwachtend. Het is tenslotte ook een vreemd paard.

Dit paard is absoluut heel lief volgens de eigenaresse. Toen ze werd voorgereden reageerde ze nergens op (geluiden) en liep ze braaf. Bij mij probeerde zij mij gigantisch uit. Dit kwam wat onverwachts en had ik niet verwacht. Volgend de eigenaresse is ze zo mak als een lammetje als ze eenmaal weet wie de baas is.

Ik ben weg van het paardje, maar twijfel door het proefrijden. Ik ga sowieso nog terug.
Graag hoor ik jullie ervaringen betreft proefrijden en of jullie het paard/pony wel of niet gekocht hebben.

Groetjes,

Pisa22

siskeh

Re: Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:09

Gewoon nog een keer gaan proefrijden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:11

Ik zou nog een paar keer proberen proef te rijden. Het moet ook onder het zadel klikken. Uitproberen is eigenlijk wel iets wat alle paarden doen maar daar moet je als ruiter natuurlijk over heen zien te komen. Als jij daar geen leiding aan kan geven dan kom je daar natuurlijk niet uit.
Dus in jouw geval zou ik als het kan nog een keertje of 2 gaan rijden en dan pas te kijken of je het zelf aan kunt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:11

ik zou nog een paar keer rijden, desnoods geeft de eigenaar je les.... zodat je kunt kijken of eht beter wordt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:12

Nog een keer proefrijden inderdaad, liefst met je instructeur of iemand die er verstand van heeft. En bij twijfel niet aan beginnen. Je praat niet over een bakje boter kopen, maar over een paard. Het moet gewoon 100% klikken en ongelukken heb je ook niets aan.
Helaas is niet iedere verkoper eerlijk :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:12

Nog een keer gaan rijden en iemand meenemen die je een beetje kan helpen als je erop zit. Een instructrice bijvoorbeeld. Ze hoeft je niet echt les te geven, maar als je je door zo'n aanwezigheid wat zekerder voelt zul je zien dat dat best een heel verschil zou kunnen maken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:13

Tja...er zijn meer paarden op deze wereld. Eigenlijk zijn alle paarden lief als ze weten wie de baas is.
Een echt lief paard maakt niet meteen misbruik van onzekerheid. Er staan zoveel paarden te koop ik zou nog wat anderen gaan bekijken.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:15

Inderdaad gewoon nog een keer gaan rijden, je kan niet verwachten dat jullie samen gelijk de sterren van de hemel rijden toch? :D
Voordat mijn merrie en ik een klik hadden onder het zadel (en dan bedoel ik dressuurmatig, in het bos was ze super braaf), waren we ruim een jaar verder. En ik heb geen moment spijt gehad dat ik haar gekocht heb, ondanks de hobbeltjes in de weg. ;)
Niet alles af laten hangen van een eerste, tweede, of derde keer rijden. Als de klik er op de grond is, komt die er onder het zadel ook vanzelf wel.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:16

ik zou nog een keer gaan proef rijden maar als dat niet gaat, verder kijken..
zoals Evelijn zegt er staan er genoeg te koop :)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:18

toen ik mijn paardje ging proefrijden was er nog iemand in de bak aan het proefrijden en die kletterde eraf. ik schrok best wel en heb mijn eigen paardje alleen in stap en draf gereden. hij was net 3 en er zat nog niks op. been was een gang harder en dat was het. bij het voorrijden heb ik hem wel zien gallopperen. was gek op hem en heb hem direct gekocht. nooit geen dag spijt gehad. we kunnen samen alles aan en hebben heel veel ups maar ook af en toe onze downs samen net als iedereen. hij is mijn maatje!

mijn zusje is tijdens het proefrijden van haar paard er een keer of 4 afgevallen en nog tigggggggg keer er bijna naast gelegen. toch was de klik er en kocht ze hem gelijk. nu rijd ze hem probleemloos en hebben ze een hele sterke band samen.

slechte proefritten kunnen dus wel degelijk heel goed uitvallen!

CoSnuf

Nog een paar keer langs gaan en rijden....... Maar wat niet goed voeld niet doen.
Er is genoeg te koop, en niet iedereen hoor! Maar veel mensen doen er alles aan om van hun paard af te komen.
Door middel van het niet helemaal eerlijk zijn enzv.

En tussen door ook lekker verder snuffelen? Niemand houd je tegen

Wanted2003

Maar soms moet je ook even ergens doorheen kunnen prikken. Ik heb al eens gehad dat het paard met mij aan de haal ging toen ik er net op zat. Heb hem toen even teruggenomen en ben weer verder gereden. Uiteindelijk het paard gewoon gekocht. Met mijn huidige paard klikte het helemaal niet, maar dit had een rijtechnische reden. Toch gekocht.

Tip: vraag of je ook aanwezig mag zijn bij het opzadelen en dergelijke.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:23

Tja als ze meteen (op eigen terrein) al niet braaf zijn, niet doen zou ik zeggen. Tussen wat de eigenaar braaf vind en voor jou braaf is kan een wereld van verschil zitten.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:25

toen ik mn pony kocht ging ze er ook met me vandoor en was wat vervelend, maar het kan ook éénkennigheid zijn

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:32

Ik heb mijn paard ook 2 keer proefgereden, de eerste keer ging eigenlijk heel erg lekker, maar de tweede keer ging alles behalve goed! Hij snapte duidelijk mijn hulpen niet en ik kreeg hem niet in een fatsoenlijke draf. Ik heb die tweede keer dan enkel gestapt en in een hele rare galop. Dit deed mij toch ook wel twijfelen, maar toch gedaan en geen moment spijt gehad. Die rare galop doet hij alleen nog als hij iets niet snapt (vooral aan de longeerlijn). Later bleek dat dit paard altijd western bereden was (ik kocht hem van de handelaar op stal, die weet niet echt de achtergronden van zijn paarden) en dit een soort westerngalop? was.

Zou zeker nog een keer gaan rijden, je stapt er nu ook met een ander gevoel op dan de vorige keer en misschien gaat het nu juist veel beter? Jullie moeten natuurlijk ook wennen aan elkaar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:36

Vraag je vaste instructrice/intructeur mee te gaan kijken en laat die inschatten of dit paard binnen jouw capaciteiten past.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:40

Idd nog een keer gaan en je instructeur mee !

Mijn paard ''probeerde'' mij ook wat uit, die was ''bang'' van een openstaande deur in de bak. Met behulp van de eigenaar en mijn lesgever heb ik hem erdoorheen gereden en een hele fijne proefrit gehad verder !

Nu een kleine 4 maanden verder is het echt mijn maatje ! en eigenlijk voelde ik dat al op het moment dat ik bij zijn stal stond, het was gewoon een gevoel wat ik had.. dat kun je niet beschrijven. had het ook nog nooit meegemaakt en nog nooit zo'n fijn paard gehad wat zo bij me past ;)

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 11:12

Bedankt voor jullie snelle berichten. Super! Leuk om alle ervaringen te lezen.

Op de grond is het echt een geweldig paard. Lief en aanhankelijk. Echt hartstikke braaf. Ook tijdens het opzadelen (waar ik dus bij was) superbraaf.

Toen de eigenaressse reed was de merrie echt super mak. Ze reageerde zelfs niet op een ander rennend paard naast de rijbak in de wei. De eigenaresse vertelde dat dit paard haar in het begin ook uitprobeerde. Dus het gedrag is wel bekend.

Verder gaf ze pubergedrag als reden. De merrie is 6 jaar. Ik ga sowieso op korte termijn weer proefrijden en neem dan mijn instructrice mee (goed advies!). Het is en blijft lastig als je het over de eerlijkheid van de verkoper hebt. Dat weet je nooit. Ik heb wel echt met eigen ogen gezien hoe braaf de merrie bij haar was.

Ik hoor graag nog meer ervaringen. Bedankt!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:13

Leuk dat je op zoek bent naar een nieuw paardje!

Gewoon nog een keertje gaan proefrijden, desnoods 2 of 3x? is het beestje verkeersmak? anders kun je een stukje over de weg proberen? dit geeft vaak een flinke boost vertrouwen als dit goed gaat.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:21

Ja inderdaad nog een keertje gaan en als je dan weer twijfelt verder kijken. Het toch ook altijd heel spanent een paard kopen en dat zal ie waarschijnlijk ook wel hebben gevoelt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:24

En als je de volgende keer weer langs gaat. Eens even een praatje met de buren maken over hoe het paard is. En zoals hier al word vermeld je instructie meenemen. Die weet hoe jij rijd en wat jij aankunt qua paard.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:25

je ziet het vaker dat een super braaf paard met proefrijden toch eens maf gaat doen,
ik denk dat t komt doordat de proefrijder toch voorzichtiger te werk gaat,
en wat afwachtender is, omdat die gene op een ander zn paard zit,
paard voelt dat direct en gaat een dolletje maken,
als je een paard uit gaat proberen, moet je echt wel rijden alsof het jouw paard is,
anders kan je een heel ander beeld krijgen van het paard dan het in werkelijkheid is...
nog een keer uitproberen, en brutaal rijden...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:31

en inderdaad zoals ik hier eerder lees, laat die eigenaresse je soort van les geven,
die kent het paard, en weet hoe je in bepaalde situaties moet reageren,
de instructrice mee nemen vind ik zelf minder,
want jij zoekt een paard en niet zij,
zo ben ik namelijk ooit aan het verkeerde paard gekomen,
zij zocht dus een paard uit die bij haar pastte, en niet bij mij....
ik zelf werd er dus niet gelukkig mee...
je moet het zelf voelen, en de juiste aanwijzingen krijgen van de vorige eigenaar....
dat is mijn mening en ervaring...

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:44

Het ligt er ook aan wat jij zoekt?
Ben jij op zoek naar een superbraaf paard?Of kun je wel tegen een stootje,en ben je niet onder de indruk van ernaast liggen?

Ik zelf zou er nu al niet meer aan beginnen.Hoe groot is nu de kans dat een paard je er bij de eerste rit meteen afmieterd?En op eigen terrein.Hoe is hij dan als je hem verhuisd?Ik gok er op dat het zo maar weer gebeurd.
Ik wil er een goed gevoel bij hebben,bij twijfel koop ik geen paard.Maargoed dat is persoonlijke mening.

banketstaaf als je hem thuis hebt staan,en het gebeurd nog eens een paar keer en je durft niet meer...wat dan?

Succes met je besluit.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:50

Eigen terrein vind ik onzin.. de braafste paarden proberen hun (nieuwe) ruiter weleens uit..