wel of geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rayoow

wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 15:44

Hallo,

Ik heb een 3 jarige kwpner die veel maar dan ook veel vacht aanmaakt.
Ik zit heel erg te twijfelen of hij de winter een dikke deken op moet of gewoon alleen regendeken

Waarom?
Ik heb geen binnenbak, de bak is na harde regen, vorst ect niet bruikbaar.
Hij is net beleerd en wil m deze winter wat rust geven om alles in zn koppie op een rij te krijgen.
Hij heeft trouwens nog nooit een deken op gehad swinters.

Ik had m afgelope zomer eerst wel met vliegendeken staan maar die wist ie altijd uit te krijgen en vond ie niet fijn.
Deken omdoen is geen probleem..alleen staat hij er volgens mij niet graag mee.
Ook weet ik niet of een deken bij hem lang heel blijft aangezien t een erg speels paard is..

Wat raden jullie mij aan? Gewoon dunne regendeken
Of toch ook dikkere dekens als het kouder wordt zodat hij niet teveel vacht aanmaakt?

Sorry als het onduidelijk is, gewoon vragen als je iets niet snapt

Dona85

Re: wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:50

Als je hem toch een poosje rust wil geven en je bak niet echt bruikbaar is zou ik geen deken gebruiken.
Laat hem maar lekker vacht aanmaken hoor, die paar keer dat je dan met hem rijdt of iets anders kun je hem altijd nog een zweetdeken opdoen.
Dan kun je er in het voorjaar weer lekker mee beginnen en eind volgend jaar eens kijken voor dekens.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 15:52

Wel regen deken of vind je dat ook niet echt nodig? Hij heeft nu nog niks op, staat overdag in paddock( had dakje maar hek ernaast moet gemaakt worden voordat ze er weer onder kunnen) en hij staat snachts gewoon op stal(buitenstallen)

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:58

Ik zelf heb mijn 2 paardjes altijd zonder dekens gehouden.
Inderdaad ook om dezelfde soort reden, in de winter kan ik helaas een stuk minder rijden vanwege een slechte of gladde bak.
Dan reed ik bijv. maar 1x in de week ofzo, en dan die ene keer gooi ik na het rijden een zweetdeken op en we stappen goed uit. Dan is hij met een half uurtje ook droog.
Als je echt last hebt van de dikke vacht dan zou je eens kunnen proberen met een 0-gr regendeken of een licht gevoerde.
Maar omdat je aangeeft dat hij nog erg speels is, zou ik lekker zonder doen.
(kost je waarschijnlijk minder geld aan dekens)!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 16:03

Ja idd dat dacht ik ook lekker helemaal zonder deken.
Maar op stal werd ik toch aangesproken dus dacht, even kijken wat anderen zouden doen.
Dan maar lekker na t rijden goed uitstappen met zn zweetdeken en kijk wel of ie t volgend jaar nodig heeft.
Heb m namelijjk afgelopen maart gekocht met gratis teddyvacht waar je dekbed van kan maken hahah

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:12

Lekker een wintervachtje aan laten maken hoor!
Zeker als je hem toch een poosje rust wilt geven.

Een 0-grams regendeken is nergens voor nodig. Zeker niet tegen de kou.
Met een ongevoerde regendeken druk je alleen de haren plat, met als gevolg dat hij zichzelf niet meer warm kan houden (de haren zetten ze omhoog om zichzelf warm te houden).
ALS je dan persé een paard wilt pesten met een deken, zorg dan voor een fatsoenlijk gevoerde. ;)