Nieuw paspoort aanvragen maar hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marii93

Nieuw paspoort aanvragen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:26

Hallo iedereen,

Mijn paard is in 2008 gechipt met de serie chips die allemaal kapot zijn gegaan.
Nu heb ik mijn paard overnieuwd laten chippen maar mijn dierenarts zei dat ik een nieuw paspoort aan moet vragen omdat mijn oude paspoort niet meer geldig is.
Nu zou je denken niet zo moeilijk, maar mijn paard komt uit duitsland en is een Hannoveraan.
Mijn duits en paardenkennis is nu ook weer niet zo goed dat ik weet wat ik moet doen, want ik heb het idee dat het allemaal niet zo makkelijk is als dat de dierenarts zei.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat ik moet doen?

friesiszwart

Re: Nieuw paspoort aanvragen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:10

gewoon iemand vragen die de duitse taal goed spreekt je te helpen en te bellen naar het betreffende stamboek.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:26

Paspoort blijft gewoon geldig. Alleen moet het nieuwe chip nummer er ook in geregistreerd worden.

Ik heb ook een pony gehad waar de chip stuk was, die heeft een nieuwe chip gekregen en beide chips staan genoteerd in het paspoort.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:42

Bij mij is ook gewoon het nieuwe chipnummer in het bestaande paspoort gekomen, met bemerking dat dat de tweede chip is. Beide chipnummers staan nog in het paspoort.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:36

het is absoluut verboden in dit geval dat er een nieuw paspoort komt. Inderdaad wordt gewoon het nieuwe chipnummer geplakt in het paspoort met de vermelding dat de eerste kapot is gegaan.

Wij hebben bij ons stamboek inmiddels ook al een aantal dieren gehad...

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:06

inderdaad gewoon je paard laten chippen en je dierenarts vragen je paspoort bij te werken met de sticker met het nieuwe chipnummer. Je paspoort staat namelijk los van het chipnummer van je paard.
Bij veulens is het ook gebruikelijk om je paspoort te hebben (ivm veulenenting) voor je de chipregistratie retour hebt.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:38

daarbij ik weet niet of je op de hoogte bent dat je wellicht een rontgenfoto moet laten maken?

Dat is namelijk in Nederland wel verplicht ivm protocol van pve voordat overgegaan kan worden tot herchippen..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:30

Van de site van de KNHS:

"Wijzigen van een buitenlands paspoort
5 januari 2011

Wanneer gegevens in een door een buitenlandse erkende organisatie uitgegeven paspoort moeten worden gewijzigd, mag de KNHS dit doen wanneer hiervoor door de eigenaar toestemming is gegeven aan de KNHS in de vorm van een akkoordverklaring. De KNHS geeft de gewijzigde gegevens niet door aan de organisatie die het paspoort heeft uitgegeven. Wanneer transpondergegevens moeten worden geregistreerd in een door een buitenlandse organisatie uitgegeven paspoort, moet tevens een volledig ingevuld “Identificatie- en Registratie Formulier” mee worden gestuurd. Dit laatste formulier krijgt u van uw dierenarts wanneer het betreffende paard/de pony van een chip (transponder) is voorzien.

U kunt de gegevens digitaal invoeren (dit komt de leesbaarheid en een snelle verwerking ten goede) en daarna het formulier printen om het vervolgens ondertekend op te sturen naar de KNHS samen met het paspoort dat reeds bij het paard/de pony hoort. Deze formulieren zijn niet te downloaden van de KNHS-website.

Voor vragen kunt u contact opnemen met de afdeling I&R op 0577 408 230.

Gerelateerde downloads

Akkoordverklaring chipverwerking buitenlands paspoort
Wijzigen KNHS of buitenlands paspoort 2012"

Met de link: http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... =&ppCatID= .

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:29

vandango schreef:
daarbij ik weet niet of je op de hoogte bent dat je wellicht een rontgenfoto moet laten maken?

Dat is namelijk in Nederland wel verplicht ivm protocol van pve voordat overgegaan kan worden tot herchippen..

Is dat echt verplicht?
Bij mijn paard is het wel gebeurt, maar ik meende dat dat was omdat het bedrijf, Virbac meende ik, wilde weten of hij nog wel op zijn plek zat e.d. Was volgens mij nooit echt verplicht. Is allemaal via het stamboek geregeld. De VA van paardenkliniek stonden er volgens mij wel even van te kijken dat ze dat ding op moesten gaan zoeken met een foto. Dat schijnt ook nog niet zo eenvoudig te zijn??
Uiteindelijk wel gevonden op de foto en hij zat nog op zijn plek, hij was dus gewoon defect.

Is allemaal vergoed, meende ook door Virbac, maar nogmaals is allemaal via het stamboek gegaan, dus weet ik niet zeker, maar neem ik aan. Heb er in ieder geval zelf geen kosten van gehad. Nieuwe chip, chippen en de foto's zijn allemaal vergoed.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:08

de rontgen is inderdaad om te controleren of het dier een chip heeft of dat deze verplaatst is... Als deze namelijk niet aanwezig is, zal er wellicht tot dna onderzoek overgegaan kunnen worden. Dit is in ieder geval bij onze gevallen wel gebeurt.

Met een dier met afstamming onbekend wordt dat natuurlijk een stuk lastiger.
Maar in het protocol staat inderdaad een rontgenfoto.. Kosten zijn inderdaad voor virbac, alle kosten worden dan door hen vergoed.

Het kan natuurlijk soms zijn dat er fraude is geweest in het verleden en dat blijkt dat een bepaald dier niet het dier is wat op papier staat...

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 17:49

Er is een röntgen foto van gemaakt ja en de chip zit er nog in.
Ik heb hem dus overnieuw laten chippen en de dierenarts zei dus zegen mij dat ik een nieuw paspoort aan moest vragen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:52

Ben je nog niet verder gekomen? Ik zou contact opnemen met de KNHS en hun vragen hoe het nu verder kan.
Ik denk zelf dat je het moet kunnen laten wijzigen in het huidige paspoort. Paspoort opsturen, met de bevindingen van de DA en het nieuw ingevulde identificatie- en registratieformulier met de nieuwe chipstickers. Daar een brief bij met de uitleg, dan moet het volgens mij goedkomen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:53

Wij hebben ook Duitse paarden. Gewoon even opbellen je verhaal vertellen en dan nieuwe chipnummer doorgeven.

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 17:12

tanjaatjuhh schreef:
Wij hebben ook Duitse paarden. Gewoon even opbellen je verhaal vertellen en dan nieuwe chipnummer doorgeven.

dat is makkelijker gezegt dan gedaan ik heb geen flauw idee wat ik moet zeggen en hoe.

het is helaas nog steeds niet opgelost ik zal morgen maar weer eens naar de veearts bellen om te vragen wat de bedoeling is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-04-13 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:05

Heb je al contact opgenomen met de KNHS? In mijn bericht hierboven heb ik beschreven hoe je het via hun kan regelen. Ik zou ze bellen en het uitleggen, dan hoor je precies wat je het beste kan doen.